Piepjonge yogaleraar: 'Vluchtelingen lesgeven is bijzonder'

Piepjonge yogaleraar: ‘Vluchtelingen lesgeven is bijzonder’

Kabir Samlal is pas vijftien jaar oud, maar geeft nu al wereldwijd yogalessen. Het geld dat hij ophaalt gaat naar War Child. Morgen staat hij in Rotterdam

Yoga in de klas
Kabir is nu even in Nederland, maar woont sinds twee jaar met zijn ouders in Houston, Texas. Ze zijn al vaak verhuisd, want zijn vader werkt voor een internationaal bedrijf. Eerder woonde hij al in Singapore, waar hij voor het eerst yoga deed, en India, waar yoga een vak op school was.

Nuchtere yogi
Op zijn vijfde deed Kabir zijn eerste downward facing dog. Tien jaar verder is hij jeugdwereldkampioen Asanayoga en geeft hij overal ter wereld yogales aan kinderen en families – sinds kort ook aan vluchtelingen. Hoe dat zo is gekomen? Daar is hij vrij nuchter over: “Ik heb er niet bewust voor gekozen, het is zo gelopen. Achteraf realiseer ik me pas hoe bijzonder het is.”

Wereldwijd
Voor yoga is hij al de hele wereld over gereisd. “Ik ben gevraagd om les te geven in Dubai en Milaan. Tijdens de International Day of Yoga in Houston deed ik een demonstratie, net als een keer in Zuid-Afrika. Dat was heel indrukwekkend. Binnenkort ga ik weer naar Singapore. Mijn ouders vinden me nog te jong om alleen te gaan, dus als het lukt, reizen ze altijd mee.”

Bijzonder publiek
Sinds kort geeft hij ook les aan vluchtelingen. “Heel bijzonder. Die kinderen leren heel snel, je ziet ze echt opbloeien. Vaak hebben ze concentratieproblemen. Yoga kan helpen daarmee om te gaan, hoop ik.”

 

Gewoon een bijbaan
In Houston gaat Kabir ‘gewoon’ naar een internationale school. Zijn bijbaantje ziet hij niet als uitzonderlijk: “Mijn klasgenoten doen ook weer andere dingen. Zo is er een jongen die meedoet met de Olympische Spelen in Rio. In het begin keken ze er misschien van op: de meeste mensen hebben toch een ander beeld van hoe een yogi eruit ziet.”

Handige hobby
Yoga is niet het enige belangrijke in Kabirs leven: hij voetbalt ook en speelt piano. Wel heeft zijn ‘hobby’ zo zijn voordelen: “Yoga is goed voor je concentratie en discipline, dus het helpt me met school. Ik maak me door yoga niet zo druk om dingen en ben niet gauw nerveus.”

Open je hart
Heeft hij nog een tip voor de werkende mens die wel wat ontspanning kan gebruiken?  “Houd, ook tijdens het zitten, je borst goed open. Vaak zitten we met kromme rug, daardoor ben je naar binnen gekeerd. Maar met een open borst open je ook je hart. Zo word je zelfverzekerder en kun je ook beter andere mensen helpen.”

BRON: http://www.lindanieuws.nl/gezond-2/piepjonge-yogaleraar-lesgeven-aan-vluchtelingen-is-heel-bijzonder/

Dit is gewoon iemand met een warm hart dat aan andere denkt. Mensen helpen is je karma zuiveren, en daar doet deze jonge yogaleraar het voor.


FOTO: GOOGLE

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

