Test: Balanceer jij op de rand van een burn-out?

 
© Shutterstock.

Over het fenomeen burn-out wordt veel geschreven, maar toch bestaan er ook veel misverstanden over. Een burn-out krijg je alleszins niet zomaar; vaak is het een laatste stadium van een jarenlange overbelasting op het werk. Met deze concrete quiz helpt Elke Geraerts van Better Minds At Work je te weten te komen of het tijd is om aan de alarmbel te trekken.

Heb je het moeilijker om je aandacht erbij te houden dan vroeger?
A Ja, mijn gedachten dwalen heel vaak af.
B Soms wel.
C Niet meer dan normaal.

Je moet onverwacht het werk van een zieke collega opvangen. Hoe reageer je?
A Ik kan mijn eigen job nog met moeite aan. Dit is er veel te veel aan.
B Erg vervelend, maar ik kan dit aan. Al moet ik daarvoor nog meer overuren kloppen.
C Ik heb wel nog een beetje marge om de dringende zaken te behandelen.

Ben je soms zo kwaad of gestresseerd dat je even een luchtje moet gaan scheppen?
A Ja, regelmatig.
B Af en toe.
C Amper.

Een vriend(in) nodigt je uit om iets te gaan drinken na het werk, maar je hebt een dringende deadline. Wat is jouw reactie ?
A Neen, roept elke vezel in mijn lichaam. Ik wil liever meteen naar huis.
B  Ik ga in op de uitnodiging, maar moet uiteindelijk annuleren omdat ik geen tijd meer heb. De deadline halen is het belangrijkste.
C Ja, graag.

Word je vaker ziek dan vroeger?
A Ja.
B Soms, tijdens stressmomenten ben ik vatbaarder.
C Nee

Je dag loopt helemaal niet zoals gepland, en als kers op de taart merk je dat je vergeten bent om boodschappen te gaan. Hoe reageer je?
A Ik ben gefrustreerd of begin te huilen. Ik heb het gevoel dat ik de controle verloren ben.
B Ik ben gefrustreerd, maar heb het gevoel dat ik alles nog aan kan.
C Vervelend, maar morgen is er een nieuwe dag.

Je baas geeft kritiek op een deel van de taak die je hebt gemaakt. Maakt dat je onzeker?
A Volmondig ja.
B Soms wel.
C Ik beschouw de kritiek als opbouwend.

Samen met een groep collega’s werk je aan een belangrijke taak. Halen jullie de deadline?
A Nee, want op mijn collega’s kan ik niet rekenen, en onze overste laat ons aan ons lot over.
B Misschien. Ik zorg wel dat mijn deel op tijd af is.
C Normaal gezien wel.

Heb je vooral A of B geantwoord?

Dan heb je een burn-out of steven je er op af.

© Elke Gerarts.

“Aan drie belangrijke kenmerken kan je een burn-out herkennen”, zegt Elke Geraerts van Better Minds At Work. “Iemand met een burn-out heeft zo weinig energie dat hij amper nog functioneert, heeft een cynische houding tegenover het werk en twijfelt aan zijn eigen competenties.”

Het is belangrijk om af en toe stil te staan bij je motivatie en werkinspanningen. “En alert te zijn voor signalen van een burn-out bij anderen. Attendeer hen daarop. Bewustzijn is de eerste stap om een burn-out te voorkomen. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid vind ik: de werknemer moet zelf aan de kar willen trekken, en tegelijk voorkomen bedrijven burn-outs door proactief actie te ondernemen.”

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33722/Vacature/article/detail/2794795/2016/07/28/Test-Balanceer-jij-op-de-rand-van-een-burn-out.dhtml

Je kan bepaalde vragen stellen en op die manier kan je bekijken hoe diep iemand zich al bevind. Maar iemand die echt naar een burn-out gaat heeft nog weinig zin om iets te ondernemen, zelf om te leven. Alles is teveel en deze wilt liever alleen zijn, heeft het soms ook moeilijk met emoties te tonen en kropt deze dan op. Tegenwoordig is het altijd maar jagen en sta je vaak voor deadline die behaald moeten worden. En juist dat maakt het zwaar.

Bijna burn-out? Zo herstel je de balans

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

