Bewegingsexpert: 'Werk niet staand of zittend, maar wissel af'

Bewegingsexpert: ‘Werk niet staand of zittend, maar wissel af’

Met de komst van fietsbureau’s en sta-vergadertafels wordt dynamisch werken steeds makkelijker. Bewegingsexpert Peter-Jan Mol beaamt dit: “Én populairder.”

LINDAnieuws belde hem op. Peter-Jan: “Het hoeft echt niet de hele dag door: kies de juiste momenten op een dag. Ik ben bijvoorbeeld nu fietsend aan het telefoneren.”

De hele dag zitten achter je bureau: hoe slecht is dat voor je?
“Zitten brengt grote gezondheidsrisico’s met zich mee. Zo kan te veel zitten leiden tot hart- en vaatziekten. Meer dan elf uur per dag zitten, vergroot de kans op vroegtijdig overlijden zelfs met veertig procent. En die elf uur, die halen heel veel mensen. Sommigen zitten wel 16 uur per dag.”

Maar is staan dan de oplossing?
“Nee, de hele dag achter je bureau staan, is absoluut niet de oplossing. Dat brengt namelijk net zo goed gezondheidsrisico’s met zich mee. Het is helemaal niet erg om het merendeel van je dag te zitten, maar het wel belangrijk af en toe te bewegen. Er zijn verschillende attributen die dit makkelijker maken.”

Fietsbureau
“Je bovenbeenspieren rusten als je zit. Als je te langdurig zit, worden vetten en suikers niet afgevoerd. Door te fietsen verbrand je makkelijker vet en suikers, en voorkom je hart- en vaatziektes. Je kan natuurlijk niet de hele dag fietsend werken, maar af en toe een paar minuutjes (bijvoorbeeld tijdens het telefoneren) is absoluut geen straf.”

Sta-vergadertafel
“Op deze momenten kan je makkelijk staan, want een vergadering duurt vaak kort. Door de omgeving anders in te richten met hoge tafels, worden mensen gedwongen te gaan staan. Rubberen matten om op te staan of zogenoemde metalen ‘sta-steunen’ waar je tegenaan kunt leunen, maken het comfortabeler.”

Sta-zit-bureau
“Deze attributen zijn het meest ideaal. Je kan gewoon doorwerken en een gezonde balans vinden tussen staan en zitten. Als je merkt dat je knieën op slot schieten of je in de bar-houding gaat staan, ga je gewoon weer even zitten.”

‘Doe-het-zelf’
“Deze attributen zijn niet voor iedereen toegankelijk. Kleine bedrijfjes kunnen het zich bijvoorbeeld niet veroorloven het meubilair in één klap te vervangen. Maar geloof me, dat is ook niet nodig: je kan zelf zorgen voor meer beweging tijdens het werk.”

Vijf tips
1. Loop af en toe naar een collega, in plaats van hem of haar te bellen of te mailen.
2. Zet printers en prullenbakken niet te dicht bij je bureau. Op deze manier dwing je jezelf regelmatig even op te staan.
3. Laat anderen geen koffie halen voor jou, maar loop zelf iets vaker naar de kantine.
4. Wees creatief: bij een brainstorm heb je echt geen tafel nodig.
5. Neem als leidinggevende het goede voorbeeld. Uiteindelijk draait het allemaal om de cultuur binnen een organisatie. En vergeet niet: een zieke werknemer die thuiszit met rugklachten is duurder dan preventieve maatregelen.

BRON: http://www.lindanieuws.nl/nieuws/bewegingsexpert-werk-niet-staand-of-zittend-maar-wissel-af/

Zittend werk is niet goed, staand werk is niet goed zwaar werk is niet goed. Zoek er maar eens een gulden middenweg in. Soms is dat niet makkelijk. Maar je kan het voor jezelf makkelijk maken. Door je pauze te nemen en deze goed te benutten lichaamsoefeningen te doen of gewoon even te wandelen. Aan je bureau kan je even recht gaan staan. Bij zwaar werk kan men proberen om in je pauze toch je lichaam de rust te geven. Dan naar de vrouwen toe, draag niet alleen hoge hakken op het werk maar zet een tweede paar lage bij je zodat je kan afwisselen en dat je voeten en spieren ook de nodige rust kunnen vinden.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM