7 simpele technieken om jouw hoofd leeg te maken

Topcoach geeft 7 tips voor meer rust in jouw hoofd Maak je soms zo’n dag mee dat je ’s avonds compleet uitgeput bent? Ook al heb je geen marathon gelopen of zware handenarbeid verricht?

Onderzoek bevestigt dat onze mentale hulpbronnen voortdurend afnemen gedurende de dag. Maar ook dat we onze reserves weer kunnen aanvullen en vergroten door enkele simpele technieken.

Het is er de voorbije decennia niet makkelijker op geworden. Afleidingen zijn er meer dan ooit, door de toegenomen technologie in ons leven. Daarom is het onze eigen verantwoordelijkheid om heel bewust af en toe te vertragen om ons hoofd leeg te maken. Natuurlijk kan je daarvoor lekker met vakantie gaan. Of elke week een hele dag rusten. Maar je kan ook op dagelijkse basis extra ruimte creëren, waardoor je je mentaal beter voelt en productiever bent.

Hoe zou het zijn om met een paar eenvoudige strategieën jouw hoofd meer rust en ruimte te geven? Je zal informatie beter verwerken, beter onthouden en jouw aandacht er makkelijker bijhouden. Je kan beter leren en creatieve ideeën voortbrengen, en betere beslissingen nemen.

Kies daarom één of een paar van deze zeven eenvoudige technieken om meer rust in jouw hoofd te krijgen.

1. Gebruik de uit-knop

Veel van onze vrije tijd verspillen we aan nog meer prikkels opdoen. Hoeveel uur tv kijk jij per week? Het blijkt dat tv ons niet écht ontspant, en niet écht meer ruimte in ons hoofd creëert. Zet de tv eens wat vroeger uit (één programma vroeger bijvoorbeeld) en ontdek écht rust in jouw hoofd. Of gewoon al wat meer slaap…

2. Gebruik jouw tijd onderweg

Voel jij de reistijd naar jouw werk aan als verloren tijd? Uit onderzoek blijkt dat pendelaars lijden aan hogere bloeddruk, meer gewichtstoename, een hogere bloedsuikerspiegel en cholesterolniveau en meer hartziekten. Lange reistijden staan in verband met meer stress, minder slaap en meer ziekteverzuim.

Kan je wat minder pendelen, door bijvoorbeeld thuis te werken, maak daar dan gebruik van. En anders: gebruik deze tijd om extra ruimte in jouw hoofd te creëren. Door minder negatief nieuws te lezen of te beluisteren, minder te bellen, en meer in stilte te genieten. Gebruik bijvoorbeeld een mindfulness app zoals Headspace of luister naar rustgevende muziek waar je echt van geniet.

3. Sta 15 minuten vroeger op

Start jouw dag met halsbrekende toeren om je klaar te maken, en eventueel ook nog jouw kind(eren) op tijd de deur uit te krijgen? Vind wat extra ruimte om op jouw eigen tempo en jouw eigen voorwaarden wakker te worden, door jouw wekker 15 minuten vroeger te zetten. Je zal jezelf de hele verdere dag dankbaar zijn voor die extra kalmte.

4. Trek naar buiten – zelfs voor een hele korte wandeling

Ook al ga je ’s avonds of in het weekend al eens wandelen, gebruik enkele minuten ’s ochtends of ’s middags om wat frisse lucht op te doen in een andere omgeving.

5. Lunch langer

Stop met te lunchen achter jouw computerscherm als je dat nog doet. Investeer in een lunchtijd waarbij je tot rust komt. Jouw namiddag zal des te productiever zijn.

6. Probeer eens de Pomodoro techniek uit

De Pomodoro Techniek is een timemanagement-methode ontwikkeld door Francesco Cirillo en is gebaseerd op het idee dat ons brein het best werkt in sprints van 25 minuten. De techniek werkt zo:

  • Beslis welke taak je gaat doen
  • Zet een timer op 25 minuten
  • Werk aan de taak tot de timer afgaat
  • Neem een korte pauze van max. 5 minuten
  • Na 4 zulke periodes neem je een langere pauze (15 minuten bijvoorbeeld)

Probeer het eens uit. Misschien merk je dat je niet alleen meer werk gedaan krijgt, maar dat je ook meer ruimte in je hoofd hebt.

7. Zet meldingssignalen af

Onze smartphones herinneren ons voortdurend aan binnenkomende mails, deadlines en nieuwe berichten op sociale media, met als gevolg dat mensen hun smartphone gemiddeld 150 keer per dag checken. Hoe zou het zijn om weer een rustiger leven te leiden waarbij je zélf bepaalt wanneer je naar je berichten kijkt? Zonder dat jouw smartphone jou daar attent op maakt? Kijk eens in de instellingen van jouw toestel, en zet wat notificaties/meldingen af.

Kies nu één of twee van bovenstaande technieken om de extra ruimte te creëren waar jouw brein zo naar verlangt.

coach wim personal life coach business coach

Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je  leven te halen.

BRON: https://wimannerel.wordpress.com/2016/07/24/hoofd-leeg-mindful-coach/comment-page-1/#comment-1335

Het is niet simpel of makkelijk voor mensen die het heel druk hebben. Dat is voor hen een gedachte en juist daardoor is het moeilijk om je hoofd leeg te maken. Ze streven in deze tijd naar iets en maken geen tijd vrij voor hen zelf. Zelfs als ze op vakantie zijn of een dagje thuis zitten ze nog na te denken en te werken. Gun jezelf eens de rust in lichaam en geest. En dat hoeft niet met iets spiritueels te zijn, ga eens wandelen maar laat gsm thuis, ga eens iets doen wat je niet gewend bent.
Maar laat alles thuis dat je niet nodig hebt of kan storen. En probeer van die momenten te genieten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM