Ik heb beslist, ik stop met klagen!

Een regenachtige dag, verkeersopstoppingen, een bug in de pc, jengelende kinderen… er zijn redenen genoeg om te klagen. En als we nu eens zouden proberen positief te zijn? Als u nu eens mee zou doen aan de uitdaging die elf miljoen mensen in 106 landen hebben onderschreven om 21 dagen niet te klagen?

Er zijn dagen dat alles tegenzit. En meteen beginnen we te mompelen, kleine negatieve zinnetjes te uiten en ons af te reageren. Want klagen lucht zo op! Maar wat zegt dat beklag over onszelf? Wat moeten we doen om er voor te zorgen dat we ons minder gaan beklagen? En wat voor goeds zou het voor ons opleveren?

Klagen: een onbewust mechanisme van ontevredenheid

Klagen drukt een persoonlijke ontevredenheid uit die voortkomt uit een onbevredigde behoefte. Het is op dat moment de enige manier die we vinden om met dat ontevreden gevoel af te rekenen. Hebt u het gevoel op het werk niet naar waarde te worden geschat? Automatisch begint u te klagen over uw baas. Dat mechanisme is iets onbewusts. We doen het dus zonder te beseffen, en veel! Mensen klagen gemiddeld 15 tot 30 keer per dag…

Waarom klagen we?

Op het eerste gezicht klagen we omdat het ons oplucht, om onze stress en frustratie kwijt te raken. Maar er zijn nog andere redenen:

  • Om aandacht te krijgen

Franse coaches hebben hier een mooie uitdrukking voor: ‘appeler un sauveur’: iemand die zich als slachtoffer opstelt en klaagt, wil iedereen om zich heen laten horen dat hij bestaat. Maar het is een negatieve spiraal. Want zolang u blijft klagen, zal er iemand zijn die naar u omkijkt en wordt u dus aangespoord om ermee door te doen!

  • Om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen

Klagen is ook zeggen: “ Het is niet mijn schuld, het zijn de anderen, het is de wereld zoals ze is, enz”. Maar door de schuld op de anderen te schuiven, geeft u eigenlijk blijk van uw onvermogen om de situatie te verbeteren. Op die manier ontloopt u de verantwoordelijkheid om uw eigen lot in handen te nemen.

  • Om op te scheppen

In sommige gevallen staat klagen gelijk met zichzelf ophemelen. Een vrouw die zich erover beklaagt dat haar man een sloddervos is, pocht eigenlijk over haar eigen zin voor orde. Door een gebrek bij de andere op te merken en het in de verf te zetten, verkondigt u dat u zelf zonder gebreken bent.

  • Om meer macht te krijgen

Maakt uw collega zijn beklag over een andere collega? Door regelmatig te klagen, hoopt hij misschien uw steun te krijgen tegen een rivaal voor het geval het tot een confrontatie komt.

Klagen schaadt onszelf en de anderen

Wat zijn de gevolgen van dat beklag? Als uw discours en uw gedachten negatief zijn, voelt uw lichaam zich minder goed. Steve Parton, een Amerikaans psychiater, beweert zelfs dat te veel klagen heel schadelijk is voor de gezondheid. Een ander negatief effect: door te zeuren, irriteert u de mensen om u heen. In het begin zal uw omgeving ingaan op uw roep om hulp, maar op termijn komt u zo in een positie terecht die u afhankelijk maakt van uw ‘redder’.

Drie tips om te stoppen met klagen

  • Uzelf coachen

Daarvoor moet u drie fases doorlopen. Stel u zelf eerst de vraag: “Los ik het probleem dat aan de basis van mijn beklag ligt op als ik klaag?”. Het antwoord zal allicht ‘neen’ zijn. Zoek dan de echte rede van uw ontevredenheid. Klaagt u uit een soort behoefte aan contact met anderen? Waarom bouwt u dan uw sociale activiteiten niet uit?

  • In het hier en nu leven

Iemand die klaagt, focust op een negatieve manier op het verleden of de toekomst, maar profiteert nooit van het nu. Als u op het nu gaat focussen en leert relativeren, zult u al het positieve opmerken dat om u heen gebeurt. In plaats van te foeteren op dit of dat probleem, zult u oplossingsgericht gaan praten.

  • Meedoen aan de uitdaging om 21 dagen niet te zeuren

In zijn boek – waar al meer dan twee miljoen exemplaren van verkocht zijn! – roept Will Bowen iedereen op een poosje niet te klagen: 21 dagen op rij! Als u meedoet, moet u een armbandje om doen; zodra u klaagt, moet u het omdraaien en staat de teller weer op nul. De bedoeling van deze actie ‘Un Monde sans plainte’  is om de negatieve houding van de bevolking op deze aardbol om te zetten in een positieve houding. Gemiddeld duurt het vier tot acht maanden om de klik te maken en de stap te zetten van het ‘onbewuste onvermogen’ (ik besef niet dat ik klaag) naar het ‘bewuste vermogen’ (ik besef het en ik doe er iets aan).

Wat levert het op als we stoppen met klagen?

Door de uitdaging aan te gaan, zult u er zich van bewust worden dat er geen reden meer is om te klagen. U zult dan op zoek gaan naar de oorzaak, waardoor u zichzelf beter zult leren kennen en ook beter zelfbeeld zult ontwikkelen. Als u minder gaat klagen, zullen de positieve mensen bovendien uw gezelschap meer waarderen. En de behoefte aan erkenning, die u vroeger uitte door te klagen, zal alleen al door de positieve sfeer bevredigd worden.

BRON: http://www.e-gezondheid.be/ik-heb-beslist-ik-stop-met-klagen/actueel/416

Wie doet het al eens niet he. En ja sommigen zijn daar heel sterk in. Maar klagen kan op een moment overkomen als zagen. Zo kan dan dit verwijt naar je geslingerd worden. Klagen kan ook een vorm van uiten zijn, maar dan moet je het goed brengen. Dan kan het ook voor een opluchting zorgen. Het zal toch niet altijd echt bevorderlijk werken en zelfs in het merendeel in je nadeel kunnen spelen. Zeker als je telkens met hetzelfde geklaag op de proppen komt. Belangrijk is om voor jezelf aan het probleem iets te doen. Klagen is jezelf pijn doen en die pijn moet je om gaan zetten, dan pas zal je vrede kennen en voelen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Advertenties