Archive for 17 juni 2016


Ontstress met ASMR

Heb je weleens meegemaakt dat een situatie extreem rustgevend en ontspannend voor je was? Zoals het krijgen van een massage, een knipbeurt of het luisteren naar het geluid van regendruppels? Wilde je ook voor even je ogen dichtdoen, omdat het ontspannend was en je er slaperig van werd? Dan heb jij een ASMR-ervaring gehad!

Wat is ASMR?

ASMR is de afkorting voor Autonomous Sensory Meridian Response. ASMR is te beschrijven als een tintelend gevoel dat bij je hoofd begint en langs je ruggenmerg door je hele lichaam verspreid wordt. Het gevoel wordt als rustgevend ervaren en is te vergelijken met kippenvel, maar dan in je hoofd. Het tintelend gevoel in je hoofd wordt veroorzaakt door audiovisuele prikkels. Audiovisuele prikkels zijn prikkels die je binnen krijgt door zowel iets te zien als te horen.

De term is bedacht door Jennifer Allen. Jennifer heeft in 2010 een Facebookpagina aangemaakt voor de ASMR-community met als doel om meer mensen bewust te maken van de sensatie.

Wat zijn ASMR-prikkels?

De prikkels die bij Autonomous Sensory Meridian Response optreden, zijn onder te verdelen in drie categorieën.

  1. Visueel (zien): staren van de ogen, het zien van rustige handbewegingen
  2. Auditief (horen): doormiddel van de stem, fluisterend, langzaam, rustgevend, zorgzaam of monotoon. Orale geluiden, zoals mondgeluiden, kauwen en blazen. Het tikken, krassen, snijden, strelen van objecten. Hierbij zijn de materialen van groot belang zoals het geluid van hout, plastic, papier, textiel en keramiek
  3. Tast (voelen): door een lichte aanraking, massage, bij aanraking van de haren, verzorging en lichamelijk onderzoek

Het is mogelijk om op twee manieren ASMR-prikkels te krijgen. Door een persoon die bijvoorbeeld naast je zit en erg rustig en op een kalme toon tegen je praat of doormiddel van het horen van geluiden, zoals regendruppels, een audio-opname of een geluidfragment. Ook is het mogelijk om zonder stimulans ASMR-prikkels te krijgen. Bijvoorbeeld tijdens het denken en fantaseren over een ASMR-trigger.

Hoe ontstaan de prikkels?

De prikkels die tijdens ASMR ontstaan worden geactiveerd door biologische en hormonale processen in het lichaam. In het lichaam komen hormonen vrij die te maken hebben met een interpersoonlijke binding (onderlinge relatie tussen personen). ASMR heeft dus vergelijkbare triggers als die van twee mensen die elkaar vertrouwen en een persoonlijke band met elkaar hebben. De interpersoonlijke binding zorgt voor het vrijkomen van bepaalde hormonen zoals endorfine, dopamine, oxytocine enserotonine.

De bovengenoemde hormonen zijn allemaal neurotransmitters. Neurotransmitters zorgen voor prikkeloverdracht tussen zenuwcellen.

Hierbij zorgt endorfine voor een goed gevoel en speelt dopamine een rol bij het ervaren van genot en blijheid. Oxytocine is een anti-stress hormoon dat voor ontspanning zorgt. Serotonine is een hormoon dat slaap opwekt. Tijdens een ASMR-ervaring komen deze hormonen allemaal vrij en zorgen voor het kriebelend en slaperig gevoel.

Psychologische kenmerken ASMR

ASMR heeft psychologische kenmerken zoals een goed gevoel, vrolijkheid, euforie, comfort, ontspanning en slaperigheid. Deze kenmerken worden op gang gezet door bijvoorbeeld krakende geluiden, een fluisterende stem en het tikken en schuren op voorwerpen. Bij visuele triggers kun je denken aan bepaalde handbewegingen of het inpakken van een cadeautje. ASMR wordt door iedereen anders ervaren. Het verschilt per persoon welke triggers voor een tintelend gevoel zorgen.

YouTube filmpjes voor een ASMR-sensatie

Op YouTube is ASMR een grote trend geworden. Er staan duizenden filmpjes met ASMR-content op YouTube. Toch is de term ASMR niet erg bekend. ASMR bestaat al zeven jaar, maar begint pas sinds kort bekendheid te krijgen. Er worden door verschillende YouTubers ASMR-filmpjes gemaakt. Er zijn YouTubers die een ASMR-kanaal hebben opgericht zoals, GhentleWhipsering, WhisperRed ASMR, Fairy Chair ASMR en ASMR-massage. Vaak maken deze YouTubers fluisterende filmpjes met persoonlijke rollenspelen. Het is de bedoeling dat deze filmpjes met een koptelefoon bekeken worden.

Hieronder staan YouTube filmpjes die voor ASMR-prikkels kunnen zorgen;

Wat is er onderzocht?

Aangezien ASMR een nieuw begrip is zijn er bijna geen onderzoeken gedaan naar de effecten ervan. Op de ASMR University website staan enkele resultaten van recente onderzoeken vermeld.

Uit deze onderzoeken blijkt dat:

  • Verschillende onderdelen van de hersenen actiever worden bij een ASMR-sensatie en andere onderdelen juist minder actief.
  • De actieve onderdelen van de hersenen te maken hebben met de controle van de visuele rust in de hersenen.
  • ASMR ingezet kan worden tegen psychische stoornissen

Deze onderzoeken gaan voornamelijk over de biologische oorzaken en het breinmechanisme van het ASMR-gevoel.

BRON: http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/psyche/ontstress-met-asmr/

Ontstressen we willen dit allemaal wel voelen op een moment. Nu dit is iets nieuw en wie weet kent het ook zijn doorbraak. Het heeft dan wel met een gevoel te maken.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

Slaperigheidstest

TEST

Slaperigheidstest

Heb je overdag regelmatig last van slaperigheid?

De mate van slaperigheid overdag kan worden gemeten met behulp van de Epworth Sleepiness Scale (ESS).

Elk item van de vragenlijst beschrijft een situatie. Geef per item aan hoe groot de kans is dat je dan indut. Hoe groot is de kans dat u in slaap valt in plaats van u alleen maar moe te voelen als:

1. Je in een zetel zit te lezen
     Ik val niet in slaap
     Er bestaat een kleine kans dat ik indut
     Er bestaat een redelijke kans dat ik indut
     Er bestaat een grote kans dat ik indut
2. TV kijkt
     Ik val niet in slaap
     Er bestaat een kleine kans dat ik indut
     Er bestaat een redelijke kans dat ik indut
     Er bestaat een grote kans dat ik indut
3. Passief een vergadering of theatervoorstelling bijwoont
     Ik val niet in slaap
     Er bestaat een kleine kans dat ik indut
     Er bestaat een redelijke kans dat ik indut
     Er bestaat een grote kans dat ik indut
4. Een uur meerijden in een auto of trein zonder stoppen
     Ik val niet in slaap
     Er bestaat een kleine kans dat ik indut
     Er bestaat een redelijke kans dat ik indut
     Er bestaat een grote kans dat ik indut
5. ’s Namiddags even gaat liggen om te rusten
     Ik val niet in slaap
     Er bestaat een kleine kans dat ik indut
     Er bestaat een redelijke kans dat ik indut
     Er bestaat een grote kans dat ik indut
6. Met iemand aan het praten bent
     Ik val niet in slaap
     Er bestaat een kleine kans dat ik indut
     Er bestaat een redelijke kans dat ik indut
     Er bestaat een grote kans dat ik indut
7. Na het eten (zonder alcohol) even gaat zitten
     Ik val niet in slaap
     Er bestaat een kleine kans dat ik indut
     Er bestaat een redelijke kans dat ik indut
     Er bestaat een grote kans dat ik indut
8. Wanneer je met de auto enkele minuten in de file staat
     Ik val niet in slaap
     Er bestaat een kleine kans dat ik indut
     Er bestaat een redelijke kans dat ik indut
     Er bestaat een grote kans dat ik indut

BRON: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2563

Heb je last van slaperigheid doe de test. Hier zijn de vragen via de link kan je deze vragen aantikken en kan je naar het resultaat gaan. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

VELEN WILLEN ZICHZELF NIET KENNEN.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Wat is het geheim van mensen die niet veel zweten?

© Thinkstock.

Als de zomer ooit doorbreekt, en laten we hopen dat dit snel gebeurt, dan mogen velen zich verwachten aan okselvijvers en een bezweet voorhoofd. Al hoeft het voor zij die snel transpireren niet eens superwarm te worden voor gênante situaties als een penetrante lijfgeur en klamme handjes. Anderen hebben er dan weer nauwelijks last van, wat is hun geheim?

Dermatologe aan de universiteit van Michigan Laure Rittié legt uit of je iets aan overmatig zweten kan doen.

Waarom zweet je?
Je begint te zweten voor je het echt te warm krijgt. Het doel van transpiratie is immers het regelen van je lichaamstemperatuur. Je lichaam reageert redelijk snel, ook al gaat het om een subtiele veranderingen. We transpireren voor we het oncomfortabel warm krijgen. Dat klamme gevoel voor je het echt te warm krijgt, kan irritant zijn, maar het is dus compleet normaal.

1. Genen of omgeving?
Of je een zweterig persoon bent, hangt van veel dingen af die je niet kan controleren. Je jeugd speelt daar een erg belangrijke rol in. Er is een verklaring waarom sommigen meer zweten dan anderen: iedereen werd geboren met ongeveer evenveel zweetklieren, maar die ontwikkelen zich voornamelijk in de eerste twee levensjaren. Niet alle zweetklieren produceren zweet. Dus sommige mensen die in een warm klimaat opgroeien, hebben actievere zweetklieren dan wie in een koud klimaat opgroeit of vaak in kamers met airconditioner vertoeft. Omdat er geen genetische factoren in het spel zijn, hangt je zweetgedrag vooral af van de omgeving in je jonge jaren.

2. Airconditioning
Als je gewoon bent aan temperaturen als 30 graden, dan gaat je lichaam reageren door te beginnen zweten op 28 graden. Dit verklaart waarom je het warm hebt in de lente bij 22 graden, maar dezelfde temperatuur koud aanvoelt in de herfst. Het lichaam is op het einde van de zomer ‘getraind’, maar in de lente dus nog nietl. Als je dus in de zomer van het ene gebouw met airconditioning naar het andere gaat, is dat niet goed voor de zweetproductie. Het is beter om de airco af te zetten, want zo kan je je lichaam trainen om regelmatiger en gecontroleerder te zweten.

3. IJspack of water drinken?
Als je minder wil zweten, kun je waarschijnlijk beter met koud water aan de slag dan met een ijspack. Je lichaam reageert namelijk niet op een buitentemperatuur, maar een interne temperatuur. IJs tegen je hoofd houden, kan verfrissing bieden omdat het de huid afkoelt, en dus ook het bloed dat door ons hele lichaam stroomt. Dit kan tijdelijk een beter gevoel geven, maar het gaat nog steeds om een klein gebied. IJsblokjes zijn dus zeker niet de meest efficiënte manier. De interne lichaamstemperatuur, en niet de temperatuur van de buitenlucht heeft invloed op de transpiratie. Je moet dus intern afkoelen en dat doe je beter door koud water te drinken. Dit passeert dan langs de slokdarm naar je maag. Waar het water een veel grotere hoeveelheid bloed kan afkoelen.

 

© Thinkstock
BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/114/Huiduitslag/article/detail/2742875/2016/06/16/Wat-is-het-geheim-van-mensen-die-niet-veel-zweten-.dhtml
Er zijn mensen die bijna niet zweten, maar zweten is ook gezond. Het haalt het vuil uit je poriën. En dat heeft dan ook weer zo zijn voordeel natuurlijk. Ook kan je natuurlijk bepaalde dingen doen om minder te zweten, maar weet dan ook dat je vuil niet uit je poriën kan komen, dat toch nodig is. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

HSP, wat moet je ermee?

Jong en hoogsensitief. Maken we het onszelf niet te moeilijk?

La Bella Bora

A bohemian lifestyle, travel, inspiration and mindstyle blog

Moda-Creative thinking

Moda-Creative thinking

Wij godinnen

Dé blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

Ontdek, Ontwikkel & Ervaar!

Hotstuffforladies

De leukste shop revieuws omtrend Beauty & fashion om er trendy en verzorgd uit te zien en Home decoration & assesoires shop blogs - regelmatig koopjes & aanbiedingen zodat je mooi wat geld bespaard. En de lekkerste recepten van mij

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

healthytraveltrips.wordpress.com/

Reis - en gezondheidsfreak

WishMeAvril

Be inspired by more and live with less!

KOEK

Kunst Op Een Koekje

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Omgaan met narcistisch misbruik

Omgaan met een narcist en zelfliefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

De balans in geven, nemen en ontvangen maakt relaties duurzaam

Personal Plus Training

Personal training op locatie

The Desires of Living

De verlangens in je leven

Zebrazonderstrepen

Mamablog Zebrazonderstrepen - Alles over mini's en voor mama's, want achter iedere mini staat een sterke mama

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

MichielZiet.com

Dagelijkse dingen die soms meer bijzonder zijn dan je denkt

%d bloggers liken dit: