Kristien Hemmerechts over borstkanker: “Het voelt alsof ik dood ben geweest”

Kristien Hemmerechts over borstkanker: "Het voelt alsof ik dood ben geweest"
Foto: *

Schrijfster Kristien Hemmerechts wordt de nieuwe ambassadrice van Pink Ribbon België, de nationale organisatie die zich inzet voor de strijd tegen borstkanker. In het najaar van 2015 kreeg Hemmerechts te horen dat ze aan borstkanker leed.

Hemmerechts onderging een borstsparende operatie en radiotherapie, maar op geen enkel moment wou ze zichzelf bestempelen als “borstkankerpatiënte”. Ze bleef doorgaan met haar leven, ze bleef lesgeven en schrijven, en ging nog elke dag met de fiets op pad. Tijdens de maanden van de diagnose en behandeling hield ze notites bij. Die zijn opgenomen in haar nieuwste boek ‘Er gebeurde dit, er gebeurde dat’. “Het voelt alsof ik dood ben geweest, en vervolgens verrezen”, schrijft ze. “Met enige verwondering kijk ik om me heen, in het besef dat ik vroeg of laat echt weg zal zijn”.

In het boek bundelt Kristien Hemmerechts haar meest straffe autobiografische verhalen. Het grootste gedeelte van het boek bestaat verder uit de emotionele “BK-notities”, zoals Hemmerechts borstkanker zelf benoemt. Hierin vertelt ze over haar ziekte en behandeling en de verschillende manieren waarop er met borstkanker kan worden omgegaan. De verhalenbundel wordt uitgegeven in september 2016 en zal een prominente plaats innemen tijdens de internationale Pink Ribbon borstkankermaand in oktober, waarvan Hemmerechts het gezicht is.

Borstkanker is nog altijd de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen in België. Dagelijks krijgen 29 vrouwen het verdict te horen. Vandaag vechten 100.000 vrouwen, samen met hun directe leefomgeving, tegen de ziekte. Het geld dat Pink Ribbon inzamelt, zal gaan naar verschillende projecten die de levenskwaliteit van personen met borstkanker en die van hun omgeving trachten te verbeteren

BRON: http://www.gva.be/cnt/dmf20160414_02236855/kristien-hemmerechts-over-borstkanker-het-voelt-alsof-ik-dood-ben-geweest

De eerste gedachten die door een vrouw haar hoofd gaat is ik zal nooit nog een vrouw echt kunnen zijn, ik ga dood en wat met deze die naast mijn zijde staan. Het is een hard verdikt dat een vrouw kan krijgen, in haar leven spijtig genoeg. Toch blijf niet in heel dat negatief gedoe hangen en vecht, je blijft vrouwen op en top en je kan nog genieten van het leven.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

