Lange rit voor de boeg? Zo vermijd je rug- en nekpijn

© thinkstock.

De kans bestaat dat je tijdens dit paasweekend een lange autorit voor de boeg hebt om familie op te zoeken, of dat je er later deze week een paar dagen op uit trekt. Los nog van de ‘is ’t nog ver?’-tirade op de achterbank, kan zo’n lange rit ook doorwegen op je rug, nek en schouders. Fysiotherapeut Sammy Margo vertelt ons daarom wat de beste houding is om pijn te vermijden.

De rit op zich mag dan al stressvol zijn, lang in de auto zitten kan ook tot rug- en nekpijn leiden, volgens fysiotherapeut Sammy Margo. “Je lichaam zit een hele tijd in dezelfde positie, vastgeklemd tussen het stuur en je stoel. Het is niet zoals een bureau waarvan je even kan rechtstaan om een wandeling te maken,” zegt ze.

“BBC”

Wel is er een optimale houding om in de auto te zitten die de rug zo goed mogelijk ondersteunt. “Het belangrijkse om te onthouden is de “BBC” – bum to the back of the chair,” legt Margo uit. Wat zoveel betekent als: ervoor zorgen dat je achterste de achterkant van je stoel raakt. “Zo wordt je rug ondersteund. Zorg er ook voor dat jeschouders tegen de stoel rusten, zodat je ze niet gaat krommen.” Je hoofd hou je dan weer beter niet helemaal tegen de hoofdsteun, maar ongeveer 2,5 cm ervan verwijderd. De benen zijn lichtjes gebogen, net genoeg zodat je de controle over de pedalen hebt. Ook wanneer je de koppeling induwt blijft het linkerbeen lichtjes gebogen. De hoek van je armen waarmee je het stuur vasthoudt is in het ideale geval zo’n 30 à 40°.

Even stretchen

Het is ook belangrijk om regelmatig pauzes te nemen waarbij je even een ommetje maakt. Neem dan ook de tijd om een paar stretchoefeningen te doen. Rol je schouders naar voren en naar achteren om de spanning weg te halen. Strek je een paar keer helemaal uit. Breng je hoofd voorzichtig opzij naar de rechterschouder en daarna naar de linkerschouder, en breng je kin even naar je borst. Ook even op de bal van je voeten steunen terwijl je de hielen van de grond licht, helpt tegen de verkrampte houding van je voeten op de pedalen.

In onderstaand schema wordt alles nog eens overzichtelijk uitgelegd.

© The Chartered Society of Fysiotherapy
BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/9/Gezondheid/article/detail/2658931/2016/03/27/Lange-rit-voor-de-boeg-Zo-vermijd-je-rug–en-nekpijn.dhtml
Ik ben zelf rug en nek patiënt. En ik weet dat een auto een hel is. Daarom ben ik ook van werk moeten veranderen, maar goed. 
Als ik een lange rit voor de boeg heb, las ik om de 200km een stop in strek mijn benen wandel rond en doe wat yoga oefeningen. Ook in de auto zit ik niet echt stil. Ik zal altijd mijn lichamen draaien mijn nek en mijn linker been beweeg ik zoveel mogelijk. Ook te lang op de gaspedaal is niet goed, daarom af en toe even als je kan je voet rond draaien kan helpen. En het allerbelangrijkste een goede zithouding dat kan zelfs zijn dat je een klein kussentje tussen je rug moet leggen, en als je het nog iets beter wilt. Zijn er speciale zitkussens voor in de auto. Die toch goed zijn als je lange ritten moet maken. 
 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM