Archive for 24 maart 2016


Muziekpsycholoog Reybrouck: “Muziek kan echt troost bieden”

© thinkstock.

Na de gebeurtenissen van dinsdag zoeken veel mensen troost in muziek, door hoopgevende plaatjes op de radio aan te vragen of gezamenlijk ‘Imagine’ van John Lennon te zingen op het Beursplein. Dat muziek een troostend effect heeft, bewijst ook de wetenschap. “We kunnen zien in de hersenen dat muziek zalvend werkt”, zo legde muziekpsycholoog Mark Reybrouck vanmorgen uit op Studio Brussel.

‘Imagine’ van John Lennon is een iconisch voorbeeld van goede troostmuziek

muziekpsycholoog Mark Reybrouck

Radiozender Studio Brussel draait vandaag onder de noemer #beatsoflove troostende, hoopgevende verzoeknummers van luisteraars, naar aanleiding van de aanslagen dinsdag. Bij het radioprogramma “Siska Staat Op” legde muziekpsycholooog Mark Reybrouck vanochtend uit hoe het komt dat muziek echt troostend kan werken.

Een kindje gescheiden van de moeder

Het is al langer ontdekt dat sociale emoties gekoppeld zijn aan muziek, maar het blijft complexe materie om te onderzoeken. De oorsprong van het troostende gevoel dat muziek ons kan bezorgen, zit volgens de wetenschap bij het separation distress syndrome. “Als je een kindje gaat losmaken van de moeder, dan gaat dat op zoek naar bescherming,” legt Reybrouck aan Siska uit op Studio Brussel. “Een baby gaat dan allerlei geluidjes rondsturen, wat bij de moeder heel grote reacties losmaakt.” Als je kijkt naar het onderliggende mechanisme van die reactie van de moeder, waarbij hormonen vrijkomen, dan zie je dat hiervoor de diepere structuren in de hersenen worden geactiveerd. Bij muziek die ons troost bezorgt, komen dezelfde hormonen los.

Geen hapklare oplossing

Het moeilijke aan het onderzoek van de invloed van muziek op emoties, is dat het individueel erg kan verschillen. Er bestaat niet zoiets als één nummer waar iedereen zich getroost door voelt, omdat onder meer je ervaringen, persoonlijke smaak en associaties met bepaalde muziek meespelen. De laatste jaren wordt er veel onderzoek naar het verband tussen muziek en emoties gedaan, waarbij onderzocht wordt hoe muziek emoties uitlokt, welke kenmerken van muziek hiervoor belangrijk zijn en wat de invloed is van de sociale context.

Trieste muziek op trieste momenten

Ondanks de complexiteit van het onderwerp zijn er wel enkele tendensen merkbaar, die ook mee verklaren waarom we op trieste momenten toch naar triestige muziek teruggrijpen. “Muziek kan in de hersenen twee soorten circuits activeren, de hoge route of de lage route,” legt Reybrouck uit. “De lage is de makkelijke route, die zorgt voor een toestand van algemene opwinding. (Pop)muziek met beats activeert die lage route, maar die hebben geen troostend effect. Die beats peppen op en activeren mensen.” De hogere route kan voor complexere emoties zoals troost zorgen. “Om die hoge route te activeren kies je beter voor muziek zonder beats, zoals filmmuziek, akoestische nummers of popmuziek zonder percussie, zonder dat het sentimenteel wordt. ‘Imagine’ van John Lennon is daar een iconisch voorbeeld van,” besluit Reybrouck

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/11/Psychologie/article/detail/2656474/2016/03/24/Muziekpsycholoog-Reybrouck-quot-Muziek-kan-echt-troost-bieden-quot-.dhtml

Men kan troost vinden in muziek maar soms kan iemand er zich zo in verdiepen dat emoties blijven komen, of dat bepaalde gevoelens naar boven kunnen komen. Het is naargelang welke muziek je beluisterd. Zelf zal ik er altijd mee uitkijken omdat ik weet hoe diep je op zo een moment kan gaan.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

DE WIJZE VOELT ZICH WIJS
DE ANDERE MINDER WIJS
EN TOCH DELEN ZE IEDER WOORD MET ELKAAR OP HET JUIST MOMENT.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Hele dag gezeten? Deze oefeningen maken dat goed

  © thinkstock.

Wie een bureaujob heeft zit een hele dag lang op een stoel, wat niet echt gezond is voor je lijf. Met een paar simpele (yoga-)stretches aan het einde van de dag perk je de schade gelukkig in. Yoga-instructeur Rudy Mettia toont een paar eenvoudige bewegingen die ons stramme lijf weer wat soepel maken ’s avonds.

Het leuke aan deze oefeningen? Je hoeft er helemaal niet lenig of sportief voor te zijn, noch yoga-ervaring voor te hebben. Bovendien hoeft dit ritueel maar 5 minuutjes te duren. Tijdens het uitvoeren zou je de spieren moeten voelen stretchen, maar als je pijn voelt doe je toch iets verkeerd. Doe het in dat geval wat rustiger aan, of verander van positie. Yoga-instructeur Rudy Mettia legt voor The Huffington Post in een filmpje (zie onderaan) uit wat je exact moet doen. Wij leggen de verschillende oefeningen hier stap voor stap nog eens uit.

1.

© YouTube.

Sta rechtop met je benen op heupwijdte. Zet je handen in je zij en buig met rechte rug en open borst voorover, tot er een hoek van 90° tussen je bovenbenen en buik ontstaat. Blijf naar de grond kijken en trek je schouders goed naar achteren. Voel je teveel spanning op je hamstrings, dan kan je lichtjes door de knieën buigen. Hou die houding een paar seconden aan en adem diep in en uit.

2.

© YouTube.

Breng je handen naar de grond en “wandel” op je handen naar voren tot je een driehoek vormt met je boven- en onderlichaam. Je hielen hoeven de grond niet te raken. Laat je hoofd hangen en strek even volledig uit. Zet vervolgens je linkervoet een beetje schuin en plat op de grond en leun erop. Leun tegelijkertijd ook op je rechterschouder, terwijl je het rechterbeen zachtjes buigt richting linkerschouder. Nu voel je duidelijk de stretch in je linkerbeen. Wissel van kant.

3.

© YouTube.

“Wandel” terug op je handen tot ze weer bij je voeten zijn. Neem vervolgens een stevig blokje of doosje ter grootte van een brooddoos, en zet dat rechtop op voetafstand van je tenen. Leg je linkerhand op het blokje, buig vrij diep door je linkerknie en breng je rechterarm recht naar omhoog terwijl je naar de rechterkant opzij kijkt. Breng de arm terug naar het blokje, en wissel van kant. Adem in wanneer je de knie buigt, en adem uit wanneer je de arm terug naar het blok toe brengt. Wissel van kant en herhaal 5 à 10 keer aan elke kant.

4.

Eindig tot slot door opnieuw een hoek van 90° te vormen tussen bovenbenen en buik, en leg je handen op je schenen. Buig even licht door je knieën en rol jezelf naar boven toe af tot je helemaal rechtop staat.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2635408/2016/03/04/Hele-dag-gezeten-Deze-oefeningen-maken-dat-goed.dhtml

Als je toch een zittend beroep hebt en je hebt even tijd of maak er tijd voor om deze oefeningen te doen. Het duurt geen uren maar het helpt je wil om rugklachten te verminderen en ook om een goed bloeddoorstroming in je benen te behouden.
Beweging is belangrijk.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Privéles van yogagoeroe Tara Stiles: “Opgeblazen buik of stress? Voor ieder kwaaltje is er wel een pose”

Ze startte als danseres en model, maar tegenwoordig is Tara Stiles wereldwijd bekend voor haar eigen yogastroming: Strala. Yogi’s over de hele wereld geven haar lessen, en zelf is ze bijzonder gegeerd in celebritykringen. Wij kregen een privélesje voor beginners.

“Focus je niet te hard op een bepaalde pose. Het échte doel van yoga is je goed voelen, niet of je nu wel of niet een bepaalde houding perfect beheert.”

Stralayoga was Tara Stiles’ reactie op de toenemende populariteit van de sport. “Yoga werd steeds populairder, maar ook steeds meer elitair,” vertelt ze. “Ik was geen fan van de nieuwe richting die yoga insloeg. Die focus op het perfecte lichaam, jezelf in een bepaalde pose wringen, dat is niet waar yoga voor staat. Het belangrijkste is dat jíj je goed voelt. Voel je je niet comfortabel in een yogales of wil je op je gemak met de sport kennismaken? Doe het dan gewoon zelf thuis op een matje. Er zijn echt geen regels.”

Voor Tara was yoga vanzelfsprekend. Als ex-danseres was de stap naar yoga snel gemaakt, en voor ze het wist runde ze een eigen yogastudio met tal van bekende koppen als clienteel. Haar enthousiasme werkt dan ook aanstekelijk. “Yoga is goed voor zo veel dingen, ontspannen na een lange werkdag, je geest even helemaal leeg maken, maar het helpt ook tegen tal van kwaaltjes.”

Speciaal voor ons lijstte ze haar favoriete yogaposes op. Haal dat matje maar boven!

Computerlijf: stijve nek, stramme spieren en een pijnlijke rug. Dat sedentaire leventje doet niet veel goeds voor ons lichaam. Om je spieren te ontspannen raadt Tara een oefening aan waarbij het hele lichaam wordt aangesproken. “Enkel je nek stretchen is niet voldoende na een lange werkdag,” legt ze uit. “Doe een oefening waarbij je je hele lichaam aan het werk zet. Ga recht staan, buig je romp naar voren en neem je ellebogen vast. Schud je langzaam los en wieg zachtjes heen en weer om je rug en heupen los te maken. Eventueel kan je je armen ook naar achteren brengen voor een extra stretch.”

Opgeblazen gevoel: wie snel last heeft van een opgezette buik of opgeblazen gevoel, kan ook baat hebben bij een beetje yoga. “Ga op je rug liggen, trek je knieën op en laat ze langzaam naar één kant zakken. Hou een paar seconden aan, en breng je knieën vervolgens over naar de andere kant. Zo maak je het hele gebied waar je je gespannen voelt, los.”

Anti-stress: ook om een vermoeiende werkdag achter je te laten, kan de juiste yogapose wonderen doen. “Wie graag ontspannen naar dromenland wil vertrekken, leert best de Duif,” raadt Tara aan. “Deze yogamove kan je makkelijk in je eigen bed doen, zodat je nadien meteen onder de wol kan. Breng je linkerbeen naar voren in een hoek van 90 graden, zodat je linkerhiel voor je rechterlies ligt. Je rechterbeen laat je naar achteren glijden, plat op de grond. Je handen plaats je voor je gebogen been en zo duw je je lichaam zachtjes omhoog. Terwijl je uitademt, buig je naar voren tot je voorhoofd op de grond rust. Heerlijk ontspannend.”

Fit en uitgeslapen: je dag energiek beginnen, doe je volgens Tara best met een lage lunge. “Je zet zo je heupen aan het werk en open je de borstkas. Deze houding is ideaal wanneer je in gekke houdingen slaapt en stretcht het hele lichaam.”

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2651209/2016/03/24/Priveles-van-yogagoeroe-Tara-Stiles-Opgeblazen-buik-of-stress-Voor-ieder-kwaaltje-is-er-wel-een-pose.dhtml

Voor ieder kwaaltje kan je zeker een oefening doen, net zoals je erop kan mediteren. Alleen moet je eigen lichaam goed kennen, en je lichaam moet je durven scannen. Dan ga je weten voor jezelf waar het probleem zit en kan je zo het probleem verlichten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

aardemeisje916141755.wordpress.com/

Terug naar onze eigen natuur

Kiran ✨

Reading And Writing is the best Investment of Time ✨ ( Motivational Thoughts) "LIFE IS A JOURNEY"

Ms. C. Loves

If music be the food of love, play on✨

Multidimensional_Art

L'illusione, la realtà oltre lo specchio.

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

%d bloggers liken dit: