Archive for 23 maart 2016


Gespecialiseerde opleiding voor kapper gericht op kankerpatiënten

Gespecialiseerde opleiding voor kapper gericht op kankerpatiënten

In Sint-Niklaas is woensdagmiddag een gespecialiseerde kappersopleiding voorgesteld gericht op kankerpatiënten. Vorig jaar startte een gelijkaardig pilootproject voor een opleiding schoolheidsspecialist gericht op oncologische patiënten. Tegen eind dit jaar zijn die al in twee ziekenhuizen per provincie aan de slag, zegt de organiserende vzw Institute for Professional Care.

“Het algemene doel van de opleiding is de kennis, houding en vaardigheden van de dienstverleners te vergroten en tegelijkertijd drempelverlagend te werken voor patiënten”, zegt Katleen Vanderbeken van het Institute for Professional Care. “Net als bij de opleiding schoonheidsverzorging voor oncologische patiënten, worden studenten getraind op communicatievaardigheden, maar ze krijgen ook opleiding rond verschillende types kanker, therapieën en nevenwerkingen komen aan bod, maar ook de ziektebeleving, pscychosociale zorg.” Daarnaast is een belangrijk luik rond de praktijk met niet alleen lessen over verzorging van hoofdhuid en hoofdhaar, maar ook de dienstverlening rond pruiken, sjaaltjes of bandanas.

De opleiding wordt in kleine groepjes met maximum 20 deelnemers georganiseerd en start in september voor het eerst in het AZ Nikolaas in Sint-Niklaas. Wie slaagt, ontvangt een kwaliteitserkenning en -label en wordt geregistreerd in een databank die alle ziekenhuizen, artsen en thuisgebruikers kunnen raadplegen.

De organisatie wil de opleiding ook verder uitrollen in Vlaanderen. Na een pilooproject voor schoonheidsspecialisten van vorig jaar, tellen ondertussen zeven ziekenhuizen schoonheidsspecialisten. Tegen eind dit jaar zijn er dat twee per Vlaamse provincie. In Wallonië start de gespecialiseerde kappersopleiding, die net als in Vlaanderen steun krijgt van haar sectorfederatie, later.

BRON: http://www.gva.be/cnt/dmf20160323_02198604/gespecialiseerde-opleiding-voor-kapper-gericht-op-kankerpatienten

Net zoals een schoonheidsspecialiste vind ik dit ook knap dat er speciale opleidingen zijn voor kapper en gericht op deze mensen. Want ze willen er ook mooi uitzien en dat vraagt soms naar speciale producten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Belgische psychologen: “Laat mensen niet zomaar hun verhaal doen”

De Belgische Federatie van Psychologen verspreidt praktische tips om mensen te helpen bij het verwerken van de gebeurtenissen van dinsdag. Pas als de klachten na een maand niet ophouden, wordt het aangewezen om professionele hulp te zoeken, klinkt het.

‘Als je mensen gewoon laat vertellen, zullen ze je keer op keer verhalen brengen over hoe verschrikkelijk het wel niet was’

Koen Lowet, woordvoerder Belgische federatie van psychologen

“De tips zijn bruikbaar voor mensen die in eerste instantie niet door professionals zoals slachtofferhulp of psychologen bij hulpdiensten opgevangen worden, maar zich laten omringen door naasten en familieleden”, zegt Koen Lowet van de Belgische Federatie van Psychologen.

Want het is belangrijk om mensen niet zomaar hun verhaal te laten doen, zegt de federatie. Ingrijpende gebeurtenissen kunnen wel degelijk ernstige littekens nalaten. “We weten immers uit psychologisch onderzoek dat het simpelweg ‘debriefen’ van mensen na een dergelijke gebeurtenis leidt tot een grotere kans op het creëren van een ernstige problematiek zoals een post-traumatische stressstoornis”, zegt Lowet. “Als je mensen gewoon laat vertellen, zullen ze je keer op keer verhalen brengen over hoe verschrikkelijk het wel niet was en hoe machteloos ze wel niet waren. Op die manier wordt de herinnering aan die gebeurtenis net traumatisch.”

Lowet wijst erop dat dit in realiteit echter een belevenis van die gebeurtenis is, een interpretatie. “Objectief gezien waren de mensen op dat moment niet helemaal machteloos. Mensen die aanwezig waren, hebben immers ook zaken gedaan die hun leven hebben gered. Ze hebben bijvoorbeeld dekking gezocht achter de balie, richtlijnen van de hulpdiensten opgevolgd of zijn weggebleven van gevaarlijke plaatsen. Het is cruciaal om hen daarop te wijzen, wanneer ze hun verhaal aan het doen zijn. Je kan dat ook actief bevragen. Hoe heb je ervoor gezorgd dat je de dag toch bent doorgekomen? Op die manier vermijden we verdere traumatisatie.”

Pas als er zich een maand na de feiten ernstige klachten (blijven) voordoen, dan is het aangewezen om professionele hulpverlening te zoeken. Op de website van de federatie staan lijsten van hulpverleners die gespecialiseerd zijn in de aanpak van dergelijke problematieken.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/11/Psychologie/article/detail/2655338/2016/03/23/Belgische-psychologen-quot-Laat-mensen-niet-zomaar-hun-verhaal-doen-quot-.dhtml

Niet alleen volwassenen zitten met hun verhaal met vragen ook kinderen. Laat ze vooral hun verhaal doen luister er naar, dat is een van de belangrijkste punten. Ook proberen van je eigen angsten niet te gaan projecteren naar de ander. Maar hun gerust te stellen. Zo een trauma kan lang blijven hangen, omdat je er teveel mee geconfronteerd wordt. Krant, media en natuurlijk de gesprekken. Dit moet wegsterven maar sommigen komen het niet te boven en kunnen zo in een post-traumatische stressstoornis vallen. Dit zie je vaak bij mensen die nauw betrokken zijn geweest bij een zware gebeurtenis, maar ook bij de jeugd.
Belangrijk als iemand erover wil praten luister en bekijk hoe je ermee om gaat om de persoon het kind het anders te doen inzien.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

IEDERE HARDE KANT KENT OOK EEN ZACHTE

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

 

Een meditatie app of kleuren voor volwassenen, werkt dat écht tegen stress?

© unsplash.

Getest Dat stress ongezond is, weet je. Gelukkig zijn er duizenden anti-stressmiddeltjes op de markt. Allemaal beloven ze ons een helder hoofd en een rustigere hartslag. Wat werkt wel en wat lost de verwachtingen niet in? Omdat het leven op een online redactie al eens hectisch durft te zijn, waren wij de ideale proefkonijnen.

Redacteur Timon koos voor de kracht van planten

Wat? Passiflora Complex is een natuurlijk middel dat bij kortstondige stress, innerlijke onrust en spanning zou moeten helpen.

Hoe werkt het? Elke dag 2 keer een tabletje slikken met wat water, veel moeite kost dat stressvrij leven met A. Vogel niet. Hoewel ik er eerst nogal sceptisch tegenover stond, moet ik toegeven dat ik wel wat rustiger was tijdens deze stressvolle momenten. Ook bleven gênante mogelijk nevenwerkingen zoals zweterige handen bij mij gelukkig uit.

Oordeel? Het complex werkt bij kortstondige stress, een optreden of een examen, en ik vond wel dat het zijn werk deed. Ik voelde me rustiger. Al weet ik niet of dat met de pillen zelf te maken had, of omwille van het placebo-effect. Heb je elke dag chronische stress? Dan zou ik iets anders zoeken.

GETEST:
SCORE:
7/10

© A. Vogel

Redactrice Nina ging met de kleurpotloden aan de slag

Wat? Voor meer zen in mijn leven probeerde ik Creatief Kleuren voor volwassenen. Vrolijke patronen.

Hoe werkt het? Wel, je kleurt dus in een kleurboek. Dat ken je vast nog van vroeger? Ik kleurde in sessies van 20 minuten.

Oordeel? Mijn dagelijks kleurmomentje bleek te kort. Het hielp niet om de continue stroom aan to-do-lijstjes in mijn hoofd uit te schakelen. En ik piekerde net meer, over waarom ik in vredesnaam mijn tijd zat te vergooien met bloemetjes kleuren. Voor het precisiewerk had ik geen geduld, laat staan dat ik er rustig van werd. Grote kleurvakken dan maar. Toch ontspan ik nog beter met een sportsessie of een boek. Dat ik geen voldoening (meer) schep uit het proper inkleuren van vakjes speelt misschien wel mee. De periode dat mijn ogen gingen blinken van een (al dan niet gemeende) mooi gekleurd, Nina!, ligt jammer genoeg al een hele tijd achter mij.

Er is zeker een markt voor deze trend. Het feit dat dit soort boeken zo populair zijn, spreekt voor zich. Maar wie net als ik ongeduldig is en weinig affiniteit met kleurpotloden heeft, zoekt beter een andere anti-stressmethode.

GETEST:
Creatief Kleuren voor volwassenen. Vrolijke patronen.

SCORE:
6/10
© Manteau

Redactrice Sophie ontdekte ontspannende geuren

Wat? Ik probeerde de lijn Stress Fix, een olie, bodylotion en een rollerbal, van Aveda uit. De producten bevatten een geur van Lavandin die wetenschappelijk bewezen werkt tegen spanningen.

Hoe werkt het? Als ik een dipje voelde opkomen, bracht ik de olie aan op mijn polsen, en ’s avonds voor het slapengaan smeer ik mijn benen in met de bodycrème.

Oordeel? Ik merkte dat ik rustig werd van de geur. Niet dat ik tijdens een stressmomentje plots de kalmte zelve ben (ik ga ook niet voor een belangrijke meeting nog snel mijn pot bodylotion bovenhalen), maar ik merk wel dat ik ’s avonds ontspan met die paar minuutjes van me-time.

Eigenlijk ben ik te lui voor bodylotion, maar ik vind de geur van deze zo lekker en ontspannend dat ik hem nu nog steeds trouw iedere avond smeer. Het verricht geen wonderen, maar de lavendelgeur is wel het ideale middeltje om snel naar dromenland te vertrekken. Zeker in combinatie met een rustgevende douche en een mini-massage werkt dit wel om de dag achter je te laten. En baat het niet? Dan heb je tenminste toch een zachte huid!

Redactrice Tine haalde haar tekenpotlood boven

Wat? De tekenboeken Omcirkel de puntjes, Rangoli en Van puntje tot puntje Parijs.

Hoe werkt het? Ik heb het drie keer een half uurtje de kans gegeven. Bij Rangoli moet je ingewikkelde patronen onderscheiden en die natekenen op puntjes. Bij Van puntje tot puntje teken je door punten te verbinden. Heel makkelijk.

Het oordeel? Volop in de verhuisstress, nog geen internet of televisie in mijn nieuw stekje: ik zat niet meteen in de meest rustgevende situatie. Rangoli was niet echt een succes: de puntjes vloeien na vijf minuten allemaal samen voor je ogen. De puntjes verbinden vond ik nog wel leuk, ook al heb ik geen greintje tekentalent. Frustrerend was wel dat mijn tekening er nooit zo goed uitziet als in het boek (wat waarschijnlijk ligt aan het feit dat ik te lui ben om een lat te gebruiken), maar het verzet je gedachten wel even. Eén tekening was wel genoeg. Als er nog een waslijst aan taken wacht, zijn puntjes en patronen niet echt ontspannend. Deze boeken zijn vooral weggelegd voor mensen met veel geduld en tekentalent. En tijd, heel veel tijd.

Tine ging met haar potlood van puntje naar puntje, maar werd er niet meteen rustig van.
Tine ging met haar potlood van puntje naar puntje, maar werd er niet meteen rustig van. © Tine Kintaert

Redactrice Ellen probeerde de diepe buikademhaling uit

Wat? De app Breathe2Relax leert je de techniek van de diepe buikademhaling aan.

Hoe werkt het? De app ziet er gek uit met een fout junglebos en felle blauwe kleuren, dus ik was een beetje wantrouwig. Eerst bepaalt Breathe2Relax je optimale ritme voor de diepe buikademhaling. Daarna mag je al snel zelf aan de slag. Je kan altijd informatie opvragen als je dat wil en één sessie duurt zolang je zelf wil.

Oordeel? Ik ben nogal een stresskip omdat ik me ontzettend druk kan maken in files en in de wachtrij aan de kassa. Ook al weet ik dat ik er uiteindelijk niks aan kan veranderen, toch sla ik aan het zuchten en begin ik met mijn voeten te tikken. En dat is net waar de app mij goed bij heeft geholpen. In het begin gebruikte ik het elke avond om de techniek onder de knie te krijgen. Deze dagelijkse sessie hielp me om rustig in bed te kruipen. Maar na een tijdje merkte ik dat ik op stressy momentjes vanzelf de ademhalingsoefeningen deed. Omdat ik me dan op iets anders dan de stresssituatie ging concentreren, werd ik meteen rustiger. Aangezien de app gratis is en de oefeningen nog geen 10 minuutjes vragen, vind ik dit zeker een aanrader voor zenuwachtige types als ik.

GETEST:
App Breath2Relax

SCORE:
8/10
© Breath2Relax

Redactrice Eva mediteerde via een app op haar telefoon

Wat? Calm is een meditatie-app, gratis voor iPhone en Android. De meditatiesessies voor beginners zijn gratis, wil je verder dan kan je modules bijkopen.

Hoe werkt het? Je kiest zelf hoe lang je hebt, van 2 tot 20 minuten. Ik begon met de 7 days of calm, een schema voor beginners waarbij ik elke dag 4 minuutjes mediteerde. Zodra ik de app opende, zegt die al dat ik even diep moet ademhalen. Dan kreeg ik een rustgevend landschap met bijpassend geluid te zien. Heel fijn! Geen walvisgeluiden of rare bliepjes, maar gewoon het geluid van de regen of de oceaan.

De begeleide meditaties zijn het makkelijkste voor beginners. Ze zijn in het Engels, ingesproken door erg fijne stemmen. Bij stress is mijn ademhaling een zwak punt. Daar hielp deze app enorm bij. Stiekem vond ik het ook fijn om – als het te druk werd op de redactie – met een koptelefoon even naar de Summer Meadow of Mountain Lake (mijn favorieten!) te luisteren. Hoe leuk ik het ook vond, al snel vergat ik het schema te volgen. Op 7 dagen zou ik een initiatie in meditatie afgewerkt moeten hebben, dan kan ik over naar de 21 Days of Calm. Ik geraak tot dag 4, thema ‘geduld’. Euhm…

Oordeel? Calm helpt om een dagelijkse afspraak met jezelf te maken. Het is een aanrader voor mensen die voor het slapen een bewust rustmoment willen inbouwen. Want de app werkt toch het beste in een rustige omgeving, als je de geluiden goed kunt horen. Maar ook tijdens je lunchpauze is het zalig om even mentaal een boswandeling te maken. Tip: schaf je een goede koptelefoon aan voor een optimale beleving.

GETEST:
SCORE:
8/10
Calm, gratis voor iPhone en Android
Calm, gratis voor iPhone en Android © calm.com
Into the wild...het prachtige bergmeer. Voel je je al rustiger worden?
Into the wild…het prachtige bergmeer. Voel je je al rustiger worden? © calm.com
© Timon Van Mechelen
Mooi gekleurd, Nina! © Nina Dillen
© Sophie Vereycken
© Manteau
Ellen moest zich wel over het lelijke design van de app zetten.
Ze helpen allemaal maar het is ook hoe je er zelf achter staat natuurlijk. En je ook de tijd moet voor nemen. Als je nu zo een tekenboek neemt en je zet rustige muziek op maar je kan je geest niet leegmaken dan zal je vol stress stoppen. En dat is met alles zo. Je moet in eerste instantie leren je geest leeg te maken. Je moet er ook de tijd voor nemen, en dit allemaal doen op een rustige plaats, waar je niet gestoord kan worden.
Juist bij de kruiden weer snel dat effect erbij zetten van placebo-effect.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Mooi in beeld: zo ziet echte verliefdheid eruit

Echte liefde is op zondag urenlang in bed blijven liggen, samen de kat plagen en af en toe eens gewoon gek doen. Fotografe Natalia Mindru weet die echte emotie vast te leggen op de gevoelige plaat.

Met haar project ‘Urbane’ wil ze de liefde vieren. “Dit is een ode aan gestolen kussen, bewaarde geheimen en onuitgesproken woorden,” vertelt Mindru.

https://www.instagram.com/photomicona/

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/10/Seks-en-Relaties/article/detail/2654098/2016/03/22/Mooi-in-beeld-zo-ziet-echte-verliefdheid-eruit.dhtml

Liefde is een gevoel en dat mag en kan je delen. Dat wordt dan hier mooi afgebeeld. En gevoel van liefde hoef je niet alleen te delen met je partner, dat kan even goed met een vriend(in) zijn. Omdat men spreekt over gevoel en juist daar moet je over kunnen praten. Een knuffel plagen eens lekker gek doen heeft allemaal te maken met dat innerlijk gevoel. Juist dat is zo mooi dat je het voelen kan maar het ook kan delen.
De foto’s zijn prachtig om naar te kijken, en door het kijken voel je al heel veel gevoel.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Multidimensional_Art

L'illusione, la realtà oltre lo specchio.

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

%d bloggers liken dit: