Slaappillen zijn niet zo onschuldig als je zou denken

 
© thinkstock.

Aangeboden Een onderzoek van CM bij haar leden bracht aan het licht dat maar liefst 1 op 6 deelnemers naar slaapmiddelen grijpt.  Dat is echter niet zo onschuldig als op het eerste zicht lijkt. Wij leggen je uit waarom.

Naarmate we ouder worden, slapen we slechter. Om onze slaapproblemen op te lossen, grijpen we dan naar slaapmiddelen. Toch zijn slaapmiddelen enkel bij acute situaties of ernstige gevallen aangewezen. Langdurig gebruik leidt immers alleen maar tot problemen. Slaapmiddelen zijn namelijk verslavend en dat gaat behoorlijk snel. In principe mag je ze niet langer dan een tot twee weken gebruiken, en enkel onder advies van een arts. Om goed te blijven slapen, heb je ook alsmaar meer slaappillen nodig om hetzelfde effect te bereiken. Heb je ze te lang gebruikt, dan krijg je ontwenningsverschijnselen wanneer je probeert te stoppen. Daarnaast bieden slaapmiddelen nevenwerkingen als duizeligheid, valneigingen, sufheid en verminderde concentratie. Redenen genoeg om ze niet als lapmiddel te gebruiken en op zoek te gaan naar alternatieve oplossingen.

Toch is er ook positief nieuws. Je kan leren beter te slapen zonder onmiddellijk naar slaapmedicatie te grijpen. Wat kan je dan doen om beter te slapen en slaappillen te vermijden?

1. Een goede slaaphygiëne hanteren. Ga op hetzelfde uur slapen, en sta elke ochtend op hetzelfde moment op.

2. Drink niet teveel cafeïnehoudende dranken in de namiddag en avond

3. Tokkel niet teveel op je smartphone of tablet vooraleer je in je bed kruipt.

4. Drink geen alcohol voor het slapengaan

5. Beweeg overdag voldoende. Wat je overdag doet, beïnvloedt je behoefte aan slaap.

6. Geef jezelf de tijd om je dag af te bouwen en doe ’s avonds vooral ontspannende activiteiten.  

Ondervind je echt hinderlijke slaapproblemen, raadpleeg dan je huisarts. Vraag naar alternatieven zoals slaaptherapie. Via deze online slaaptest kan je ook alvast je slaapprofiel ontdekken en krijg je slaapadvies op maat.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/36422/Slaaponderzoek/article/detail/2648460/2016/03/17/Slaappillen-zijn-niet-zo-onschuldig-als-je-zou-denken.dhtml

Veel te snel gaan mensen grijpen naar slaapmedicatie. En meestal kan je er zelf al heel wat aan doen. Maar je moet het zelf willen om iets te veranderen. Als je de durf niet hebt om zelf dingen te veranderen dan ga je naar een arts gaan om medicatie voor te laten schrijven. Dat begint met een 1/4 of een 1/2 en kan al snel gaan naar meer. Dus ook hier moet je rekening mee houden.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM