Rugpijn bij het opstaan? Zo voorkom je het!

Aangeboden Opstaan met rugpijn is een van de meest vervelende dingen die je kan tegenkomen. We springen toch liever allemaal vrolijk uit bed? We stelden daarom 5 vragen aan slaapexpert Pascal Mannekens hoe we die stevige rugpijn bij het opstaan kunnen voorkomen. Hij stelt in zijn boek ‘Rust voor je rug’ (Lannoo) dat het juiste bed en bijhorende matras je slaapcomfort kan optimaliseren.

1. Hoe weet je eerst en vooral of je rugklachten afkomstig zijn van je matras?

Een matras kan allereerst te hard, te zacht of te oud zijn (een matras gaat maar 10 jaar mee). Als je dus ’s nachts wakker wordt met lage rugpijn of bij het opstaan, kan het zijn dat je matras niet goed meer is. Aan de hand van volgende 4 tips kan je dat ontdekken:
1. Leg je matras eens enkele dagen op de grond. Dat klinkt misschien wat raar, maar zo kom je te weten of je bedbodem bijvoorbeeld niet aan vernieuwing toe is. Als je matras niet anders aanvoelt, scheelt er iets aan je matras. Controleer ook even je lattenbodem: de latten mogen namelijk niet doorgezakt zijn. In dat opzicht is de Bridge lattenbodemtechnologie een goede ergonomische tip: die innovatieve vorm van technisch slapen zorgt voor een automatische aanpassing van de lattenbodem aan je lichaam.
2. Slaap je als koppel met twee matrassen? Probeer dan eens de matras van je partner uit om te beoordelen of er een verschil is met je eigen matras.
3. Als je bij het wakker worden rugpijn hebt die vrij snel verdwijnt na het opstaan – binnen een termijn van 10 tot 15 minuten – klopt er ook iets niet.
4. Ga tot slot op je zij liggen en laat je partner kijken in hoeverre je schouder voldoende doorzakt maar in welke mate je lage rug niet doorzakt.

2. Kan een slechte matras ook een gespannen nek en schouders geven?

Toch wel. Centraal in het menselijk lichaam heb je de wervelzuil. Overdag zorgen spieren voor beweging en correcte houdingen. Als je gaat slapen daalt de spierspanning echter rond die wervels. Een slecht bed zal dan ook je wervelzuil vervormen naar een onnatuurlijke houding, waardoor al de structuren van je rug (ligamenten bijvoorbeeld) onder spanning komen te staan. Heb je een slecht bed, dan kan je tijdens de nacht wakker worden van de pijn. Onthoud ook dat je kussen moet afgestemd zijn op je matras en lichaamsbouw.

3. Bestaat er een matras voor elke persoon: waar moet je met andere woorden op letten voor het kopen van een nieuwe matras?

Koop een matras in combinatie met een bedbodem en hoofdkussen, want een slaapsysteem bestaat nu eenmaal uit deze drie onderdelen. De hardheid van je matras moet afgestemd zijn op je BMI. Koop bij voorkeur ook 2 aparte matrassen. Ben je een groter persoon? Koop dan ook een groot bed. Bij allergieën en andere ademhalingsklachten doe je er beter aan met een lattenbodem te slapen zodat je matras beter ademt. Koop er ook een die zachter is ter hoogte van de schouders en regelbaar in hardheid ter hoogte van de lage rug. Koop geen matras die voorzien is van visco-elastisch schuim, want de kans dat je rug doorzakt is te groot.

4. Naast een matras, lijkt je slaaphouding essentieel. Wat is een goede slaaphouding?

We hebben allemaal onze eigen voorkeurshouding en dit zowel bij het inslapen als doorslapen. Slapen is een dynamisch gegeven en we wijzigen ongeveer 15 tot 30 keer van lighouding tijdens de nacht. Dit is voor iedereen anders. Slapen in buiklig is wel de slechts mogelijke houding voor de nekwervels. Zijlig is dan weer de meest comfortabele slaaphouding. Ruglig tot slot is de meest stabiele lighouding.

5. Kan een bed vanuit medisch oogpunt soms helemaal fout zijn?

Een bed moet vooral voldoende afgestemd zijn op je lichaamsbouw. Als je bed comfortabel is zal je sneller inslapen, beter doorslapen en minder pijn hebben bij het opstaan. Een bed is dus meer dan een troetelding een therapeutisch hulpmiddel geworden.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/36422/Slaaponderzoek/article/detail/2648610/2016/03/17/Rugpijn-bij-het-opstaan-Zo-voorkom-je-het.dhtml

Rugpijn kan zeker voorkomen als je ’s morgens opstaat. Dat kan veel oorzaken hebben, maar het meest voorkomende is de matras of het hoofdkussen. Dan is het toch van belang om daar eerst naar te kijken, hoe oud je matras is. Ook de slaaphouding speelt een rol.

Afbeeldingsresultaat voor rugpijn slapen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM