5 tips om pijn te bestrijden zonder medicatie

Vrouwen ervaren vaker meer en intenser pijn dan mannen, hebben tal van onderzoeken al aangetoond. Dan slik je toch snel een pilletje voor je weer aan de slag gaat? Pijnstillers kunnen heel wat bijwerkingen hebben en soms zelfs gevaarlijk zijn, maar er zijn gezondere alternatieven. Wist je dat je pijn met je brein kunt controleren?

Vrouwen lopen meer risico op verschillende chronische pijnaandoeningen als fibromyalgie, migraine, geïrriteerd darmsyndroom en lupus. Bij veel aandoeningen hebben vrouwen 200 tot 800 procent meer kans om deze te ontwikkelen. En endometriose is bijvoorbeeld een ziekte die alleen dames treft. Vrouwen ervaren deze aandoeningen ook ernstiger dan mannen. Kortom, pijn is pijnlijker voor vrouwen.

Oorzaken
De verklaring dat vrouwen gevoeliger zijn voor pijn is erg complex. Het immuunsysteem speelt gedeeltelijk een rol: dames lopen meer kans op pijnlijke onstekingsaandoeningen, zoals artritis en veranderingen in het immuunsysteem. Ook hormoonswisselingen zijn een boosdoener. Een daling van oestrogeen bijvoorbeeld als gevolg van de menopauze kan ook leiden tot chronische pijn.

Psychologische oorzaken
Dat pijn vaker vrouwen treft, is erg belangrijk bij de behandeling ervan. Want wat is pijn? De wetenschappelijke definitie luidt: een negatieve zintuigelijke en emotionele ervaring. Psychologische redenen kunnen dus ook die andere ervaring van pijn verklaren. Vrouwen hebben bijvoorbeeld meer kans op angststoornissen en depressies. Dit zijn allebei risicofactoren voor de intensere ervaring van pijn bij chronische aandoeningen. Wanneer je werkt aan je emotionele stress kan dit dus ook een positief effect op je gezondheid hebben.

Sommige experts geloven namelijk dat vrouwen gevoeliger zijn voor pijn omdat we het meer aandacht geven en het minder goed uit ons brein kunnen sluiten. Pijn heeft een nut, want het is een teken van gevaar. Het signaleert dat we bescherming of hulp moeten zoeken. Maar wanneer het chronisch wordt, heeft het uit evolutionair opzicht geen nut meer. Daarom is het belangrijk dat je leert om chronische pijn te bestrijden.

5 tips voor psychologische pijnbestrijding bij vrouwen

1. Ontspannen
Als je je zorgen maakt over je gezondheid, werk of je bankrekening kun je relaxatietechnieken gebruiken om stress en negativiteit tegen te gaan. Je kan ademhalingsoefeningen, meditatie en yogaoefeningen uitproberen. Deze technieken gaan de lichamelijke effecten van stress en pijn tegen. Het kalmeert ook je hersenen en verzacht de verwerking van pijn in je zenuwsysteem. Om optimale resultaten te halen kun je dit verschillende keren per dag doen. Net zoals je dat met medicatie zou doen. Gebruik deze technieken zeker als je je begint te focussen op de pijn of wanneer het zo erg wordt dat je er stress van krijgt.

2. Persoonlijk leven
Onderzoek door pijnpsychologe Beth Darnall heeft aangetoond dat vrouwen zich vaak zorgen maken dat ze te kort schieten in hun relatie of familie door hun gezondheidsproblemen. Daarom pushen ze zichzelf te ver wanneer ze hun lichaam net moeten verzorgen. Dit kan de pijn net erger maken. Onthoud dat je eerst jezelf moet verzorgen, voor je aan anderen kunt beginnen denken. Als je echt moeite hebt om jezelf om de eerste plaats te zetten, ga dan langs bij een psycholoog om hieraan te werken.

3. Stress en pijn
Onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen feller reageren op stress, en dat deze reactie hun pijnervaring feller maakt. Zoek naar de oorzaken van stress in je leven, klein en groot, en werk hieraan. Door bijvoorbeeld 10 minuutjes vroeger te vertrekken naar een afspraak, maakt dat je meer ontspannen arriveert. Elke dag zou je naar nieuwe opties moeten zoeken om stress te bestrijden.

4. Verwachtingen  
Soms is het nodig dat je je verwachtingen over jezelf en je lichaam bijstelt. Je kan dingen van je lichaam verwachten die niet erg realistisch zijn gezien je gezondheidssituatie. Dit aanvaarden kan een erg moeilijke stap zijn, want soms ben je droevig omdat je leven niet meer zoals voorheen is. Werk samen met een psycholoog als je voelt dat je hoge verwachtingen je stress bezorgen.

5. Eigenliefde
Een studie aan de universiteit van Stanford heeft aangetoond dat meditatieoefeningen kunnen helpen bij pijnpatiënten. De meeste deelnemers aan dit onderzoek waren vrouwen. Uit de resultaten bleek ook dat liever voor jezelf zijn woede en de ervaring van pijn beperkt. Als je nogal hard bent voor jezelf als het wat minder gaat, is het erg belangrijk dat je wat eigenliefde kweekt.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/150/Pijn/article/detail/2652996/2016/03/21/5-tips-om-pijn-te-bestrijden-zonder-medicatie.dhtml

Pijn het vraagt zoveel van je lichaam. En je kan er dan wel iets aan doen, maar soms is ze zo hevig en moet je toch naar medicatie grijpen of naar natuurlijke producten. Men kan mediteren men kan de pijn verzachten door te leren er gaan aandacht aan te geven. Toch kan de pijn zo hevig zijn dat je niet anders kan om iets bij te nemen, probeer dan iets natuurlijk in plaats van medicatie. Als het niet aanslaand kan je nog overgaan naar medicatie.
Het is natuurlijk ook over welke pijn het gaat. En op welke hoogte de pijn aanvoelt. Ook dat speelt allemaal mee om het op een andere manier te verzachten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM