Van agave tot sucrose: zo vind je toegevoegde suiker op het voedingsetiket

Te veel suiker is ongezond, en het spreekt voor zich dat frisdrank en koekjes veel van het zoete goedje bevatten. Maar je moet al een suikerdetective zijn om de toegevoegde suikers in pakweg ketchup of ontbijtgranen te vinden, vakkundig verstopt onder namen als fructosestroop en maltose. Harvard University helpt ons op weg met deze snelcursus ‘toegevoegde suikers ontdekken op het voedingsetiket’.

Toegevoegde suikers verteren snel, wat zorgt voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

 

agavesiroop
basterdsuiker
bietsuiker
dextrose
druivensuiker
esdoornsiroop of ahornsiroop
fructose (vruchtensuiker)
fructosestroop
fruitsuikerconcentraat
(ga)lactose (melksuiker)
glucose
HFCS (high fructose corn syrup)
honing
invertsuiker
isoglucose
kandijsiroop
kandijsuiker
kristalsuiker
mais(mout)stroop
maltose (moutsuiker)
maplesiroop
melasse of molasse
rietsuiker
rietsuikerkristallen
sacharose
sucrose
trehalose
vruchtensapconcentraat

Om even snel het kaf van het koren te scheiden: niet alle soorten suiker zijn des duivels. “Het is vooral de toegevoegde suiker die problematisch is,” legt Debbie Krivitsky uit, een diëtiste van Harvard University. “Niet de natuurlijke suikers in fruit, die dankzij de vezels trager worden opgenomen. Maar de toegevoegde suiker, zoals honing en stroop.”

Het gevaar van te veel suiker

Of het nu om natuurlijke of toegevoegde suiker gaat, te veel van het goedje eten is nooit goed. Je vergroot het risico op extra kilo’s, hartaandoeningen, diabetes en een hoge bloeddruk. Het gevaar bijtoegevoegde suikers is dat ze vlug verteren en snel geabsorbeerd worden, wat zorgt voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel. “Daardoor moet de alvleesklier meer insuline produceren om die suikerspiegel weer stabiel te krijgen. Kan de alvleesklier de vraag naar insuline niet bijhouden, dan stijgt de bloedsuikerspiegel, wat kan leiden tot grotere problemen zoals insulineresistentie en op langere termijn diabetes,” legt Dr. David M. Nathan uit, professor bij Harvard Medical School.

Zo vind je verborgen suikers terug

Toegevoegde suiker vind je vanzelfsprekend terug in snoep, cake, koeken en frisdrank, maar daarnaast ook in andere voedingsmiddelen die niet in de categorie zoetigheden vallen. Denk daarbij onder meer aan dressing, crackers, yoghurt, brood, spaghettisaus, ketchup, lightproducten en ontbijtgranen. Een gouden regel om die suikers op te sporen, is om in de ingrediëntenlijst op zoek te gaan naar woorden die eindigen op “ose”, zoals fructose, dextrose en maltose.

Natuurlijk versus toegevoegd

Je vindt toegevoegde suikers niet apart op het voedingsetiket, aangezien bij het oplijsten van suikers de natuurlijke en toegevoegde op één hoop worden gegooid. Een hele puzzel om het kaf van het koren te scheiden. Zo is fructose een vorm van suiker die van nature in fruit voorkomt, maar die ook onttrokken wordt aan fruit om aan voeding toe te voegen. Dat gebeurt dan in geconcentreerde, grote hoeveelheden, waardoor het toch weer ongezond wordt.

De woorden in de kolom hiernaast wijzen allemaal op verschillende types toegevoegde suiker. Zij komen vrij vaak voor op voedingsetiketten.

Aanbevolen hoeveelheid per dag

Natuurlijk wil dit niet zeggen dat we nooit meer een koekje bij de koffie mogen. Maar je bewust zijn van verborgen suikers in niet voor de hand liggende producten is belangrijk om je ongewilde suikerinname in te perken. De Wereldgezondheidsorganisatie raadt maximaal zo’n 25 gram oftewel 6 theelepels toegevoegde suiker per dag aan. Maar ook van natuurlijke suikers geniet je beter niet onbeperkt: je eet best maximum tot 2 à 3 stukken fruit per dag, inclusief sapjes en smoothies.

(Door: Nina Dillen)

De WHO raadt maximum 25 gram toegevoegde suiker per dag aan, het equivalent van 6 theelepels. © thinkstock
BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/article/detail/2647271/2016/03/15/Van-agave-tot-sucrose-zo-vind-je-toegevoegde-suiker-op-het-voedingsetiket.dhtml
Mensen denken soms dat ze geen suiker nemen omdat ze het niet gebruiken in warme drank. Maar vergeten wel dat er heel veel toegevoegde suikers gebruikt wordt dan men bijna dagelijks neemt. Ik zal de lijst nog iets vergroten en dan sta je helemaal verstelt ervan. 
  1. Agavenectar
  2. Agavesiroop
  3. Ahorncrème
  4. Ahornsiroop
  5. Appelsapconcentraat
  6. Appelstroop
  7. ‘Aroma’ (suiker + smaakstof)
  8. Barbados suiker
  9. Basterdsuiker
  10. Beetwortelsap
  11. Bietenstroop
  12. Bietsuiker
  13. Blackstrap Molasses
  14. Bruine suiker
  15. Caramel (verhitte/gebrande suiker)
  16. Castor melis
  17. Confectiesuiker
  18. D-glucose
  19. Dadelstroop
  20. Demerara
  21. Dextrose
  22. Diastatisch moutextract
  23. Diksap
  24. Donkere/donkerbruine basterdsuiker
  25. Druivensapconcentraat
  26. Druivensuiker
  27. Eindmelasse
  28. Esdoornsiroop
  29. Fruitsuiker
  30. Fructose
  31. Fructose-invertsuikerstroop
  32. Fructosesiroop
  33. Fructosestroop
  34. Fruitsapconcentraat
  35. Galactose
  36. Gebrande suiker
  37. Gebrande suikerstroop
  38. Geconcentreerd vruchtensap
  39. Geconcentreerd (…)sap
  40. Geleisuiker
  41. Gele kandijsiroop
  42. Gierstsiroop
  43. Glucose
  44. Glucosesiroop
  45. Glucosestroop
  46. Glucose-fructosestroop
  47. Gouden siroop
  48. Honing
  49. Invertsuiker
  50. Invertsuikerstroop
  51. Invertsiroop
  52. Invertstroop
  53. Johannesbroodpitsiroop
  54. Kandij
  55. Kandijsuiker
  56. Kandijstroop
  57. Kaneelsuiker
  58. Karamel (verhitte/gebrande suiker)
  59. Karamelsuikerstroop
  60. Kokosbloemsuiker
  61. Kokosbloesemsuiker
  62. Kristalsuiker
  63. Kristallijne fructose
  64. Lactose
  65. Lichte/lichtbruine basterdsuiker
  66. (Magere) melkpoeder: +/- 50% suiker
  67. Maismoutstroop
  68. Maïssuiker
  69. Maisstroop
  70. Malt
  71. Maltodextrine
  72. Maltose
  73. Maple Syrup
  74. Melasse
  75. Melksuiker
  76. Molasses
  77. Moutextract
  78. Moutsuiker
  79. Moutstroop
  80. Muscovado
  81. Nectar
  82. Oersuiker
  83. OERzoet
  84. Organische rauwe suiker
  85. Palmsuiker
  86. Panocha
  87. Panela
  88. Parelsuiker
  89. Perensapconcentraat
  90. Piloncillo
  91. ‘Poedersneeuw’
  92. Poedersuiker
  93. Rapadura
  94. Rietsap
  95. Rietsuiker
  96. Rietsuikerstroop
  97. Rijststroop
  98. Rijstsuiker
  99. Ruwe Rietsuiker
  100. Saccharose
  101. Sacharose
  102. (…)sapconcentraat
  103. Schenkstroop
  104. Siroop
  105. Sorghumsiroop
  106. Speltstroop
  107. Stroop
  108. Sucanat (Sugar Cane Natural)
  109. Sucrose
  110. Suikerstroop
  111. Tafelsuiker
  112. Tarweglucosestroop
  113. Tarwestroop
  114. Treacle
  115. Turbinado
  116. Vanillesuiker
  117. Vruchtenextract
  118. Vruchtensapconcentraat
  119. Vruchtensap op basis van extracten of concentraten
  120. Witte basterdsuiker
  121. Witte suiker
  122. Zwarte rietsuikermelasse

Wil je het voor jezelf onthouden dan kan je dit puntje gebruiken.

Om een begin te maken met het onderscheiden van suiker, kun je het volgende onthouden:

  • Alle woorden die eindigen op ‘ose‘ (glucose, fructose, dextrose etc.)
  • Alles wat eindigt op ‘stroop‘, ‘siroop‘, ‘honing‘ of ‘nectar‘
  • En uiteraard alle termen waarin ‘suiker‘ expliciet wordt benoemd.

In bijna alles wat je koopt van frisdrank tot eten zit suiker in.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM