5 keer minder stress, in minder dan 5 minuten

De race naar het weekend is bijna weer gelopen, maar de laatste loodjes wegens soms het zwaarst. Omdat we steeds meer onder stress staan, is ontspannen iets wat we elke dag moeten inplannen, niet alleen in het weekend. En daar heb je slechts 5 minuutjes tijdens je lunchpauze voor nodig.

Drie minuten bewust ademen

Wellness- en yogaexpert Goedele Leyssen vertelt over het belang van bewust en goed ademen.
“Als we gestrest zijn, gaan we sneller en oppervlakkiger ademenen of onze ademhaling blokkeren. Door bewust dieper, trager en regelmatiger te ademen, krijg je de controle over je emoties terug.”, vertelt Goedele in haar boek Boost.

Anti-stress-tip: Zet je timer en neem drie minuten de tijd om even rustig in en uit te ademen. Het helpt om je adem te tellen, zo ga je er bewuster mee om. Adem bijvoorbeeld drie tellen in en vijf tellen uit. Je zal zien dat je dit tempo naar verloop van tijd steeds kan vertragen. Vijf in, acht uit. Door je adem te tellen ben je eigenlijk al bezig met een mini-meditatie.

De natuur in

Dit voel je vast vanzelf aan: tijd in het groen, in mooie landschappen is de snelste route naar innerlijke rust. Maar hoe doe je dat als je op een grijs industrieterrein werkt of in een kantoor met enkel zicht op andere kantoorgebouwen?
Als je naar buiten kan, dan helpt het om heel even naar de wolken te staren. Is de lucht wel heel grijs, regent het of vind je dat gewoon een beetje belachelijk? Kijken naar beelden van de natuur werkt ook. Het ideale excuus om even naar Pinterest te surfen of je eigen vakantiefoto’s nog eens door te nemen?

Anti-stress-tip: droom even weg bij ons Pinterest-bord  INTO THE WILD, met foto’s van droombestemmingen, geheime tuinen en de mooiste landschappen.

Geef jezelf een handmassage

Massage maakt meteen spanningen los en voelt verslavend lekker. Je hebt natuurlijk niet de luxe om op kantoor een persoonlijke masseur te laten langskomen. Maar je kan wel jezelf trakteren op een 5-minuten masssage.

Anti-stress-tip: bij een relaxerende massage denk je meteen aan je nek en schouders. Maar wist je dat je ook veel spanning in je handen vasthoudt? Je doet het vaak onbewust als je stress hebt, even in je handen wrijven. Maar als je het bewust doet, werkt het enorm ontspannend.
Neem een beetje handcrème en masseer je handen. Masseer met je duim de handpalm van je andere hand. Trek aan alle afzonderlijke vingers. Draai cirkeltjes met je polsen.

Lekker geurtje

Verdrijf de duffe kantoorlucht heel eventjes met een lekker geurtje en je kikkert er meteen van op. De geur van lavendel is een klassieker, maar ontspant nog steeds als de beste. In combinatie met wat citrus of salie krijg je er ook een opkikker van en val je niet in slaap.

Anti-stress-tip: breng een beetje essentiële olie (verdund) aan op je polsen, druk ze even kort tegen elkaar en adem de geur diep in. Parfumeer je liever niet jezelf? Je kan de geur ook ’s morgens op een schone zakdoek aanbrengen en af en toe gedurende dag bovenhalen bij stress.

Een dagboek schrijven

Een tip uit het boek ‘Kalm. Minder stress, meer rust.’ van Michael Acton Smith: schrijf elke dag even neer hoe je dag was. Na een hectische dag kan schrijven genezend werken en je stress verminderen. Je zou het dus elke dag 5 minuten voor het slapengaan kunnen doen.
Maar 5 minuten tijdens de lunch helpen je ook om de dag verder positief te zien.

Anti-stress-tip: Schrijf een antwoord op deze drie vragen neer.
1. Waar ben je dankbaar voor?
2. Wat waren de drie hoogtepunten van vandaag (van de voormiddag)?
3. Waar werd je rustig van?

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/2538628/2015/11/27/5-keer-minder-stress-in-minder-dan-5-minuten.dhtml

Mensen geloof me als mensen die vaak stress hebben zullen het niet in 5 minuten kunnen minderen. Het hangt van heel veel factoren af. We zijn er vaak over bezig en proberen andere via tekst te helpen. Maar stress is soms ook gebonden aan een persoon. Het wordt voor niets gezegd je bent een stresskip.
Waar je ook het nodig kan lezen en waar mooie inzichten gedeeld zijn is hier: http://www.elizenn.nl/stress-less-i-kern/
Nu heel wat mensen kunnen de druk niet meer aan en durven ook niet nee zeggen. Natuurlijk is het zo door een geurtje bij je te dragen kan je in je hersenen een vorm van rust gaan maken. Maar het moet uit jezelf komen. Ook ’s avonds is het van belang om alles achter je te laten en de rust te vinden. Niet meer even dit of dat nog controleren, want ook dat geeft stress of kan stress geven. Het je aangenaam maken en de rust proberen te vinden met alles wat niet nodig is los te laten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM