De beste remedie tegen rugpijn (maar je zal het niet graag horen)

© thinkstock.

Regelmatig last van lage rugpijn? Dan zit er niets anders op: vooral veel bewegen kan de pijn verlichten. Meer nog dan steunverbanden voor de rug of gespecialiseerde schoenzooltjes, blijkt lichaamsbeweging een natuurlijke pijnstiller. Dat blijkt uit een grootschalig Australisch onderzoek.

Onderzoekers van de universiteit van Sidney gingen op zoek naar de beste remedie tegen rugpijn door 21 wereldwijde studies rond dit thema samen te leggen, met in totaal meer dan 30.000 deelnemers.

Lichaamsbeweging als medicijn
Terwijl een steunband aan de rug of steunzooltjes niet meteen een voordeel leken op te leveren, zorgde lichaamsbeweging voor een verlaagd risico van 25 tot 40 procent op rugpijn in het jaar dat volgde. Welk type lichaamsbeweging maakte niet echt uit, van aerobics tot krachttraining bleek alles efficiënt. “Als er een pil zou zijn die het risico op rugpijn zou kunnen doen dalen met 30%, dan zou je er ongetwijfeld elke dag reclame voor zien op televisie,” zegt Dr. Tim Carey, die een commentaar schreef bij de publicatie.

Pilates in plaats van pillen
Toch schrijven dokters volgens Carey nog niet genoeg lichaamsbeweging voor, hoewel het zeer efficiënt blijkt te zijn. Vaker grijpen ze terug naar een steunband voor de rug, steunzolen of pillen. “Inefficiënte behandelingen voorschrijven aan patiënten kan hen een vals gevoel van veiligheid geven,” voegt Carey er aan toe. “We zien sporten nog te weinig als een geneesmiddel, omdat we in een maatschappij leven die pil-georienteerd is.” Als we het advies van Carey mogen geloven, kunnen we maar beter eerst naar de les pilates dan naar de apotheker lopen. Reden genoeg om toch eens werk te maken van die voornemens.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/9/Gezondheid/article/detail/2581447/2016/01/11/De-beste-remedie-tegen-rugpijn-maar-je-zal-het-niet-graag-horen-.dhtml

Bewegen is zeker het beste, maar ook rust. Het is voor jezelf luisteren naar je rug naar je pijn. Want wat goed voor de ene is, is het niet altijd voor de ander zo. Men kan de rug en spieren gaan aansterken door Yoga en pilates te gaan doen. Maar ook hier in is het belangrijkste je grens te leren kennen en er niet over te gaan. Veel mensen die het in groep doen, willen mee en even diep gaan dan de anderen en dan ben je fout bezig. Dus het belangrijkste van al is; luister naar je eigen lichaam en ga nooit je grenzen over.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM