10 manieren om je geest vrij te maken van zorgen

Life Coach
Wim Annerel
Wim Annerel
Pieker jij te veel? Je probeert je zorgen te bannen uit je hoofd, maar hoe meer je dat probeert, hoe meer je er net aan gaat denken. Je blijft steken in je gedachten, maar daar weet SenNet lifecoach Wim Annerel raad op. Door zijn 10 tips toe te passen, leer je jouw geest te bevrijden van ongewenste gedachten.

Don’t worry, be happy!

/109/Geluk/neeee.jpg

Op sommige momenten heb je gedachten die je liever niet hebt, zoals aanhoudende zorgen, of terugkerende piekergedachten. En vaak worden ze nog hardnekkiger wanneer je er absoluut niét aan wil denken.

Probeer bijvoorbeeld eens niét te denken aan een grote roze olifant met paarse stippen. De kans is groot dat net het omgekeerde gebeurt: hoe meer je je concentreert op het niet denken aan die olifant, hoe meer jouw geest zich op dat beeld zal richten.

Dat komt omdat onze geest niet goed is in iets niet doen.

De beste manier om jouw geest te bevrijden van ongewenste gedachten is om er andere gedachten voor in de plaats te stellen. Of om de oorzaak van de gedachten die je hebt weg te nemen of op te lossen. Of om de volgende 10 tips te volgen!

1. Laat het verleden los

Het verleden loslaten laat jou toe om te focussen op het hier en nu. En het helpt jou om meer bekrachtigende gedachten te kiezen.

2. Handel mindful

Dankzij mindfulness ‘vergeet’ je die negatieve gedachten

Mindful zijn is jouw aandacht richten op dagdagelijkse handelingen die je normaal op automatische piloot verricht. Met aandacht afwassen, je tanden poetsen, of de tafel dekken dus. Door mindfulness te oefenen, concentreert jouw geest zich op de taak die voorhanden is, eerder dan op gedachten en gevoelens die je niet wil hebben.

/109/Geluk/vergeef.jpg

3. Vergeef

Een andere persoon – of zelfs jezelf – vergeven helpt jou om het verleden achter je te laten en jezelf te bevrijden van negatieve emoties en gedachten.

4. Mediteer

Al duizenden jaren gebruiken mensen meditatie om hun geest helder en vrij te maken. Daarvoor moet je geen kaarsen branden of jezelf in een lotuspositie wringen. Je kan gewoon comfortabel gaan zitten, jouw gedachten toelaten en die gedachten door jouw geest laten gaan zonder erop in te gaan. Dit tien minuten doen kan al voldoende zijn om jouw geest te bevrijden van aanhoudende en vervelende gedachten.

5. Doe fysieke oefeningen

Bewegen maakt je vaak automatisch positiever en gelukkiger

Door te bewegen focust je lichaam zich op het moet doen en wordt de aandacht afgeleid van jouw geest. Bovendien zorgen fysieke oefeningen ervoor dat erendorfinen in jouw lichaam vrijkomen en dat jouw cortisolniveau verlaagt, waardoor je vaak in een positievere en gelukkigere stemming komt.

6. Stop met je schuldig te voelen

Schuld is een emotie die kan uitmonden in een gevoel van machteloosheid. Wees je ervan bewust wanneer je je schuldig voelt en vind manieren om je te ontdoen van die schuldgevoelens.

/109/Geluk/haha.jpg

7. Glimlach en lach

Onderzoek toont aan dat je je beter voelt wanneer je glimlacht en lacht, zelfs al voel je daar geen aanleiding toe! Je brein registreert de bewegingen van de spieren in je gezicht als je glimlacht en produceert hormonen en chemische stofjes die ervoor zorgen dat je je beter voelt. Jouw ‘betere’ emoties maken het ook makkelijker om te veranderen hoe je denkt. Tip: naar een grappige film kijken is een leuke manier om jezelf aan het (glim)lachen te brengen.

8. Stop met de lovejunk uit te hangen

Veel mensen zijn ‘verslaafd’ aan de goedkeuring van anderen. Maar door jouw leven te leiden in functie van de waardering van anderen, zet je jezelf vast. Merk op wanneer je de lovejunk uithangt en start met je eigen leven te leiden!

9. Doe één ding waar je wat bang voor bent

Doe vandaag één ding waar je wat bang voor bent of dat je maar bent blijven uitstellen. Jouw geest zal zich scherp beginnen te focussen door de adrenaline die jouw lichaam produceert.

10. Ruim op

Een rustgevende omgeving – vrij van rommel – helpt je om jouw geest meer te ontspannen. Zonder de afleiding van allerlei bezittingen rondom jou ben je vrijer om jouw geest te richten op meer positieve gedachten.

Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je  leven te halen.
BRON: http://www.seniorennet.be/Magazine/artikel/109/10-manieren-om-je-geest-vrij-te-maken-van-zorgen-
Je geest of gedachten vrijmaken kan alleen als je leert in het hier en nu te blijven. En je niets tot je laat binnen dringen dat niet nodig is. Je hebt op een moment wel eens gedachte die mogen er zijn maar dan moet je ze ook terug loslaten. Doe je dat niet ga je piekeren en als je gaat piekeren kom je in een bepaalde fase te zitten daar je hoofdpijn van kan krijgen en geen oplossing vind. Omdat je het vast blijft houden. Probeer daarom ook bepaalde gedachte snel los te laten, door het positieve ervan in te zien. Hoe moeilijk het ook is of zeker als dit gebeurd in een belangrijk gesprek kan dit moeilijk zijn. Maar als je het kan, kan je beter handelen. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM