Hoe lenig ben jij (en wat zegt dat over je lichaam)?

© Thinkstock.

Raak jij ondanks een hoop gekreun en gesteun met de grootste moeite van de wereld niet met je vingertoppen tot aan je tenen? Je flexibiliteit verklapt heel wat over de conditie van je lichaam, ontdek met onderstaande oefeningen hoe het met jouw lenigheid gesteld is.

Heupen

Begin in de pomphouding, met je handen recht onder je schouders. Breng je linkervoet ter hoogte van je linkerhand en zet je rechterknie op de grond. Laat je linkerschouder richting vloer zakken zo diep je kan. Hou dit gedurende twee tellen aan. Keer terug naar startpositie en herhaal aan de andere kant. Herhaal dit in totaal drie keer aan elke kant.

Als je linkerkant veel flexibeler blijkt te zijn aan de rechterkant, heb je mogelijk een probleem. Een gebrek aan flexibiliteit duidt vaak op een gebrek aan sterkte. Dit je betekent dat je ene heup minder lenig is dan de andere. Dit kan niet alleen wijzen op ernstige evenwichtsproblemen, maar ook dat andere lichaamsdelen dit zullen proberen te compenseren. Dit kan leiden tot overbelasting.

Hamstrings en kuiten

Uit een pomppositie begin je met je voeten in de richting van je handen te stappen. Met kleine stapjes beweegt je achterwerk geleidelijk aan in de lucht. Wandel met je voeten zo ver je kan zonder je knieën te plooien. Adem drie keer en wandel dan met je tot je weer in pomphouding staat. Herhaal drie keer.

Als je enkel een paar kleine stappen kunt zetten, of je krijgt je voeten niet verder dan waar je knieën waren in de beginpositie, heb je mogelijk een probleem. Stijve kuiten en hamstrings kunnen een teken zijn dat je bewegingen niet breed genoeg zijn. Ook hierbij loop je meer risico op een blessure.

Beweging heupen

Ga op je knieën op een zacht oppervlak zitten, zet je benen zo breed mogelijk uit elkaar. Leun naar voren en plaats al je lichaamsgewicht op je voorarmen. Hou je deze op de grond, duw je achterwerk naar achteren en ga op je heupen zitten. Hou dit gedurende twee tellen vast. Keer terug naar je startpositie. Herhaal de volledige oefening tien keer.

Als je je kont niet ver naar achteren kunt bewegen, wijst dit op stroeve heupen. Dit wijst meestal op een geheel stroef lichaam. Dit kan erop wijzen dat je levensstijl te passief is. Regelmatig en gevarieerd bewegen helpt al je gewrichten flexibel te maken. Dit zijn problemen die vaak bij ouderen voorkomen.

Bovenbenen

Zet je benen gespreid uit elkaar en hou je knieën geplooid. Leun zo ver mogelijk naar rechts, probeer je rechterknie naar de grond te brengen. Ondertussen draai je je bovenlichaam en breng je je handen naar de grond aan de kant van je rechterbeen. Als je niet meer verder kan, probeer je je bovenlichaam naar de grond te bewegen en dit gedurende drie tellen vol te houden. Keer terug naar startpositie en herhaal dit aan de linkerkant. Vervolgens herhaal je de volledige oefening twee keer aan elke kant.

Als je knie niet tot aan de grond kan of je kan aan één kant veel dieper dan aan de andere, dan wijst dit op stroeve bovenbenen. In dat geval gaat je rug het vaak hard te verduren krijgen. Dit resulteert in rugpijn bij haast elke beweging. De meeste mensen hebben wel één sterker, en dus flexibeler, been dan het ander. Toch zou dit ongeveer gelijk moeten zjin. Anders gaat een andere lichaamsdeel dit weer compenseren, met overbelasting tot gevolg.

Deze problemen lijken ingewikkeld, maar de oplossing is eenvoudig: beweeg meer en op verschillende manieren. Als je echt niet sportief bent, dan kan wandelen al volstaan om flexibeler te worden. Als je regelmatig sport, maar niet lenig bent, probeer dan wat meer nieuwe oefeningen te doen. Als je normaal altijd gaat spinnen, probeer dan ook eens te gaan zwemmen. Je zal al snel merken dat bovenstaande oefeningen vlotter gaan. Herhaal deze reeksen drie tot vier keer per week eens je gevarieerder begint te sporten. Na een maand zou je al verbetering moeten opmerken.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/9/Gezondheid/article/detail/2542668/2015/12/01/Hoe-lenig-ben-jij-en-wat-zegt-dat-over-je-lichaam-.dhtml

Je lichaam kennen is ook van belang om een goede beweging. Bewegen hangt samen met lenigheid, men zou zeggen wat heeft bewegen nu te maken met lening zijn. Maar als je een dagdagelijkse taak hebt waar je veel bij moet zitten of staan en je bijna geen beweging hebt dan zal je merken dat op een moment je botten vast komen te zitten. En lenigheid ver zoek is. Je hoeft niet met je vingertoppen je tenen te raken je hoeft geen brug te kunnen maken of noem maar op, maar door dagelijks enkele oefeningen te doen op een rustige manier ga je merken dat je leniger wordt. Nu is het ook wel zo we blijven niet jong, al voelen we ons misschien nog jong ook dat zal je merken aan je lenigheid. Maar dan zijn er hulpmiddelen om te gebruiken een koord een breed lint een bal in bepaalde formaten. Kan allemaal helpen om je oefeningen echt goed te doen. En nooit overdrijven. Na je oefeningen de rust nemen, en voldoende drinken is top om je lichaam op en top te houden. En als je kan kijk naar je voeding gezonde voeding zal ook het nut laten zien. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM