Archive for 27 november 2015


Meral maakte docu over haar ziekte: 'Mijn familie wil 'm niet zien'

Meral maakte docu over haar ziekte: ‘Mijn familie wil ‘m niet zien’

Filmmaakster Meral Uslu (53) kreeg borstkanker en besloot ziekte én behandeling vast te leggen. De documentaire ‘Mijn Kanker’ werd een indringend, heftig, maar prachtig portret.

‘Die artsen praten echt tegen jou’

De van origine Turkse Meral maakte de film vanuit haar eigen perspectief, letterlijk. Als kijker ben je als het ware de patiënt, zegt ze. Als kijker heb je echt het gevoel dat die artsen tegen jou praten, dat maakt het heftig. Voor alle kijkers, ook voor haar eigen familie. Mijn familie wil de docu niet zien.

‘Amputatie is iets vreselijks’
Behalve het indringende camerastandpunt, zijn het ook de, soms schokkende, beelden die aangrijpend zijn. Zo zie je hoe Meral samen met de patholoog haar pas geamputeerde borst bestudeert. Ik snap dat dat voor de kijker heftige beelden zijn, maar ik vond het juist heel fijn om mijn borst op de snijtafel te zien, zegt Meral. Ik hield van mijn borsten en heb me echt verzet tegen de amputatie. Amputatie is iets vreselijks.

Digitaal dagboek
Meral hoorde twee jaar geleden dat ze een ernstige vorm van borstkanker had. Al snel besloot ze een digitaal dagboek bij te houden, en mede op aandringen van anderen werd dat uiteindelijk een documentaire. In eerste instantie voor mezelf, om mijn ziekte beter te begrijpen en omdat ik het fijn vond er ook als filmmaker naar te kijken, zegt Meral. Ik stelde vragen die anderen misschien niet durven te stellen. Meral onderging zware behandelingen en liet één van haar borsten amputeren. Het gaat nu goed met haar, maar ze zal nog jaren, misschien wel mijn hele leven, hormoontherapie moeten volgen.

BRON: http://www.lindanieuws.nl/lifestyle/meral-maakte-docu-over-haar-ziekte-mijn-familie-wil-m-niet-zien/

Die vraag hoor je vaak waarom bij mij, waarom krijg ik borstkanker. Spijtig genoeg is er geen antwoord op te geven en is het een weg die je aflegt vanaf je het te horen krijgt tot de hoop van genezing. Niet alleen voor de patiënt maar voor familie en vrienden en voornamelijk voor partner is het iets dat men samen moet aangaan. Het leven veranderd van de ene moment in de ander en dit in een hele emotionele tijd. Je leest er over en je denkt altijd bij mij gebeurd het niet, maar juist die ene keer bij de arts en doorgestuurd worden naar kliniek om het verdikt aan te horen is hard. Je moet er doorheen net als alle andere negatieve zaken die op het pad komen. Je vecht en je doet alles om er niet aan herinnerd te worden. Maar telkens zie je lichaam veranderen, soms zelfs op een moment zo hard dat je een spiegel haat en liever naar een muur kijkt. Praten is belangrijk bevestiging zoeken is belangrijk een steun een kracht zoeken is belangrijk. Maar soms kan je het niet meer opbrengen en dan komt er een gevaarzone in zicht. Die heel pijnlijk kan zijn. 
Spijtig genoeg zijn er bepaalde ziektebeelden die nooit uit ons leven zullen gaan, en die sommige moeten ondergaan. Juist er niet aan toegeven dat je ziek bent is het belangrijkste in het proces gezond te worden. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

ALLES WETEN

ALS JE ALLES ZOU WETEN, HOE ZOU JE DAN IN HET LEVEN STAAN?

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

‘Meer zorg op maat voor patiënt in ggz’

Patiënten met psychische problemen moeten meer zeggenschap krijgen over hun behandeling en meer informatie krijgen over de resultaten en alternatieven.

Dat is de kern van een donderdag verschenen gezamenlijk rapport van partijen in de geestelijke gezondheidszorg, overhandigd aan minister Edith Schippers (VWS).

De effectievere behandelingen moeten ertoe leiden dat de zorg blijvend betaalbaar blijft. De ggz-partijen kwamen overeen dat er vaker gemeten gaat worden of behandelingen effectief zijn. Zo kan, in overleg met de patiënt, beter worden vastgesteld of de behandeling moet worden doorgezet, afgebouwd of dat een alternatieve behandeling nodig is.

Ook moet er meer zorg op maat komen. Om dit mogelijk te maken moet de regeldruk volgens de partijen worden teruggebracht.

De ggz-organisatie willen ook dat er meer wordt gedaan om de vooroordelen over mensen met psychische problemen weg te nemen. ”Op het hebben van een psychische aandoening rust nog altijd een stigma. Dit heeft te maken met onbekendheid, onwetendheid ten aanzien van psychische aandoeningen en negatieve beeldvorming in media en de publieke arena”, aldus het rapport.

Psychische aandoening

In Nederland heeft 5 procent van de jongeren tot 18 jaar (ongeveer 175.000) een psychische aandoening die kan leiden tot een ernstige beperking in het functioneren. Voor volwassenen geldt dat bijna één op de vijf een psychische aandoening heeft.

Het rapport is opgesteld door onder meer GGZ Nederland, de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten (LVVP) en de Nederlandse vereniging voor Psychiatrie (NVvP).

Minister Schippers is blij met de stappen van de ggz-partijen. ”Dit draagt bij aan gepast gebruik, waardoor de betaalbaarheid van goede geestelijke gezondheidszorg voor de langere termijn overeind blijft, en zorgt voor minder administratieve lasten.”

BRON: http://www.nu.nl/gezondheid/4172537/meer-zorg-maat-patient-in-ggz.html

Ze zullen in Nederland hier toch aan moeten blijven werken.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Borstverwijdering: kinesitherapie voor de littekens

Borstverwijdering: kinesitherapie voor de littekens

Sommige vrouwen die een mastectomie (borstverwijdering) ondergaan, hebben achteraf pijn op de plek waar het litteken zit en kampen ook met een veranderd zelfbeeld. De kinesitherapie heeft specifieke middelen om dit psychisch en lichamelijk leed te verlichten.

Pijn verzachten en het esthetisch uitzicht verbeteren

Bij de littekenvorming gaan de oppervlakkige en diepere weefsels makkelijk aan elkaar kleven. In het medisch jargon wordt dat verkleving genoemd. Zulke vergroeiingen zijn onesthetisch en kunnen ook pijn veroorzaken ter hoogte van het litteken. Bepaalde bewegingen met de arm worden daardoor pijnlijk en zelfs het dragen van een uitneembare prothese wordt er soms onmogelijk door.

Met specifieke bewegingen op en rond het litteken kan de kinesitherapeut de pijn verlichten, het litteken soepeler maken en het gevoel van een harde borst verminderen. De patiënt kan door de behandeling ook weer alle bewegingen maken die ze voorheen kon uitvoeren.

Deze littekenbehandeling bereidt de huid ook voor op een toekomstige borstreconstructie, omdat de oefeningen de huid elastischer en rekbaarder maken voor de operatie.

Ook na de ingreep voor een borstreconstructie kan een kinesitherapeut nuttig zijn om vochtophoping in het littekenweefsel tegen te gaan en een mooi esthetisch resultaat te verkrijgen. Dat gebeurt door de doorbloeding van het litteken te stimuleren, waardoor het litteken minder hard wordt en sneller wit en dus discreter wordt.

Hoe werkt het?

Deze kinesitherapie gebruikt een andere aanpak dan gewoonlijk, omdat zowel de spier als de huid beschadigd is. Door het bestaan van littekens kunnen de gebruikelijke technieken van revalidatie hier ook niet worden toegepast, omdat er moet gewerkt worden aan een herstellend weefsel.

De kinesitherapeut richt zijn behandeling op de bovenliggende zone en bewerkt alle spierbundels die aan de grote borstpier vastzitten.

In een eerste fase moet hij soms verder weg van de borst werken en van de hand vertrekken om dan zo naar de schouder toe te werken en de nek en de schouderbladen te behandelen voor hij het eigenlijke litteken kan aanraken (dat kan soms pas na meerdere sessies).

Het litteken wordt gemanipuleerd met specifieke, zachte drukkende en rollende bewegingen die de verkleving moeten tegengaan, verder ook met stretchende zigzagbewegingen, met ronde bewegingen die met de vingertoppen worden uitgevoerd en met massages met zachte knedende en knijpende bewegingen die bindweefselwoekering moeten tegengaan en de diepere weefsels soepel moeten maken.

Hoeveel sessies om een litteken te verzorgen?

Een tiental sessies biedt al duurzame verlichting en comfort voor de dagelijkse bewegingen.

Voor patiënten die moeite hebben om naar hun litteken te kijken of die zichzelf zonder borst niet aanvaarden, zijn de aanrakingen van de kinesitherapeut een eerste stap naar de verzoening met hun lichaam. Bij die gelegenheid kunnen ze als ze dat willen zichzelf ook leren masseren, iets wat wordt aangeraden om de littekenvorming en het herstel van het litteken te stimuleren.

Voor het adres en alle overige gegevens van een gespecialiseerd kinesitherapeut kunt u terecht bij uw oncoloog, chirurg of dermatoloog. Aarzel niet om de kinesist vragen te stellen over zijn vaardigheden op dit gebied. Het gaat immers om een heel specifieke vorm van kinesitherapie.

BRON: http://www.e-gezondheid.be/borstverwijdering-kinesitherapie-voor-de-littekens/actueel/616

Een litteken kan pijnlijk zijn al is het bij een borstbesparende operatie. Meestal komt dit door littekenweefsel dat binnen groeit en ergens tegen aandrukt, of als men eraan komt dat het heel gevoelig is. Meestal stellen ze een behandeling voor bij de pijnkliniek en dan kan dit wel een goede uitkomst zijn. Dit zal zeker minder pijnlijk zijn.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

5 keer minder stress, in minder dan 5 minuten

De race naar het weekend is bijna weer gelopen, maar de laatste loodjes wegens soms het zwaarst. Omdat we steeds meer onder stress staan, is ontspannen iets wat we elke dag moeten inplannen, niet alleen in het weekend. En daar heb je slechts 5 minuutjes tijdens je lunchpauze voor nodig.

Drie minuten bewust ademen

Wellness- en yogaexpert Goedele Leyssen vertelt over het belang van bewust en goed ademen.
“Als we gestrest zijn, gaan we sneller en oppervlakkiger ademenen of onze ademhaling blokkeren. Door bewust dieper, trager en regelmatiger te ademen, krijg je de controle over je emoties terug.”, vertelt Goedele in haar boek Boost.

Anti-stress-tip: Zet je timer en neem drie minuten de tijd om even rustig in en uit te ademen. Het helpt om je adem te tellen, zo ga je er bewuster mee om. Adem bijvoorbeeld drie tellen in en vijf tellen uit. Je zal zien dat je dit tempo naar verloop van tijd steeds kan vertragen. Vijf in, acht uit. Door je adem te tellen ben je eigenlijk al bezig met een mini-meditatie.

De natuur in

Dit voel je vast vanzelf aan: tijd in het groen, in mooie landschappen is de snelste route naar innerlijke rust. Maar hoe doe je dat als je op een grijs industrieterrein werkt of in een kantoor met enkel zicht op andere kantoorgebouwen?
Als je naar buiten kan, dan helpt het om heel even naar de wolken te staren. Is de lucht wel heel grijs, regent het of vind je dat gewoon een beetje belachelijk? Kijken naar beelden van de natuur werkt ook. Het ideale excuus om even naar Pinterest te surfen of je eigen vakantiefoto’s nog eens door te nemen?

Anti-stress-tip: droom even weg bij ons Pinterest-bord  INTO THE WILD, met foto’s van droombestemmingen, geheime tuinen en de mooiste landschappen.

Geef jezelf een handmassage

Massage maakt meteen spanningen los en voelt verslavend lekker. Je hebt natuurlijk niet de luxe om op kantoor een persoonlijke masseur te laten langskomen. Maar je kan wel jezelf trakteren op een 5-minuten masssage.

Anti-stress-tip: bij een relaxerende massage denk je meteen aan je nek en schouders. Maar wist je dat je ook veel spanning in je handen vasthoudt? Je doet het vaak onbewust als je stress hebt, even in je handen wrijven. Maar als je het bewust doet, werkt het enorm ontspannend.
Neem een beetje handcrème en masseer je handen. Masseer met je duim de handpalm van je andere hand. Trek aan alle afzonderlijke vingers. Draai cirkeltjes met je polsen.

Lekker geurtje

Verdrijf de duffe kantoorlucht heel eventjes met een lekker geurtje en je kikkert er meteen van op. De geur van lavendel is een klassieker, maar ontspant nog steeds als de beste. In combinatie met wat citrus of salie krijg je er ook een opkikker van en val je niet in slaap.

Anti-stress-tip: breng een beetje essentiële olie (verdund) aan op je polsen, druk ze even kort tegen elkaar en adem de geur diep in. Parfumeer je liever niet jezelf? Je kan de geur ook ’s morgens op een schone zakdoek aanbrengen en af en toe gedurende dag bovenhalen bij stress.

Een dagboek schrijven

Een tip uit het boek ‘Kalm. Minder stress, meer rust.’ van Michael Acton Smith: schrijf elke dag even neer hoe je dag was. Na een hectische dag kan schrijven genezend werken en je stress verminderen. Je zou het dus elke dag 5 minuten voor het slapengaan kunnen doen.
Maar 5 minuten tijdens de lunch helpen je ook om de dag verder positief te zien.

Anti-stress-tip: Schrijf een antwoord op deze drie vragen neer.
1. Waar ben je dankbaar voor?
2. Wat waren de drie hoogtepunten van vandaag (van de voormiddag)?
3. Waar werd je rustig van?

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/640/Stress/article/detail/2538628/2015/11/27/5-keer-minder-stress-in-minder-dan-5-minuten.dhtml

Sommige blijven een hele week onder stress staan, en voor hen is het echt nodig om te ontstressen. Het weekend is daar goed voor. Als je natuurlijk echt de voorbije week even los kan laten. Het is echt belangrijk om rust ergens in te vinden, en als je de rust vind zal stress ook minderen. Eens alles voor jezelf nemen en juist dat doen wat nodig is. Ook kan het al eens leuk zijn om creatief bezig te zijn tekenen schilderen kleuren of zelfs schrijven. Dat kan allemaal een hulp zijn tot minder stress te voelen in het lichaam.
Voor eens iets voor jezelf uit om echt een weekend tot rust te komen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Multidimensional_Art

L'illusione, la realtà oltre lo specchio.

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

%d bloggers liken dit: