Leerkrachten focussen te veel op slechte punten (en zo kan het anders)
De evaluatie van kinderen op school door leerkrachten kan veel beter, dat heeft een bevraging van de Gezinsbond onder ouders aan het licht gebracht. De krant Het Nieuwsblad meldt dat leraars zich te veel concentreren op slechte punten en te weinig positieve feedback geven, aldus de ouders.
Of het nu gaat om het oudercontact of een opmerking op het rapport, leerkrachten concentreren zich eerder op de zwaktes van de leerling en niet op de sterke punten. Directeur gezinspolitiek Christel Verhas van de Gezinsbond zegt dat ouders zo geen globaal beeld krijgen van hun kind op school, vaak horen ze enkel waar het fout gaat en niet op welke vlakken hun kind het goed doet. Ook professor in de onderwijskunde Martin Valcke (UGent) zegt dat Vlaamse leerkrachten moeten leren ook op andere dingen te focussen. “Punten op zich zeggen weinig. Het is belangrijker om op te lijsten wat de leerling al bereikt heeft en duidelijk te maken op welke vlakken er nog een tandje bijgestoken moet worden. Zo krijgen de ouders een breder beeld van de schoolprestaties.”
Zo evalueer je leerlingen op een bredere, positieve manier:
– Maak je verwachtingen op voorhand duidelijk. Geef tijdens de les zelf al duidelijk aan wat de leerlingen exact moeten kunnen.
– Geef aandacht, vertrouwen en positieve feedback.
– Niet de punten op zich zijn belangrijk, maar wel de inspanning van de leerling. Als hij of zij hard gewerkt heeft voor slechts een matig resultaat, verdient dat toch een schouderklopje. Maak duidelijk wat de leerling goed heeft gedaan en wat de werkpunten zijn.
– Zorg er ook voor dat er geen onderlinge concurrentie onder de leerlingen ontstaat. Dit kan je doen door cijfers nooit luidop te lezen.
– Vermijd negatieve opmerkingen, maar geef schouderklopjes als leerlingen het goed doen.
BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/575/Gezin/article/detail/2531079/2015/11/20/Leerkrachten-focussen-te-veel-op-slechte-punten-en-zo-kan-het-anders-.dhtml
Het zijn niet alleen leerkrachten die geen feedback kunnen geven ouders hebben het daar ook moeilijk mee naar hun kinderen toe. Bepaalde ouders pushen hun kinderen zo hard dat ze eigenlijk alleen maar schoolboeken kennen in plaats van kind zijn. En die willen dat ze maar 8 of 9 halen maar het kind is daar niet echt blij mee en het kind heeft een angst als het met lagere punten naar huis komt. Is dat niet erg? Ouders en leerkrachten zouden beter het kind moeten stimuleren en feedback geven en niet alleen stil te staan bij mindere punten. Dat wekt bij het kind geen goed gevoel op.
AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden
http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/
AUM MANI PADME HUM
Complimenten geven is het mooiste van het lesgeven.
Met de moeilijke kinderen maak ik altijd de afspraak dat zij elke les een compliment kunnen krijgen.
Alleen vraag ik dan ook of zij daar dan ook een reden voor geven.
Glunderend maken zij deze afspraak met mij.
Vriendelijke groet,
Rob dat is toch een mooie afspraak naar elkaar toe. En zo weet het kind ook dat het iets wilt doen om iets terug te krijgen. Je zal dan ook tevreden zijn dat ze juist boven de helft met hun punten zitten of ietsjes meer. En je zal er niet van uitgaan dat ze een 9 of 10 behalen. Men kan niet in ieder vak goed zijn, maar als men telkens de vakken eruit haalt waar weinig gescoord wordt en daar het kind naar wijst met de vinger. Dat vind ik erg. Men kan het motiveren om daar iets meer aandacht aan te besteden en zo zal het kind het ook proberen te doen dan.
Aum Shanthi
Is heel moeilijk om deze gedachten stroom te stoppen ze zullen nooit kijken waarom doet het kind dit, en waar kunnen we het kind mee helpen. Ik zie het bij mijn zoon altijd word hij terecht gewezen op zijn min punten en nooit op zijn talenten, jammer dat de leraren dit niet zien.
Ze zien dat wel maar hebben geen tijd spijtig genoeg en gaan zo het kind pushen om de min punten naar boven te laten gaan, maar het talent vergeten ze even voorop te zetten.
Aum Shanthi