Archive for 10 november 2015


WAAR DIENT DE SLAAP VOOR

WAAR DIENT DE SLAAP VOOR?

Slaap is een essentiële biologische functie. Voldoende uren slapen en een nachtrust van goede kwaliteit zijn cruciaal, zeker in de puberteit. Deze kwetsbare periode kan namelijk makkelijk leiden tot een ontregeling van de biologische klok en zo tot een chronisch gebrek aan slaap. Waarom is het zo belangrijk dat we ons slaap- en waakritme niet ontregelen en het circadiaans ritme of  24-uursritme respecteren?

Wat gebeurt er tijdens de slaap?

We hebben slaap  nodig om lichamelijk en geestelijk te recupereren. Tijdens deze fase verbruiken we zo goed als geen energie en daalt dus ons calorieverbruik. Slaap is ook onontbeerlijk voor de zelfregulering (homeostasie) van het lichaam. Tal van hormonen, zoals het groeihormoonmelatonine, worden dan aangemaakt. Slaap is ook onontbeerlijk voor de ontwikkeling van de hersenen en de goede werking van het centrale zenuwstelsel.

Wat zijn de gevolgen van te weinig slaap?

Als er gebrek aan slaap ontstaat, krijgen we allerlei lichamelijke problemen: vermoeidheid, prikkelbaarheid of een slecht humeur dat zelfs kan leiden tot depressie, verstoorde eetlust, concentratieproblemen en slaperigheid met vermindering van de prestaties en, bij kinderen en pubers, meer agressie en slechtere schoolresultaten.

Prof. Yvan Touitou, chronobioloog: «Mensen kunnen op die manier een slaapstoornis ontwikkelen met een zogenaamde vertraagde slaapfase. Het is een echte vicieuze cirkel. Deze  slaapstoornissen worden veroorzaakt door het feit dat iemand almaar later gaat slapen. We stellen die situatie ook vast bij kinderen en pubers door het gebruik van diverse elektronische media, vaak in overdreven mate. Dat is nadelig voor hun gezondheid, maar ook voor hun verdere schoolcarrière».

Wie heeft last van slaapschuld?

15 % van de actieve bevolking werkt ‘s nachts. Het zijn dus nachtarbeiders, mensen die geen vaste werkuren hebben of van wie de werkuren afwijken van de gewone werkuren. Maar slaapschuld komt ook voor bij volwassenen en pubers met een vertraagde slaapfase. Het risico op ontregeling van de biologische klok bij pubers stijgt alarmerend; almaar meer jongeren stapelen hun slaapschuld op omdat ze tot laat in de avond (of langer zelfs) voor de televisie of andere schermen zitten. Dat leidt tot vermoeidheid en slaperigheid overdag, maar ook tot stofwisselingsproblemen, stemmingswisselingen en neurocognitieve stoornissen met achteruitgang van de schoolresultaten.

Prof. Touitou: «Blootstelling aan kunstlicht ’s nachts veroorzaaktslaapstoornissen. Het licht – ook het zwakkere ledlicht van tablets en mobiele telefoons – blokkeert de productie van melatonine, het nachtelijke hormoon dat de slaap bevordert. Het ledlicht van die toestellen heeft een golflengte van ongeveer 460-480 nanometer en zit dus in het blauwe lichtspectrum. Maar dat blauwe licht verstoort onze biologische klok. Al naar gelang de blootstelling zal het dag- en nachtritme vervroegd of vertraagd worden en raakt iemands biologische klok daardoor ontregeld».

Pubers en het gevecht met de slaap

De puberteit leidt een verschuiving van de circadiaanse fase (24-uursritmevan slaap en waak) van ongeveer twee uur. Soms bestaat daar ook een erfelijke vatbaarheid voor. Die verschuiving is verantwoordelijk voor de toenemende problemen van inslapen ’s avonds en wakker worden ‘s ochtends. Daarom lijden zo veel pubers (zo’n 16 %) aan het vertraagde of vervroegde slaapfasesyndroom. En aangezien de slaapbehoefte op dezeleeftijd dezelfde blijft, leidt de verschuiving van de  circadiaanse fase tot een chronisch slaaptekort. De technologische revolutie van de voorbije decennia heeft de situatie alleen maar verslechterd.

Een goede nachtrust: vier regels

De verstoring van de circadiaanse slaapfase door nachtarbeid is een apart geval.  Voor mensen met normale werktijden en voor scholieren geldt natuurlijk in de eerste plaats dat iedereen anders is: er zijn kleine slapers (gemiddeld minder dan acht uur) en grote slapers (meer dan acht uur). Maar zelfs voor mensen die niet veel slaap nodig hebben, zal een nachtrust van minder dan zes uur uiteindelijk leiden tot slaapschuld en slaapstoornissen.

Om goed te slapen moet iedereen zich aan deze vier regels houden:

  • Zorg dat u voldoende slaapt: tieners moeten normaal gemiddeld negen uur slapen, maar ze slapen maar zeven tot acht uur, dat is twee uur minder dan in de jaren 90. 17% van de pubers klaagt over de kwaliteit van de slaap en 20% heeft in het afgelopen jaar al minstens één keer een psychotroop genomen (hypnotica of psychostimulerende middelen).
  • Volgens de National Sleep Foundatin ( 2015) zouden kinderen van 6-13 jaar negen tot elf uur moeten slapen, een volwassene zeven tot negen uur en een bejaarde zeven tot acht uur.
  • Probeer op een vast uur te gaan slapen en op te staan. Denken dat u de zogenaamde verloren slaap van door de week in het weekend kunt inhalen, is een illusie: als u nog later opstaat, belandt u in een situatie van desynchronisatie, de zogenaamde social jetlag; dat wil zeggen dat uw biologische klok niet meer synchroon is met uw omgeving.
  • Mijd ‘s avonds blootstelling aan licht en dat minstens 45 minuten voor het slapengaan. Schakel uw mobiele telefoon, uw tablet en uw pc uit. Licht bevordert het slaapgebrek, omdat het ons wakker houdt en we dus geen zin hebben om te gaan slapen.

BRON: http://www.e-gezondheid.be/waar-dient-de-slaap-voor/actueel/1185

We hebben allemaal onze slaap nodig. Ieder levend wezen zal slapen op een moment. Hoelang dat hangt af van de persoon of het levend wezen. Maar als persoon hebben we minimum 6uur slaap nodig. Hebben we dat niet dan kunnen we ons moe gaan voelen en zal de dagtaak er onder leiden. Slaap kunnen we ook niet inhalen al denken veel mensen dat en waar ik al over geschreven heb. Maar eens een nachtje minder slapen kan geen kwaad als het maar niet te vaak voorkomt. Dan ga je het toch voelen aan jezelf.
En we weten van baby’s dat ze de dag voor de nacht kunnen nemen, en dat dit op een moment zwaar wordt voor de ouders. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

IN ELKAAR OGEN

BEKIJK ELKAAR IN DE OGEN, NIET OP IETS ANDERS VAN HET LICHAAM

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Het sterkste wapen tegen borstkanker? Preventie!

 

Waarom borstkanker precies optreedt bij iemand, is niet duidelijk. Wel is het wetenschappelijk bewezen dat je minder risico loopt als je voldoende beweegt. Daarnaast voel je je ook beter tijdens de behandeling als je sport, en heb je minder kans om te hervallen. Pink Ribbon geeft je meer tekst en uitleg bij de risicofactoren.

De risicofactoren

Waarom krijgt de ene persoon borstkanker en blijft een andere gespaard? Daar bestaat tot nu toe geen wetenschappelijke verklaring voor. Wel zijn er een aantal risicofactoren gekend. Toch zijn die factoren geen absolute voorspellers, want niet iedereen die eraan blootgesteld wordt ontwikkelt borstkanker en er zijn vrouwen zonder de factoren die toch de diagnose krijgen.

De meeste risicofactoren voor borstkanker hebben te maken met hormonen Borstkanker is vooral hormoongevoelig. De meeste borstkankers hebben oestrogenen nodig om te groeien, daarom zijn ook de meeste risicofactoren verbonden met oestrogenen. Zoals je al kon lezen in de vorige artikels van Pink Ribbon, is leeftijd één van de belangrijkste factoren. Vrouwen tussen de 50 en 69 jaar behoren tot de kwetsbaarste groep. Daarom worden ze dan ook tweejaarlijks uitgenodigd voor een gratis screeningsmammografie.

Daarnaast kan iemand genetisch belast zijn met het BRCA 1- en BRCA 2-gen. De mutatie van dat gen verhoogt het risico op borstkanker aanzienlijk. Een drager van een BRCA-mutatie heeft 80-85% kans om borstkanker te ontwikkelen en 60% kans dat die kanker bilateraal is (in beide borsten). Prof. Dr. Eric Legius:Loop je een sterk verhoogd erfelijk risico, dan raden we een halfjaarlijkse controle aan met een borstonderzoek door je arts, een echografie van de borsten en een jaarlijkse mammografie en magnetische scan (MRI) van de borsten. Het is natuurlijk ook mogelijk om je preventief te laten opereren om borstklierweefsel weg te nemen.

/104/Gezondheid/BRCA1.png

Een andere belangrijke risicofactor is de blootstelling aan oestrogeen en progesteron tijdens het leven. Vrouwen die menstrueerden voor de leeftijd van 12 jaar en tot na de leeftijd van 55 jaar lopen een verhoogd risico op borstkanker. Vrouwen die geen kinderen hebben of hun eerste kind pas na 30 jaar kregen, letten ook maar beter op. Daarnaast kan ook het gebruik van geneesmiddelen die oestrogeen of progesteron je in de gevarenzone brengen.

Wie een voorgeschiedenis heeft van benigne (goedaardige) borstaandoeningen of van borstkanker heeft meer kans om (opnieuw) borstkanker te ontwikkelen. Radiotherapie van de borst tijdens de kinderjaren of adolescentie verhoogt ook het risico.

Hier kan je op letten!

Overgewicht, alcoholgebruik en roken kunnen het risico verhogenDaarnaast zijn er nog drie belangrijke factoren die het risico op borstkanker aanzienlijk doen toenemen: overgewicht, alcoholgebruik en roken. Vooral na de menopauze is overgewicht een absolute boosdoener. Vrouwen zorgen er beter voor dat hun buikomvang onder 80 cm blijft, mannen onder 94 cm. Alcohol beperk je het beste tot maximaal één consumptie per dag. Vrouwen met een verhoogd risico op borstkanker blijven trouwens het best helemaal weg van alcohol. Waarom alcohol en roken het risico verhogen is nog niet duidelijk.

/104/Gezondheid/walk.jpg

Die drie risicofactoren heb je zelf in de hand en je kan er dus preventief aan werken. Leef gezond, overdrijf vooral niet. Kies voor gezonde voeding zoals groenten, fruit of peulvruchten en laat snacks links liggen. En als je dan toch zondigt, doe het met mate. Daarnaast moet je vooral bewegen. Een half uurtje per dag is voldoende en je mag dat gerust verdelen over de hele dag: drie keer 10 minuten is net zo goed als één keer 30 minuten. Beweging zorgt ervoor dat er minder hormonen worden afgescheiden, het werkt in op groeifactoren én als je sport blijf je beter op gewicht. Als je van jongs af aan sport, daalt je risico op borstkanker met 30%. Maak van bewegen een goede gewoonte: een half uurtje wandelen tijdens je lunch, een halte eerder afstappen met de bus, de trap nemen in plaats van de lift, enz. Welke vorm van bewegen of sporten, maakt niet uit. Zorg dat je hartslag omhoog gaat en dat je wat gaat zweten, want bewegen kan wel eens je leven redden.

Bron: Pink Ribbon Magazine. Sanoma.
Borstkanker: gids voor Patiënten – Gebaseerd op de ESMO-richtlijnen. Antikankerfonds.

BRON: http://www.seniorennet.be/Magazine/artikel/104/het-sterkste-wapen-tegen-borstkanker-preventie

En dat is ook zo preventie is de belangrijkste factor om je te wapenen tegen borstkanker. Maar niet alleen dit, want dit is maar een keer per jaar, zelf onderzoek van de borsten moet je geregeld ondernemen. Maandelijks zo kan je snel optreden mocht je iets verdachts voelen. En natuurlijk proberen zo gezond mogelijk te leven en te bewegen. Maar als je dit doet kan je het ook nog krijgen. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

aardemeisje916141755.wordpress.com/

Terug naar onze eigen natuur

Kiran ✨

Reading And Writing is the best Investment of Time ✨ ( Motivational Thoughts) "LIFE IS A JOURNEY"

Ms. C. Loves

If music be the food of love, play on✨

Multidimensional_Art

L'illusione, la realtà oltre lo specchio.

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

%d bloggers liken dit: