De vreselijke periode van de maand? Dit voedsel helpt je erbovenop

© Shutterstock.

Iedere maand is het weer feest: krampen, opgeblazen gevoel, vermoeidheid en over het algemeen een slecht humeur (boodschap aan de omgeving: oppassen geblazen). Je zou voor minder naar een pak chocolade grijpen. Al helpt dit eten je er ook bovenop (en dat voor heel wat minder calorieën).

© thinkstock
© thinkstock
© thinkstock
© thinkstock

Sinaasappels
Verschillende studies hebben al aangetoond dat vrouwen die meer calcium en vitamine D innemen, minder zware PMS symptomen hebben. Dat komt omdat calcium depressieve gevoelens in de hersenen vermindert, terwijl vitamine D een eiwit reguleert dat het aminozuur tryptofaan omzet in serotine, een neurotransmitter die helpt om onze stemmingen onder controle te houden.Bye bye mood swings. Geen fan van citrusvruchten? Ook yoghurt bevat veel calcium en vitamine D.

Volkoren brood
Halleluja, ons maandelijkse cadeautje is niet alleen de ideale uitvlucht om de hele dag in de zetel te liggen en de afstandsbediening te gijzelen, ze zijn ook het perfecte excuus om nog eens te genieten van een boterham met choco. Volkorenbrood, weliswaar. Dat zit namelijk boordevol magnesium, dat de spieren helpt ontspannen, en ook nog eens vitamine B en E bevat, die vermoeidheid en depressie tegengaan.

Thee
Kamillethee is je beste vriend tijdens deze donkere periode. Het zorgt ervoor dat je spieren minder pijn doen en neemt de spanning weg die wel eens durft te leiden tot een iets te kort lontje en veel te lange tenen. Heb je vooral last van een opgeblazen gevoel en misselijkheid? Dan is gemberthee een goed idee.

Watermeloen & banaan
Ja, we hebben allemaal zin in chocolade (lekker én endorfines), maar ook watermeloen kan wonderen doen voor je humeur. Het is immers rijk aan vezels, wat goed is voor een minder opgeblazen gevoel (ergo, beter humeur). Ook vijgen en pruimen zijn vezelrijke opties. Bananen zijn dan weer rijk aan vitamine B6, magnesium én kalium, die op hun beurt ook goed zijn tegen dat opgeblazen gevoel én ervoor zorgen dat je minder water vasthoudt.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/11/Psychologie/article/detail/2501776/2015/10/25/De-vreselijke-periode-van-de-maand-Dit-voedsel-helpt-je-erbovenop.dhtml

Sommige vrouwen hebben er nu eenmaal meer problemen mee dan andere. Toch is het niet alleen voedsel dat kan helpen maar ook bepaald voedsel dat je beter kan laten in die periode van zuivering. Nu in het eerste deel van dit schrijven spreken ze over chocolade en de meeste zullen ook hier misschien naar grijpen maar in de periode voor tijdens en na de menstruatie kan het ook voor acne zorgen. Ik denk dan ook dat het van vrouw tot vrouw afhangt. En sommige willen gewoon in die periode me rust gelaten worden zoeken zelfs de stilte op om het te verwerken dat het lichaam even veranderd. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM