Archive for 24 september 2015


Dit zijn de beste tijdstippen om wakker te worden, te sporten en te vrijen

© Thinkstock.

Vanmorgen met moeite uit je bed geraakt, ook al ben je er op een degelijk uur ingekropen? Dan volg je waarschijnlijk niet het beste tijdsschema voor jouw biologische klok, meent dr. Paul Kelley, slaapexpert aan de Oxford University. Hij analyseerde jarenlang de innerlijke klok van het menselijke lichaam en stelde aan de hand daarvan een zeer precieze dagindeling op, die dan ook nog eens verandert met het ouder worden. Hoe laat je moet opstaan, wanneer je moet sporten en wanneer je moet vrijen: de schema’s hieronder vertellen het je allemaal.

TWINTIGERS
9.30 uur: opstaan.
Twintigers hebben het moeilijker om vroeger op te staan omdat het hormoon orexine, dat ons wakker maakt, pas tegen half tien meer produceert dan melatonine, dat ons net slaperig maakt.

10 uur: koffie drinken. Er is een reden waarom vele jonge mensen niet graag ontbijten: ze hebben gewoon geen honger. “Tot ongeveer twee uur na het wakker worden hebben twintigers niet echt veel energie nodig.”

12 uur: werken. Vertel het maar aan je baas: op deze leeftijd wordt je brein pas echt productief tegen de middag.

15 uur: seks. Het libido van een 20-jarige kan wel op elk moment van de dag een opstoot krijgen, maar tijdens de energiepiek halverwege de middag ben je pas echt ‘in the mood’.

15.30 uur: lunch. Aangezien je pas om 12 uur begon te werken, heb je pas nu echt eten nodig. Volgens Kelley mag het best een uitgebreide lunch zijn. “Twintigers hebben veel energie nodig om zich te concentreren.”

17 uur: sporten. Je sportprestaties op deze leeftijd zijn het best tussen 15 en 18 uur. Je longen werken zelfs tot 18 procent efficiënter na 17 uur.

20 uur: stoppen met werken. Je mentale piek is over zijn hoogtepunt heen na de vroege avond.

20.30 uur: tv/tablet. “Het is voor twintigers goed om lichtgevende schermen in te plannen wanneer ze nog alert zijn van het werken.”

21.30: avondeten. Je kan nog wel een energieboost gebruiken voor de rest van de avond.

22 uur: studeren. Wie wil bijleren, kan dat best ’s avonds laat doen, wanneer jonge mensen beter zijn in creatief denken.

23 uur: een glaasje wijn. Of iets anders natuurlijk. “Twintigers hebben een betere tolerantie voor alcohol. De regel is normaal gezien: niet drinken als je minder dan vier uur later gaat slapen, maar jonge mensen zijn daarop een uitzondering.”

24 uur: zet je tablet/tv uit. Het blauwe licht van het scherm maakt je tijdelijk alert. Zet het uit een uur voor je gaat slapen.

1 uur: bedtijd.

DERTIGERS

8.10 uur: opstaan. “Er is een redelijk groot verschil tussen twintigers en dertigers. Je brein, longen en spieren beginnen ouder te worden, dus je biologische klok begint vroeger aan de dag om de tijd dat je alert bent zo groot mogelijk te maken.”

8.20 uur: seks. Zonlicht geeft een boost in testosteron, wat dit het uitgelezen moment maakt voor amoureuze activiteiten.

8.40 uur: ontbijt. Energie is nodig, maar vermijd al te veel suiker en zetmeel. Wie dat wel doet, zal later op de ochtend een dipje krijgen.

10.40 uur: werken. Het hormoon cortisol krijgt rond dit uur een natuurlijke piek, wat je alerter maakt.

14.10 uur: lunch. Een maaltijd met veel proteïnen is de boodschap. Stel de lunch niet te lang uit, anders krijg je een prikkelbaar gevoel.

15.40 uur: dutje. Zeker een aanrader voor jonge ouders: een powernapje van 20 minuutjes dat je opnieuw wat energie geeft.

18.40 uur: stoppen met werken. De energieboost van de late lunch is nu wel zowat voorbij. Je concentratie laat te wensen over, dus is het tijd om te stoppen.

19 uur: sporten. Je spieren werken op deze leeftijd nog goed later op de dag, zeker wanneer ze goed opgewarmd worden.

19.45 uur: interactie. “Op de vroege avond is je humeur opperbest en kan je het best communiceren.” Tijd om je vriendin eens te bellen of een aperitiefje op café te drinken.

20.10 uur: avondeten. Dertigers hebben voedsel nodig binnen de 90 minuten na het sporten. Het is ook een goed moment om een glaasje alcohol te nuttigen als je dat wil. Je lever verwerkt alcohol nog efficiënt op deze leeftijd.

22 uur: tv/tablet. Beperk dit moment: hoe minder artificieel licht, hoe beter je slaapt.

23.40 uur: bedtijd. Je hebt slaap nodig om je langetermijngeheugen te activeren en de dag erna lekker alert te zijn.

VEERTIGERS

7.50 uur: opstaan. Wie op tram vier zit, zal merken dat zijn slaapcyclus een stuk vroeger afgelopen is.

8.20 uur: ontbijt. “Veertigers hebben vaak woelige nachten. Je hebt gedraaid en gekeerd in je slaap en zo energie verbruikt. Een maaltijd met veel vezels, die je lang een vol gevoel geven, is op zijn plaats.”

8.45 uur: wandelen. Wat beweging zal je bloed wat sneller door je slaperige spieren jagen. Eens ze opgewarmd zijn, doen ze de hele dag door netjes dienst zonder te verkrampen.

10.20 uur: werken. Je bent nu helemaal alert, tijd om aan de slag te gaan.

10.45 uur: koffie. Vroeger heb je geen cafeïne nodig, omdat het hormoon cortisol nog nadrukkelijk aanwezig is en je vanzelf alert blijft.

13.50 uur: lunch. Het kan geen kwaad om wat langer te wachten met lunchen. Zo vermijd je dat dipje ’s namiddags.

15.30 uur: huishouden. Je oog-handcoördinatie is op zijn best, en je endorphines zijn ook aan het pieken. Je zal dus minder snel pijntjes krijgen.

18.20 uur: stoppen met werken. Op dit uur heb je het beste gemaakt van de energie die je met de lunch kreeg.

17.50 uur: avondeten. Eten voor 20 uur geeft je lichaam voldoende tijd om alles te verteren voor het slapengaan.

22.20 uur: seks. “Vrijen verhoogt de productie van oxytocine, wat op zijn beurt de nachtrust bevordert.”

23.30 uur: bedtijd.

© Thinkstock
© Thinkstock
© Thinkstock
Iedereen heeft een verschillende biologische klok. En dat maakt dat tijdstippen dan ook voor iedereen anders zullen zijn.
Toch moest ik lachen met het uur van seks hebben.
Twintigers mogen alles laten vallen om dit uur 15 uur. Heel je middag misschien om zeep.
Dertigers mogen dan weer in bed blijven liggen 8.20 uur. Verplichte seks en niet denken aan werk als je van 9 tot 17 werk.
Veertigers hebben geluk die mogen voor slapen gaan gelijk eraan beginnen 22.20 uur. Al een geluk voor hen.
Ik begrijp echt niet hoe de persoon aan deze stelling komt. Dan men als mens zelf moet luisteren naar zijn biologische klok.
Nu wat denken jullie ervan.
En zien jullie daar een gelijke in voor jullie zelf toe.
Ik al zeker niet hoor. Ik luister zuiver naar mijn lichaam, en ben bijna altijd op hetzelfde uur wakker zonder wekker. Dus nee voor mij klopt deze stelling helemaal niet.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

HOE STERKER JE IN HET LEVEN STAAT HOE MEER ZELFVERTROUWEN JE HEBT

Bewust gekozen voor twee uiteenlopende foto’s maar daar echt het citaat goed in voorkomt.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

2

De ‘Week Tegen Pesten’ (21 t/m 25 september) is dit jaar hét vertrekpunt om aandacht te besteden aan een positieve groepsvorming in de klas. Met de campagne ‘#Durfjijhetaan’ biedt Stichting School & Veiligheid leerkrachten tips, lessuggesties, blogs en inspiratie over pesten, groepsdynamica én meer. Elk jaar in de vierde week van september wordt de Week Tegen Pesten gehouden. De start van het schooljaar is een belangrijke periode in de groepsvorming. De sfeer die je als leerkracht in de eerste weken na de zomervakantie neerzet, heeft een impact op de rest van het jaar en bepaalt voor een groot deel de mate waarin pestgedrag voorkomt.

1

Kinderen pesten om verschillende redenen. Het ene kind pest omdat het bang is om zelf zondebok te worden. Een ander doet het omdat hij/zij denkt dat het stoer is om te pesten. Of omdat hij/zij er beter van wordt, bijvoorbeeld door een beloning. Pesten kan in meerdere soorten, dit wil niet zeggen dat het ene minder erg is dan het andere.  Uit verschillende onderzoeken blijkt dat gepest worden gevoelens van eenzaamheid en depressie vergroot en bestaande problemen verergert. Slachtoffers gaan zichzelf door het pesten minder leuk vinden, vertrouwen hun leeftijdsgenoten niet en zijn bang om naar school te gaan. Die gevoelens kunnen leiden tot verder isolement en diepere depressie en nog meer pestgedrag uitlokken. Kinderen die aan het begin van het schooljaar gepest worden, hebben een aanzienlijk grotere kans dat ze zes maanden later in datzelfde schooljaar ook gepest worden. Bovendien hebben ze vaker last van psychosomatische klachten, zoals hoofdpijn, slaapproblemen, buikpijn, bedplassen en vermoeidheid.

BRON: http://paranormaal.blog.nl/general/2015/09/24/pesten-omdat-je-net-iets-anders-bent

Men wordt voor allerlei dingen gepest. En ja ook omdat je soms een andere kijk hebt op het leven, of anders door het leven gaat. Je volgt dan niet de stroom van andere en daardoor zit de mogelijkheid er ook in dat je daarin gepest wordt. En dat kan van gaan van verbaal maar ook dat kan diep in iemand gevoel raken.
Het is gewoon erg dat mensen zo met elkaar omgaan, en niet iedereen in waarde kunnen laten. En je merkt niet alleen bij jeugdige komt het voor ook bij oudere en ook niet alleen op het werk maar ook wat je na je werk doet al is het een hobby al is het iets alternatief sommige hebben daar geen begrip voor en zullen dan soms de ander beginnen te pesten.Mensen die een bezigheid hebben in het alternatieve in gelijk welke vorm zullen dat ook zeker kunnen beamen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Voor deze workout hoef je niet eens je bed uit

© thinkstock.

Aan al wie na een filmavondje in bed meer zin heeft om de ogen te sluiten dan te sporten: er is goed nieuws. Met dank aan de wondere wereld van bedyoga kan je nu sporten zonder die warme cocon te verlaten, én nadien ook nog eens lekker blijven liggen.

Yoga voor het slapengaan: kinderpose
Yoga voor het slapengaan: kinderpose © thinkstock
Kindhouding
Laat even alle stress van de voorbije dag wegebben met de kindhouding. Kniel neer op je bed, knieën op heupbreedte. Adem uit en breng je bovenlichaam naar je knieën. Leg je handen plat op de grond of rust op je vingertoppen.  Deze houding is een rustpose, hou dus zeker aan voor 30 seconden tot enkele minuten, of totdat je helemaal ontspannen bent.
Yoga voor het slapengaan: cobra
Yoga voor het slapengaan: cobra © thinkstock
Cobra
Ga op je buik liggen met je voorhoofd op de bedsprei. Zet je handen aan weerszijden van je lichaam, net onder je schouders en hou je grote tenen en hielen dicht bij elkaar. Adem in en strek de armen, hou de schouders laag. Adem na 15 tot 30 seconden uit en laat je weer zakken.
Yoga voor het slapengaan: omgekeerde boot
Yoga voor het slapengaan: omgekeerde boot © thinkstock
Omgekeerde boot
Goed voor de buikspieren én de ruggengraat. Leg je na de de cobrapose languit neer op je buik, de armen gestrekt langs het hoofd. Breng tegelijkertijd handen en voeten omhoog, ook de borst en knieën komen een klein beetje van het bed af. Hou enkele ademhalingen aan, en ontspan.
Yoga voor het slapengaan: lijkhouding
Yoga voor het slapengaan: lijkhouding © thinkstock
Lijkhouding
Ga op je rug liggen, met je voeten naar buiten en je handpalmen richting plafond. Let op je ademhaling, adem steeds dieper uit, tot die twee keer zo lang duurt als de inademing. Vervolgens ontspan je één voor één al je spieren. Neem de tijd om alles apart te voelen. Hou de houding vijf minuten vast. Slaapwel!

Tip: trek best je pyjama al op voorhand aan, want de kans is groot dat je ogen meteen na de oefeningen toevallen.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/300/Yoga/article/detail/2465071/2015/09/23/Voor-deze-workout-hoef-je-niet-eens-je-bed-uit.dhtml

Het is geen wondere wereld Yoga. Je kan perfect bepaalde houdingen gewoon in bed doen. En dat kan dan weer een must zijn voor deze die liever in bed liggen dan op de grond of elders. Niet alleen Yoga maar ook mediteren kan je in bed voor je gaat slapen of opstaat. Dat zijn allemaal wel kleine voordelen om toch nog even in je warm nest te blijven. Er is een houding zoals de eerste de foetus houding die kan je ook echt op je zij doen en dan proberen echt zo rustig mogelijk in en uit de ademen en je gedachten leggen op je buik en je onderrug. Neem hierbij je knieën vast en vlecht je armen in elkaar of zoals hier op de foto.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf 💙|| Daily Information in 💌 in 1️⃣1️⃣0️⃣ Languages ✅

You can translate any page and post on this "GREAT" Blog into 110 Languages with the Google Translate Widgete 😀‼ || Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚||

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

%d bloggers liken dit: