Last van een herfstdipje? Je bent niet alleen

Voel jij je elk jaar de eerste weken van september een beetje down en gestresseerd? Je bent niet alleen, aldus de Britse therapeute Ginny Scully. Het begin van de herfst gaat vaak gepaard met heel wat stress door een nieuw schooljaar, een nieuwe job en het zoeken naar een nieuw routine. Tel daarbij nog eens koude temperaturen en regendagen bij op en het is niet verwonderlijk dat je nu even slecht in je vel zit.

Scully zegt dat ze al verschillende jaren in deze periode heel wat mensen over de vloer krijgt die kampen met herfstress. Vooral hooggevoelige personen zijn hier erg vatbaar voor. De verhoogde stress kan hun kwetsbare neurologische systeem danig in de war brengen. Niet alleen het slechte weer maar ook heel wat veranderingen op persoonlijk vlak, kinderen die weer naar school moeten, en professioneel vlak, een nieuw werkritme bijvoorbeeld, kunnen het stressniveau aanzienlijk doen stijgen.

Toch zijn er enkele eenvoudige trucjes om rustiger te worden en meer energie te krijgen in deze slopende periode.

Nieuwe hobby’s

Yogalessen, een nieuw instrument leren bespelen of toch maar een vreemde taal onder de knie krijgen? Er starten in september heel wat nieuwe cursussen en dan is de verleiding groot om jezelf voor vanalles en nog wat in te schrijven. Loop niet te hard van stapel en denk op voorhand  goed na over wat praktisch haalbaar voor je agenda is. Onthou dat je jezelf niet hoeft te bewijzen en kies één ding uit waar je vooral zelf gelukkiger van wordt. Iets nieuw leren is goed voor je brein, maar als je er te veel stress van krijgt, dan heeft dit toch het omgekeerde effect.

Allergieën

Voor veel mensen is niet alleen de zomer, maar ook de herfst een synoniem voor allergieën. Als je je nu futloos voelt, is de kans reëel dat dit de oorzaak is. Studies hebben aangetoond dat allergiesymptomen tijdens het pollenseizoen vergelijkbaar zijn met de signalen van een depressie.

Ademhaling

Als je je overweldigd voelt door een overvloed aan emoties en stress, probeer dan te ontspannen met een ademhalingsoefening. Probeer deze eens: adem gedurende vijf tellen in, wacht vijf tellen en adem dan vijf tellen uit en wacht dan weer vijf tellen voor je de hele cyclus herhaalt. Deze techniek is ideaal om even te pauzeren en te kalmeren.

Vitamine D

Omdat de blootstelling aan natuurlijk zonlicht in de herfst plots afneemt, heeft dit een effect op je lichaam én geest. Verschillende onderzoeken hebben namelijk al een tekort van deze stof in verband gebracht met een hoger risico op een depressie. Je kan supplementen nemen, of erop letten dat je tijdens de lunchpauze naar buiten gaat voor een portie natuurlijk zonlicht. Een half uurtje per dag in de buitenlucht stimuleert namelijk de aanmaak van vitamine D in je lichaam.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/11/Psychologie/article/detail/2457799/2015/09/16/Last-van-een-herfstdipje-Je-bent-niet-alleen.dhtml
De zonnige dagen liggen weer achter ons, en de dagen worden weer korter. Nog even en de klok gaat weer veranderen en dat maakt dat avonden weer met kunstlicht ingaan. Voor sommige is dat niet altijd even leuk en voelen zich niet goed ze voelen zichzelf in een dipje. Ze hebben het dan ook moeilijker om met vrienden af te spreken of aan sport te doen. Een goede wandeling al is het slecht weer kan zo genieten zijn, en nadien dan lekker een kopje warme drank en nagenieten. Kan helpen om uit die dip te geraken. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM