Archive for 11 augustus 2015


FOUTEN EN GEBREKEN

WE ZIJN ALLEMAAL MAAR MENSEN MET ONZE EIGEN FOUTEN EN GEBREKEN

Afbeeldingsresultaat voor fouten en gebreken spiritueel

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Ademtherapie? Lees Adempauze!

Veel chronische aandoeningen en ziekten zijn het gevolg van te diepe ademhaling. Met ademtherapie gebaseerd op de inzichten van de Russische arts Buteyko leer je om je ademhalingspatroon te normaliseren. Door organen en weefsels weer van de juiste hoeveelheid zuurstof te voorzien, nemen ziektesymptomen af en de koolzuurgashuishouding te verbeteren. Hoe dit werkt, legt ademtherapeut Jan Vorst uit in zijn boekAdempauze. Interessante materie, want met ademtherapie kun je zelf de regie krijgen over veel aandoeningen.

ademtherapie
Veel mensen ademen voortdurend te veel. Dat is niet goed. In tegenstelling van wacht vaak gedacht wordt. ‘Lekker diep ademhalen’ klinkt aantrekkelijk, maar is niet altijd goed voor de gezondheid. Als we inademen komt er lucht, waaronder zuurstof, in onze longen. Met het uitademen blazen we lucht uit met koolzuurgas. Koolzuurgas vervult echter een aantal essentiële functies in ons lichaam. Door de normale ademhaling te herstellen, blijft er meer koolzuurgas in het lichaam. En dat is – in de juiste verhouding – gezond.

150 aandoeningen

Buteyko legde het verband tussen overmatig ademen en chronische aandoeningen. Hij onderscheidt circa 150 aandoeningen die direct of indirect zijn toe te schrijven aan een ontspoorde ademhaling. Van allergieën tot astma, van chronische vermoeidheid tot hartproblemen, van paniekaanvallen tot slaapstoornissen.

Stress en invloed op ademhalen

Stress is een grote boosdoener als het om deze aandoeningen gaat. Wat gebeurt er in je lichaam bij een stressreactie? De adrenalineproductie gaat omhoog, de hartslag wordt hoger. De spijsvertering vertraagt, omdat die even niet belangrijk is. De bloedstollingsfactoren stijgen als voorbereiding op mogelijke wonden. En de ademhaling wordt dieper. Als de stress aanhoudt –chronisch wordt – dan kan de diepe ademhaling permanent worden! Desastreus voor je welbevinden. Ook voeding heeft impact op de kwaliteit van ademhaling. In het kort: dierlijke eiwitten (melk, kaas, vlees en vis) maken de ademhaling dieper. Groenten en fruit hebben daarentegen een positieve invloed.

Hoe zit het met jouw adem?

Maar hoe weet je nu of je goed ademhaalt? Hoe zit het met jóuw ademhaling? Met ademtherapie wordt allereerst vastgesteld of je normaal, te weinig of te veel ademhaalt. Zoals gezegd, het te veel ademhalen komt verreweg het meeste voor. Je kunt dit zelf thuis testen door je controlepauze te meten.

Controlepauze meten

Pak een stopwatch. Ga rustig rechtop zitten. Adem rustig in én uit door de neus. Na een normale uitademing knijp je voorzichtig de neus dicht en start je de stopwatch. Hoeveel seconden duurt het tot de eerste aandrang om weer te ademen komt? Dit aantal seconden wordt de controlepauze genoemd. Een controlepauze van 25 seconden of hoger beschermt je tegen de meeste chronische aandoeningen. Maar echt gezonde personen hebben een adempauze van 40 seconden of meer!

Ademen door de neus

Heb je een controlepauze die onder de 40 seconden is? Dan ben je geen uitzondering! Een eerste slag is gewonnen als je door je neus gaat ademen. Hele volksstammen ademen door hun mond. Ademen door de neus, zowel in als uit, maakt de ademhaling echter efficiënter. Er komt meer zuurstof in het hart, de spieren en andere organen en je koolzuurgashuishouding verbetert.

Oefenen, oefenen

In Adempauze staan nuttige oefeningen voor ademtherapie. Bijvoorbeeld de noodoefening. Een goed idee als je lijdt aan astma, hoge bloeddruk of andere kwalen. Je kunt er vrijwel direct symptomen van een astma-aanval, migraine of maagkramp mee verlichten. Ook geeft Jan Vorst tips hoe je de ademoefeningen toepast bij kinderen. Wie zich de ademoefeningen echt goed eigen kan maken, kan het beste terecht bij een ademtherapeut geschoold in de methode van Buteyko.

Adempauze: een prettig boek over ademtherapie

Adempauze leest makkelijk weg, ook al is het een specifiek en soms complex onderwerp. Je kunt merken dat de auteur jarenlang journalist is geweest. Hij schrijft makkelijk. Ook is de toon persoonlijk: de eigen ervaringen van Jan Vorst komen in het boek ter sprake. Op een prettige, open en niet overheersende manier. Zo leren wij dat de schrijver zelf als astmapatiënt erin slaagde zijn ademhaling te normaliseren met ademtherapie en zijn klachten te overwinnen.  Adempauze staat bovendien vol oefeningen, ervaringsverhalen en wetenschappelijk onderzoek.

Ik waardeer ook het eerlijke verhaal in het boek: ademtherapie is niet altijd makkelijk, het kost moeite maar levert veel op. De moeite waard!

Meer weten? Lees dan Adempauze of bezoek de website van Jan Vorst.

BRON: http://spiritualiteit.blog.nl/algemeen/2015/08/11/ademtherapie

Ademen moeten we allemaal, en door een goede ademhaling krijg je heel wat zuurstof in het lichaam. Daarom is het ook van belang om ook een goede ademhaling te hebben. 
Ik zelf werk heel veel aan mijn ademhaling en door bepaalde Yoga oefeningen krijg je heel wat energie en zuurstof binnen. Dat dan het woord pranayama heeft. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Een goede nachtrust? Dat hangt af van de maand

© Shutterstock.

Goed nieuws voor wie de afgelopen tijd geen oog heeft dichtgedaan: het ligt niet aan jou. Hoeveel en hoe goed we slapen hangt namelijk af van … de maand van het jaar. Dat blijkt een onderzoek van de app Sleep Cycle bij meer dan 235.000 Amerikanen.

Zes maanden lang werd het doen en laten van 235.616 Amerikaanse mannen en vrouwen gevolgd. Van januari tot en met juni tekende een onderzoeksteam op hoe vaak ze aan de cafeïne zaten, hoe veel ze gingen sporten en of ze veel stress hadden. Daaruit bleek dat onze nachtrust en andere gewoonten sterk afhangen van de maand waarin we ons bevinden.

Cijfers
Het onderzoek ontdekte dat we in januari de meeste nachtrust hebben, maar in februari het beste slapen. In maart kruipen we dan weer het vroegst onder de dekens, maar vanaf april gaat het naar beneden. Dan hebben we immers het meeste stress, wat een groot effect heeft op onze nachtrust. In mei staan vrouwen dan weer het gelukkigst op, terwijl mannen vooral nood hebben aan koffie om uit hun bed te raken en in juni sliepen we het slechtst van allemaal. Bovendien waren we in juni het sportiefst en werd het hoogste aantal workouts geregistreerd (zou die bikini body er iets mee te maken hebben?).

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/9/Gezondheid/article/detail/2418564/2015/08/11/Een-goede-nachtrust-Dat-hangt-af-van-de-maand.dhtml

In een cursus kreeg ik ooit dit verhaal ook al mee. Dat bepaalde maanden ons beter doet slapen. En ik kan ergens begrijpen dat zomermaanden ons minder nachtrust geven dan wintermaanden. Maar of dat dan gezien moet worden aan de maand zelf. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

De nieuwste fitness hype: yoga op het water

© Aqua Physical.

Vergeet bikram yoga of ashtanga yoga. De laatste nieuwe hype is aqua physical, oftewel: yoga op het water. Wegens hoog val-gevaar echter wel alleen geschikt voor waterratten.

Aqua physical is de nieuwste vorm van high intensity interval training (HIIT), oftewel een workout waarbij je periodes van intense cardio- en krachtoefeningen afwisselt met korte pauzes. Oprichtster Leila Francis Coleman kwam op het idee door in haar jeugd veel te zeilen: “Na een dag op het water had ik overal spierpijn,” vertelt ze. “Mijn spieren gingen in overdrive om ervoor te zorgen dat ik toch maar stabiel genoeg was om niet in het water te vallen.” En dat is meteen de hele opzet van aqua physical. Omdat je niet stabiel bent, moeten je spieren harder werken om je balans te houden.

“Omdat je probeert om je evenwicht te bewaren, worden je spieren veel dieper getraind dan bij een gewone yoga-sessie, waarbij je je meestal enkel richt op oppervlakkige spieren zoals de biceps,” legt instructeur Kori Lyndsay uit. Niet verwonderlijk dat deze nieuwe yoga-versie ondertussen al het hele Verenigd Koninkrijk veroverd heeft. Binnenkort ook bij ons?

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/300/Yoga/article/detail/2418571/2015/08/11/De-nieuwste-fitness-hype-yoga-op-het-water.dhtml

Waar halen ze het toch allemaal uit. Yoga op zich vraagt al heel wat inspanning en dan gaan ze het nog op water doen. Het wordt alsmaar gekker.
Via de link kan je een filmpje bekijken. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

bijonsinhuissen.wordpress.com/

𝙽𝚘𝚝 𝚊𝚕𝚕 𝚝𝚑𝚘𝚜𝚎 𝚠𝚑𝚘 𝚠𝚊𝚗𝚍𝚎𝚛 𝚊𝚛𝚎 𝚕𝚘𝚜𝚝

%d bloggers liken dit: