9 slaapfouten die je maakt na 9 uur ’s avonds

© thinkstock.

Tussen proberen genoeg te slapen en het ook effectief doen zit een wereld van verschil. Je kans om in slaap te vallen op een redelijk uur en ook te blijven slapen hangt af van enkele dagdagelijkse gewoontes die je makkelijk kan veranderen.

Deze 9 gewoontes zouden wel eens een gigantische invloed kunnen
hebben op je slaappatroon.

1. Je eet af en toe een gigantisch avondmaal
Een onregelmatig eetpatroon kan een grote invloed hebben op je slaap. Vroeg of laat dineren heeft amper invloed, zolang je het maar consequent op ongeveer hetzelfde tijdstip doet. Het is bovendien ook beter om een groot ontbijt te nemen en een klein diner omdat dat je bloedsuikerspiegel stabiliseert. Vettig eten doet er bovendien langer over om te verteren, waardoor je lichaam langer wakker blijft.

2. Je checkt je werkmails
Het slechtste wat je kan doen is na een lange werkdag ’s avonds opnieuw je smartphone bovenhalen om je werkmail te checken. Als je baas je echt dringend nodig heeft, zal hij of zij je wel bellen. Alles wat niet levensnoodzakelijk is, kan wachten tot morgen.
3. Je drinkt ettelijke cocktails
Een cocktail of twee helpt je misschien wel sneller indommelen, maar je slaapkwaliteit lijdt onder je alcoholgebruik. En dan hebben we het nog niet over de gevolgen die je ongetwijfeld de ochtend nadien ondervindt.

4. Je hebt ruzie met je partner
Kwaad naar bed gaan heeft vaak desastreuze gevolgen voor je slaap, zeker wanneer je het type bent dat in bed het hele voorval begint te overdenken. Probeer dus steeds je conflicten op te lossen voor je in bed kruipt, voor een betere nachtrust én een betere relatie.

5. Je start een nieuwe serie op Netflix
Wanneer je begint met het kijken van een nieuwe serie raak je er al snel volledig van in de ban. 30 minuten worden al snel 3 uur, en voor je het weet beïnvloedt al die tijd voor de televisie de aanmaak van melatonine in je lichaam. Dit hormoon is verantwoordelijk voor het slaperig gevoel dat je krijgt wanneer je moe wordt.

6. Je drinkt ’s avonds nog een kopje koffie
Het ene lichaam reageert sterker op cafeïne dan het andere. Wil je je echter vergewissen van een perfecte nachtrust, dan is het beter om na 2 uur in de namiddag geen cafeïnehoudende drankjes meer te drinken.

7. Je checkt Facebook en Instagram voor het slapengaan
Het lijkt rustgevend, nog eventjes je Facebook of Instagram checken vlak voor het slapengaan. Niets is echter minder waar. Je smartphone checken voor het slapengaan heeft een negatieve invloed op je slaapkwaliteit.

8. Je begint aan een nieuw boek
Als je denkt dat je goed bezig bent omdat je leest voor het slapengaan in plaats van tv te kijken of op je smartphone bezig te zijn, ben je eraan voor de moeite. Door te lezen stimuleer je immers je brein in plaats van het tot rust te laten komen.

9. Je neemt vitamines
Niets mis met op regelmatige basis ervoor zorgen dat je lichaam de nodige vitamines binnenkrijgt. Vitamines nemen vlak voor je naar bed gaat is echter niet het beste idee. Vooral vitamine B vormt daarbij een probleem omdat die een energiegevend effect heeft.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Slaapproblemen/article/detail/2399759/2015/07/20/9-slaapfouten-die-je-maakt-na-9-uur-s-avonds.dhtml

Je staat er soms niet bij stil als je niet snel of moeilijk in slaap geraakt. Toch zijn het soms kleine puntjes die juist op dat moment de slaap belemmeren. Heftige ruzie of een discussie hebben voor het slapen gaan, kan bij de ene een wakkerende nacht betekenen. Dus het is belangrijk om toch dit uit te praten als het gaat. Nu het lezen voor het slapen gaan zal voor de ene rustgevend werken voor de ander zal er iets gestimuleerd worden. Dan is het natuurlijk weer aan jezelf hoe ermee om te gaan. En het hangt heel veel af van de lectuur die men op dat moment leest.
Dus in het algemeen heb je veel zelf in de hand om goed te slapen. En eigenlijk de grootste fout is stress of wakker liggen van bepaalde problemen. Zo maak jezelf maar ziek en zal het probleem niet opgelost worden.  

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM