OM JE EEN HELEMAAL RELAXTER TE VOELEN

7 manieren om je acuut relaxter te voelen

Soms snak je naar ontspanning. Gigantisch. En dan ook op momenten dat het nét even niet uitkomt, zoals vóór die meeting. Gelukkig zijn er allerlei manieren om moeiteloos acuut te relaxen. Dit zijn er 7!

Die ene deadline, die presentatie voor tweehonderd mensen, een to-do-lijst van zeven pagina’s dik: we kunnen allemaal weleens een relaxmoment gebruiken als we iets moeten doen. Soms heb je alleen éven geen tijd om een Zonnegroet A te doen. Gelukkig zijn er de volgende manieren om supersnel te ontspannen.

Adem één tot drie keer goed in en uit
Als je gespannen bent, hoor je anderen weleens zeggen: “Adem in, adem uit!” Het klinkt als een cliché, maar het zinnetje is er toch niet voor niets: even goed in- en uitademen verlicht stress vrijwel onmiddellijk. Doe het één tot drie keer en je zult merken dat je rustiger wordt.
Doe de Ujjayi-ademhaling
Iets wat nóg iets beter werkt dan goed in- en uitademen, is de Ujjayi-ademhaling, ook wel ‘de oceaanademhaling’ genoemd. Dit type ademhaling wordt vaak gebruikt bij yoga en werkt in op het centrale zenuwstelsel, waardoor je binnen mum van tijd relaxed bent. Je doet het als volgt:
  • Adem uit via je mond en doe hierbij alsof je tegen een spiegeltje ademt. Als het goed is, hoor je nu een geluid dat klinkt als de zee.
  • Adem nu op dezelfde manier in, terwijl je je mond openhoudt. Je zult merken dat er nu wat spanning op je keel komt te staan.
  • Herhaal stap 1 en 2, maar nu met je mond gesloten.
Hou je mail niet de hele tijd aan
Veel mensen houden hun mail gedurende de dag aan om niets aan berichten te missen. Dat klinkt logisch, maar het is allesbehalve efficiënt: je blijft zo aan het mailen. Dit kan makkelijk voor een onrustig gevoel zorgen. Check je e-mail dus slechts enkele keren of zelfs één keer per dag. Op die manier hoef je er verder niet aan te denken.
Zet pushberichten uit
Eigenlijk zijn we bijna 24/7 online. Als je beste vriendin een nieuwe black dress op de kop heeft getikt, vertelt Facebook het je meteen door je een pushbericht te sturen. Leuk, maar op die manier blijft je telefoon piepen en geluidjes maken. Voor meer rust in je hoofd zet je je pushberichten daarom gewoon lekker uit.
Bepaal je prioriteiten
Krijg je al hoofdpijn als je aan je to-do-lijst op je werk denkt? Dat is niet de bedoeling! En dus is het een goed idee te overwegen of je bepaalde taken niet voorlopig kunt schrappen. Je hóeft namelijk niet alles uit te voeren. Bekijk wat je écht moet doen, waarbij je maximaal drie taken uitkiest. Noteer de klusjes die geen haast hebben even apart, zodat je later dat lijstje af kunt werken.
Doe aan singletasken
Als je eenmaal hebt gekozen welke taken voor vandaag het belangrijkst zijn, voer die klussen dan niet allemaal tegelijk uit. Met singletasken werk je veel relaxter. Niet alleen heb je dan maar één taak aan je hoofd, ook kun je je beter concentreren dan wanneer je je buigt over meerdere klussen. Dit bevordert ook nog eens het eindresultaat!
Zeg nee
Heb je nét wat meer ruimte in je omgeving, vraagt je vriendin of je ’s avonds tijd hebt om haar slaapkamer te helpen overschilderen. Bij het idee dat je wéér op pad kunt, slaat je hart vijftien keer over. Zeg daarom eens ‘nee’. Je zult merken dat er acuut een last van je schouders valt als je iets niet hoeft. Vind je het moeilijk iets te weigeren? Onthou dan dat een ‘nee’ tegen ander soms een ‘ja’ tegen jezelf is.
 
Soms moet jezelf een stop kunnen roepen. Om echt een tijd voor jezelf te nemen een moment voor jezelf te nemen. Zodat je echt het gevoel hebt of krijgt van nu ben ik helemaal relax. Voor de ene gaat dat makkelijker als voor de ander. Maar het draagt voor heel wat goed bij in je leven. Het moment van rust kennen op een moment in de dag is ook een warm gevoel voelen stromen in je lichaam.
De ademhaling die hier beschreven staat kan je overal doen en werkt perfect.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

2 Comments:

  • Dit is op Headdress Coaching (Your Next Life) herblogden reageerde:
    Voeg daarbij de 10 stressvrije tips toe en je bent ontspannen:
    http://stresstest.nl/tips.html

    Tips bij stress
    Herstel de balans

    Stress kan vergaande fysieke en psychische klachten veroorzaken. Stress verlaagt je emotionele en lichamelijke afweer. Stress maakt letterlijk ziek. Op deze pagina lees je tips om stress tegen te gaan en de balans weer snel te herstellen. Dezelfde tips helpen je tevens om je weerstand tegen stress te vergroten. We hoeven je nu niet meer te vertellen hoe belangrijk dit is.
    Tip 1: let op wat je eet

    Over weinig dingen in ons leven hebben we directe controle. Een van de dingen waarover we dat wel hebben, is wat we dagelijks eten en drinken. Gezonde voeding is het belangrijkste onderdeel van een gezonde levensstijl en dit heeft zijn effecten in onze fysieke en emotionele weerstand en de manier waarop we met de uitdagingen van het leven kunnen omgaan.

    Pas op met strenge diëten! Strenge diëten zorgen voor sterke dalingen in de suikergehaltes in het bloed. Dit kan sterke reacties veroorzaken die stressvol zijn of aanwezige stress versterken. Eet gezond en gebalanceerd, maar maak niet te snel radicale veranderingen. Gun je lichaam aan nieuwe eetgewoontes te wennen.

    Op Fitplein kun je veel lezen over gezonde voeding en makkelijke, gezonde manieren van afvallen.
    Tip 2: Matig roken, koffie en alcohol

    Deze tip ligt sterk in het verlengde van de vorige, maar drinken, roken en cafeïne veroorzaken belangrijke effecten in het lichaam die je gevoeligheid voor stress aanzienlijk kunnen verhogen. Stabiliseer allereerst het nuttigen ervan en bouw daarna deze gewoontes zover af dat ze een minimaal effect kunnen hebben.

    Ook hier een waarschuwing: plots stoppen kan heftige reacties veroorzaken die stress kunnen veroorzaken of versterken. Daarom eerst stabiliseren, dan matigen en wanneer je fysiek en emotioneel enigszins stabiel bent, kun je overwegen helemaal te stoppen met roken, koffiedrinken of alcohol nuttigen.
    Tip 3: Doe iets tegen eventuele angst- en paniekklachten

    Stress kan aanleiding zijn tot het ontwikkelen van serieuze angst- en paniekklachten. Angst en stress versterken angst en stress, zoals je hebt kunnen lezen. Op de pagina Interventies vind je een overzicht van goede, effectieve behandelingen. Wacht er simpelweg niet te lang mee. Je gezondheid is te belangrijk.
    Tip 4: Zorg voor voldoende beweging

    Niets is zo goed voor je brein en tegen stress als beweging. Dit komt omdat tijdens sporten en bewegen bepaalde stoffen worden aangemaakt, die het brein sterker en soepeler maken, waardoor belangrijke herstelfuncties sneller plaatsvinden. Beweging is voor de hersenen wat water is voor een plant die de hele dag in de felle zon heeft gestaan.
    Tip 5: Zorg voor een goede nachtrust

    Teveel en te weinig slapen zijn beide niet gezond voor een stabiele gezondheid en emotionele weerstand. Gemiddeld heeft een mens zo’n 8 uur slaap nodig, maar per persoon kunnen hierin verschillen zitten. Regelmaat is een ander belangrijk punt. Om te weten op hoeveel slaap jij je het prettigst voelt, kun je eens een maand experimenteren door per week een andere vaste tijd naar bed te gaan.
    Tip 6: Begeef je in de juiste omgeving en ga om met gezellige mensen

    ‘It’s the environment, stupid!’ is een bekende uitspraak van de bekende celbioloog Bruce Lipton, die de reacties van de cellen in ons lichaam vooral wijdt aan de omgeving waarin ze zich bevinden. En zo geldt het bij mensen precies eender. Begeef je in een omgeving waarin je rust vindt, gelijkgestemden en geen mensen die je leegzuigen en slechte gewoontes aan je opdringen.

    Mensen opzoeken en omgaan met leuke, gezellige, inspirerende mensen is erg goed voor je emotionele welzijn. Het dwingt je ook minder met jezelf bezig te zijn en juist op anderen af te stemmen. Mensen zijn sociale wezens en we hebben simpelweg contacten nodig om alles weer in een gezond perspectief of ander daglicht te kunnen plaatsen.
    Tip 7: Vind een oplossing voor je financiële problemen

    Zorgen over geld kunnen er behoorlijk inhakken. Natuurlijk kun je iedere situatie op verschillende manieren bekijken. Is je huidige situatie een ramp voor je of kun je het zien als een uitdaging. Hoe dan ook, zorg voor duidelijkheid en een goed plan om je positie te verbeteren. Er zijn verschillende instanties die je kunnen helpen.
    Tip 8: Haal de stress uit je relatie

    Ook relatieproblemen kunnen voor veel stress en onzekerheid zorgen. Laat dit je niet van binnen opvreten en doe er wat aan. Kom je er samen niet uit, dan kun je overwegen om in relatietherapie te gaan. Hoe dan ook zijn eerlijkheid, stabiliteit, afwisseling en spanning, aandacht voor elkaar en elkaars behoeften enkele belangrijke dingen waaraan je mag (blijven) werken.
    Tip 9: Vermijd confrontaties

    Je kunt meningsverschillen en conflicten op verschillende manieren oplossen. Ruziemaken, je opwinden en de strijd aangaan, leiden niet alleen vaak juist niet tot de gewenste oplossing –ze zorgen ook nog eens voor veel spanning en stress. Er zijn goede cursussen en boeken geschreven over conflicthantering of hoe je beter verbaal tot de ander kunt doordringen.

    Heb je problemen en conflicten op het werk, schakel dan iemand in die kan bemiddelen. Het kan een collega, baas of –soms beter- iemand zijn van buitenaf.
    Tip 10: zorg voor voldoende ontspanning, plezier en spel

    Plan je vrije tijd zo in dat je –wat betreft ontspanning en genieten- voldoende aan je trekken komt. Ontspannende activiteiten zijn een bezoek aan een sauna, een klassiek concert of lekker thuis op de bank luisteren naar een goede CD. Voor het overige is voldoende keuze: pretparken, een weekendje weg, fietsen, hobby’s, enz. Vergeet niet leuke dingen te doen met partner en familie.

  • Bedankt Voor nog meer tips aan mijn lezers te laten lezen.
    Stress is zoals wij het ook wel al eens noemen soms de aard van het beestje. Sommige leven nu eenmaal in stress en willen de rust niet echt kennen. Het zijn deze die dan ook sneller hartfalen gaan kennen en meer lichamelijke problemen.
    Als men dagelijks de rust kan vinden en dan mag je nog eten en drinken wat je wilt (geen alcohol) dan ga en sta je ook anders in het leven.

    Aum Shanthi


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

struikuiltje

Persoonlijk blog

Welkom bij De Kniezebietertjes

Zuinig, gezond en zelfvoorzienend leven, Familierecepten & Een kijkje in ons (niet alledaagse) leventje met een mannetje met Smith Magenis Syndroom

Beejoie

by Moi

She writes about it

'' Every seed must rise through dirt to enjoy the sunshine. '' - Matshona Dhliwayo

Notenerd

my Blog & Back up-brain

Spiritualiteit

Voor een Nieuwe Tijd

Domynikha Schrijft

Mijn verhalen, Gedichten en Hersenspinsels

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

VKoN

Volwassen Kind/Slachtoffer van een Narcist(e)

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

MaBeautility

Passie voor beauty, bloggen, lifestyle, dans en make-up

GEDICHTEN & HANWERKEN & RECEPTEN & VIDEO’S

Mooie onderwerpen : GEDICHTEN van VEERTJE op een plaatje & HANWERKEN & RECEPTEN de moeiten waard om uit te proberen

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

B E Y O U L I E

Be true to who you are

Personal Plus Training

Personal training op locatie

Redheadrebel

Take the bull by the horns

The Desires of Living

De verlangens in je leven

Zebrazonderstrepen

Mamablog Zebrazonderstrepen - Alles over mini's en voor mama's, want achter iedere mini staat een sterke mama

Femke's dagboek

Een kijk op dagelijkse beslommeringen

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

Kanker en dan .....

Het leven is een achtbaan

MichielZiet.com

Dagelijkse dingen die soms meer bijzonder zijn dan je denkt

Elyzenn

tussen Focus en Flow

Aquarius

Een klasse WordPress.com site

Theo Herbots 🆕 #Foto🎇-Video🎦-Blog

YOU CAN TRANSLATE 🗣🇧🇪 THIS BLOG IN 110 LANGUAGES BELOW ⬇️👇 // MAAK KENNIS MET MIJN NIEUWE INTERNET-ZAAK DIE DRAAIT ROND GEZONDHEID EN SOCIAL-MEDIA, VERGEET OOK NIET MIJN HOMEPAGINA EN MIJN BLOG TE BEZOEKEN

Lief Huis

Over veilig thuis zijn

Mieke Van Looy's

One Shot of Wonderness a Day

Neverendingnotes

Niksjes, Nutjes, Notities & Nieuwsgierigheden

'T is Maan

haken, breien, tuinieren, hardlopen en meer!

VanGodenEnMensen

(Nieuws) Over religie en filosofie door Paul Delfgaauw

Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

%d bloggers liken dit: