Vredig samen slapen met je partner? Het kan en wel zo!

© Thinkstock.

Een snurker of woeler als partner, een bedgenoot die het warmer, lichter of donkerder wil dan jezelf of een nachtelijke plasser: samen het bed delen is niet altijd zo romantisch als we zouden hopen. Gelukkig bestaan er voor deze 9 herkenbare situaties oplossingen die je nachtrust (en relatie) ten goede komen.

Een masker bewijst zijn nut ook buiten "Fifty Shades"-taferelen.
Een masker bewijst zijn nut ook buiten “Fifty Shades”-taferelen. © Shutterstock
© Shutterstock

Te warm of te koud
Hij wil het raam open, jij de verwarming aan of omgekeerd. Allebei water bij de wijn doen is de eerlijkste oplossing. Kies voor een temperatuur die het midden houdt tussen jullie behoeften. Hij wil 18 graden, en jij 22? Hou het dan op 20 graden. Die kleine aanpassing kunnen jullie allebei aan, en je lichaam went er snel aan.

Slapeloze kindjes
Wat doe je met een kind dat na een nachtmerrie de slaapkamer instormt? Om conflicten in het midden van de nacht te vermijden, denk je hier best met een heldere geest en bij daglicht over na. Spreek af op voorhand wat jullie zullen doen als een kind de kamer binnenkomt ’s nachts: wie troost dochter- of zoonlief en mag het daarna tussen jullie in slapen of niet? Duidelijke afspraken maken op voorhand is erg belangrijk.

Andere matrasbehoeften
Hard of zacht, dik of dun: de ideale matras voor een goede nachtrust is zeer persoonlijk. Het is geen ramp om voor twee verschillende matrassen te kiezen, als dat een betere nachtrust oplevert. Krijg je het niet over je hart om in te boeten aan de romantiek van één matras? Dan kan je voor een prijzige matras kiezen die zich aanpast aan jouw lichaamsvorm.

Verschillende slaapritmes
Opstaan en gaan slapen op verschillende uren kan de rust van de ander verstoren. Maak ook hier duidelijke afspraken. Wie het laatst onder de wol kruipt, belooft om stil te zijn en niet meer te lezen of TV te kijken in bed, tenzij met een hoofdtelefoon. De partner die het vroegst uit de veren moet, kan beloven om maar één keer te snoozen, zodat de wekker de ander niet vroegtijdig uit zijn slaap haalt.

Knuffelen of afstand houden
Romantisch in elkaars armen in slaap vallen klinkt in principe heerlijk. Maar niet iedereen vindt dat even aangenaam, of kan niet slapen als de ander hem of haar in een “greephouding” vastklemt. Maak afspraken over het knuffelen voor het slapengaan. Zo kan je er een tijdspanne opkleven: 10 à 15 minuutjes praten en knuffelen, voor je elkaar “lost” en op je eigen kant gaat slapen. De diehard knuffelaars en opofferingsgezinde partners kunnen knuffelen tot de ander in slaap is gevallen, en dan voorzichtig op de eigen kant rollen.

Licht en donker
Een andere erg persoonlijke voorkeur: rolluiken naar beneden, of wakkerworden met natuurlijk licht? Compromis is de basis van een goede relatie, dus ook hier moet een gulden middenweg gevonden worden. Doe de rolluiken of gordijnen voor de helft dicht. Nog niet donker genoeg? Een oogmasker ziet er misschien wat onnozel uit, maar is wel bijzonder efficiënt. En wie ziet dat trouwens, als je slaapt? Je partner mag alvast niet klagen, want het is uit liefde voor hem of haar dat je het doet.

Donsdekengevecht
Een klassieker: trekken aan het donsdeken tot je de hoeveelheid deken hebt die je denkt te verdienen. Frustrerend soms in het midden van de nacht als dat gevecht niet meteen lijkt te lukken. Om geen twee donsdekens te moeten aanschaffen, kan je elk een apart laken kopen, dat je dan onder het gezamelijk donsdeken legt. Zo wordt het moeilijker om vanonder de eerste laag ook de tweede laag te stelen.

Woelen en draaien
Sommige slapers lijken ’s ochtends geen centimeter te zijn verschoven, terwijl anderen de hele nacht door woelen en bewegen dat het een lieve lust is. Helaas blijken vrouwen gevoeliger te zijn voor de bewegingen van hun partner, en worden ze dus ook sneller uit hun slaap gehaald. Opnieuw dezelfde weinig romantische maar des te efficiëntere oplossing: aparte lakens, of in een extreem geval toch ook aparte donsdekens. Zo raak je alvast niet verstrikt in elkaars armen en benen. Ook een groter bed en dus meer beweginsvrijheid kan soelaas bieden.

Snurken
Om de muren van op te lopen: een wederhelft die in een jaloersmakend diepe slaap is verzonken, maar ondertussen ligt te snurken tegen de sterren op. Slaapspecialist Michael Breus: “Het geluid wordt veroorzaakt door trillingen wanneer je ademt door versmalde luchtwegen. Een opstopping kan een oorzaak zijn, of alcohol drinken vlak voor je gaat slapen. Ook op je rug slapen kan voor snurken zorgen, maar het kan helpen om je partner op zijn zij te rollen. Een andere oplossing is om jezelf te omringen met kussens, waardoor het geluid vermindert en terugkaatst in de andere richting.”
Als het niet helpt om één van die oorzaken weg te halen, adviseert de specialist om naar een slaapdokter te gaan. Aanhoudend snurken kan ook het gevolg zijn van slaapapneu, een aandoening waardoor je verschillende keren per nacht stopt met ademen. Tijdig hulp zoeken is dus de boodschap.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Slaapproblemen/article/detail/2246647/2015/03/10/Vredig-samen-slapen-met-je-partner-Het-kan-en-wel-zo-.dhtml

Soms kan slapen een hel worden met je partner. Woelen, snurken, dekbed weg trekken allemaal wel misschien bekend klinkend. En toch kan het. Misschien als je dit gelezen hebt dat je voor jezelf iets kan ondernemen om zo samen zalig te kunnen en mogen slapen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM