Archive for 7 maart 2015


PSYCHOTHERAPIE: DE PRIJS VAN EEN GOED GEVOEL

Psychotherapie: de prijs van een goed gevoelVolgens een recente enquête van Test-Aankoop is psychotherapie te duur. Maar wat zijn de werkelijk aangerekende prijzen? Zijn die overal gelijk? En welke vormen van professionele hulp bestaan er?

Post-traumatische stress en psychotherapie

Test-Aankoop heeft onlangs een enquête gepubliceerd waaruit blijkt dat patiënten psychotherapie te duur vinden. Ze betalen er gemiddeld 130 euro per maand voor. Sommige mensen worden daardoor afgeschrikt om in therapie te gaan – bijvoorbeeld als gevolg van post-traumatische stress(overlijden van een verwante, te horen krijgen dat men ziek is, een ongeluk, seksueel geweld,…) – of om de therapie tot aan het eind voort te zetten. Post-traumatische stress wordt gekenmerkt door kwellende herinneringen (‘flashes’) en door angst- en slaapstoornissen. Het is al langer bewezen dat de behandeling ervan resultaten oplevert. Iemand die therapie heeft gehad, heeft de jaren erna namelijk een betere levenskwaliteit dan iemand die zich alleen door de traumatische periode heeft moeten slaan. Het is dus belangrijk om te weten of deze aanpak voor iedereen haalbaar is. In België is de titel van ‘psychotherapeut’ niet beschermd. Niet alle therapeuten zijn dus psycholoog of psychiater van opleiding. De prijs en de kwaliteit van depsychotherapie kan dus erg uiteenlopen. Maar we kunnen stellen dat een psychotherapeutische behandeling bij een psycholoog gemiddeld en maximaal 160 en 200 euro per maand kost, op basis van één wekelijkse sessie van 40 tot 50 euro. Niet iedereen die overtuigd is van het nut van deze vorm van behandeling kan zo’n bedrag ophoesten…

De keuze van de psychotherapeut

Sommige patiënten zullen dan ook liever naar een psychiater trekken. Die is vaak ook psychotherapeut en omdat hij arts is, wordt hij door het RIZIV vergoed. De kostprijs ten laste van de patiënt kan daardoor zakken naar 15 euro per consultatie. Maar let op: een consultatie bij een psychiater is niet altijd synoniem met psychotherapie! Sommige psychiaters leggen vooral de nadruk op medicatie, en die is niet altijd noodzakelijk of voldoende om post-traumatische stress te behandelen. Hou dus bij de keuze van uw therapeut zeker rekening met uw specifieke problemen en verwachtingen. Eenpsychotherapie kan misschien duur lijken, maar vaak gaat het om een investering van hooguit een of twee maanden… De therapievormen die vandaag het meest aanbevolen zijn na een traumatische periode – CGT (cognitieve gedragstherapie), EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing), hypnose,… – spreiden zich bijvoorbeeld vaak maar over een beperkt aantal sessies. Patiënten met echte financiële moeilijkheden kunnen daar trouwens met hun therapeut over praten. Die zal hen helpen om een oplossing te zoeken. Het OCMW of het ziekenfonds kunnen bijvoorbeeld mee betalen. Aarzel dus niet om het aan te kaarten, want meestal bestaat er wel een oplossing voor iemand die in therapie wil of zijn therapie wil voortzetten.

BRON: http://www.e-gezondheid.be/psychotherapie-de-prijs-van-een-goed-gevoel/actueel/1314

Spijtig dat men voor een gesprek soms veel moet betalen om uit je problemen te komen. En dat men toch mag rekenen dat het gemiddeld een jaar tot twee jaar kan duren voor men ermee stopt. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

SPREKEN KAN VEEL GOED MAKEN.
TOCH KAN ZWIJGEN OOK VEEL GOED MAKEN.
EN IS LUISTEREN VOOR MEN SPREEK HET BESTE OM IETS GOED TE MAKEN.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Gouden relatietips in moeilijke tijden

© thinkstock.

Relatietherapeute Patricia van Lingen van de School voor Relaties geeft tips om de zogenaamde ‘kwade dagen’ te overwinnen.

Zorg voor jezelf
‘De allerbelangrijkste tip die ik koppels in moeilijkheden kan geven, is: blijf goed voor jezelf zorgen. Veel koppels focussen zich op elkaar als het moeilijk gaat, terwijl je pas iets voor een ander kan betekenen als je zelf goed in je vel zit. Als je moe en uitgeput bent, lukt dat niet. Zet jezelf dus op de eerste plaats, dat is heus niet egoïstisch, en maak tijd voor die dingen die jou opladen, of dat nu naar de sportclub of naar de sauna gaan is. Pas als je jezelf opgeladen voelt, kan je weer contact maken met de ander en zorg dragen voor elkaar.’

Trek je niet terug
‘Even op jezelf zijn kan helpen om tot rust te komen, maar let er wel voor op dat je je niet emotioneel gaat terugtrekken. Door zelfs al in een ruzie gewoon weg te lopen, kan de ander denken: laat maar, en dat kan dan weer voor veel ellende zorgen. Je moet proberen om je hart in alle omstandigheden open te houden, hoe moeilijk dat ook is. Vertel de ander hoe je je voelt en vraag eventueel om je even met rust te laten.’

Klaag niet
‘Sommige partners hebben de neiging om bij problemen maar in dezelfde pot te blijven roeren, te blijven klagen en verwijten maken. Maar wat levert dat uiteindelijk op? Praten is goed, maar maak er geen drama van. Ik gebruik in therapie vaak autorijden als metafoor voor het leven. Tijdens het autorijden kijken we vooral door de voorruit en af en toe in de achteruitkijkspiegel. Die zijn daar ook op afgesteld: de voorruit is groot, de achteruitkijkspiegel veel kleiner. Waarom zijn we in het leven dan geneigd om vooral in de achteruitkijkspiegel te kijken? Door te veel met het verleden bezig te zijn, voortdurend opnieuw aan te halen waar we ons in het verleden tekort door gedaan voelden, helpen we onszelf niet vooruit. Bekijk liever hoe je het vanaf nu wil doen.’

Wees nieuwsgierig
‘Als mensen verliefd zijn, zijn ze heel nieuwsgierig naar elkaar, maar hoe langer ze samen zijn, hoe meer die nieuwsgierigheid verdwijnt. Het is net belangrijk om ze te blijven activeren. We kennen onszelf vaak nauwelijks, hoe kunnen we dan denken dat we alles weten van onze partner? Nieuwsgierigheid kan je weer aanwakkeren door door te vragen. Houdt jouw partner van een bepaalde muziekstijl waar jij niets mee hebt, vraag dan toch eens door naar wat hem of haar er dan zo in boeit. Door in de diepte te gaan kan je dingen ontdekken die je vroeger niet zag en details vinden die je wel interessant vindt. Doe kortom moeite om je partner weer te leren kennen.’

Zoek de oplossing bij jezelf
‘Ik zie in de School voor Relaties geregeld mensen die alles hebben om gelukkig te zijn: een leuke partner, een mooi huis, kinderen … En toch hebben ze het gevoel dat er iets mist. Dat is omdat ze het geluk te veel buiten zichzelf zoeken. Pas als het foutgelopen is, beseffen ze dan ineens wat ze allemaal hadden. De oplossing voor veel problemen zit in jezelf. Ik ben er zelfs van overtuigd dat je niet aan een relatie kan werken, maar enkel aan jezelf. Als je zelf goed in je vel zit, dan kan een goede relatie daar een gevolg van zijn.’

Maak oogcontact
‘Koppels die al langer bij elkaar zijn, maken vaak maar weinig oogcontact meer. Nochtans begint het daarmee, want door oogcontact kan je ook goed communiceren zonder iets te zeggen. Ik geef koppels die in therapie komen daarom altijd dit huiswerk: maak een minuut per dag oogcontact. Het klinkt eenvoudig, maar veel koppels geven nadien aan dat het een van de moeilijkste dingen was die ze al moeten doen hebben. Oogcontact is nochtans de snelste manier om intimiteit te creëren.’

Stel je verwachtingen bij
‘We hebben vaak veel te hoge verwachtingen van een relatie. We vinden dat alles altijd alleen maar passievol moet zijn, maar dat is larie. In elke relatie zijn er momenten waarop het minder goed gaat. Geef het dus niet te snel op, maar besef dat een relatie een proces is waarin eb en vloed elkaar afwisselen.’

Vraag professionele hulp
‘Besef dat het geen schande is om professionele hulp in te schakelen als het moeilijk gaat. Alle moeilijkheden zelf proberen te overwinnen is niet alleen moeilijk en zwaar, het duurt vaak ook te lang. Een therapeut of coach kan makkelijker het zetje geven dat jullie weer op het juiste spoor doet belanden. Veel sessies zijn daar vaak niet voor nodig.’

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/528/Ruzie/article/detail/2238675/2015/03/03/Gouden-relatietips-in-moeilijke-tijden.dhtml

In iedere relatie kennen we onze ups en downs. En daar moeten we doorheen hoe moeilijk het ook is. In zo een moment zal men boosheid naar elkaar gooien, maar zo neem je de oorzaak niet aan. Je gaat elkaar verwijten geven en men komt niet verder, of wel verder van elkaar weg. Toch kan het ook goed zijn om die te doorstaan, want zo leer je de andere kanten van je partner en ga je merken dat je aan elkaar heel wat kracht kan uithalen.
In zo een situatie is het ook van belang om naar jezelf te kijken voor je naar de ander kijkt.
En blijf elkaar in waarde laten. We hebben allemaal onze gebreken en problemen en juist in zo een situatie zullen die nog harder naar boven komen. Men gaat het een dan mengen met het ander en zo escaleert het meestal. Daarom is het ook van belang om het verleden er niet bij te betrekken dat is geweest en moet men laten rusten, zeker als je uit die moeilijke dagen wilt komen.

Ga zeker geen gesprek aan als je op het werk een moeilijke dag gehad hebt.

Ga ook geen gesprek aan dat een van beide moe is.

Ga ook geen gesprek aan als je voelt dat er een bepaalde wrijving voelbaar is.

Wanneer ga je dan wel een gesprek aan.

Soms is  het goed om dit niet in de vertrouwde ruimte te doen.

Ga wandelen

Boek voor jullie een sauna bezoek.

Zodat je met elkaar samen bent en toch niet afgeleid wordt.

Ook is het zo dat sommige soms het verwijd krijgen wat ben je een egoïst. Ook dat kan soms anders bedoeld worden dan men het tegen je zeg. Maar in zo een tijd kan het hard aankomen.
Weet dat soms zo van die momenten in een relatie de band sterker maken, als je er beide uit kan komen. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

bijonsinhuissen.wordpress.com/

𝙽𝚘𝚝 𝚊𝚕𝚕 𝚝𝚑𝚘𝚜𝚎 𝚠𝚑𝚘 𝚠𝚊𝚗𝚍𝚎𝚛 𝚊𝚛𝚎 𝚕𝚘𝚜𝚝

%d bloggers liken dit: