Onderzoek: 4 op 10 Vlamingen slaapt slecht (maar met deze 10 tips lukt het wél)

© thinkstock.

42% van de Vlamingen is niet tevreden over zijn slaap. 30% spreekt zelfs over een echt slaapprobleem. Dat blijkt uit een enquête van CM  bij 3.300 leden. Het ziekenfonds lanceert onder meer een gratis slaaptest en geeft ook tips voor een gezondere en betere slaap.

© thinkstock
© thinkstock

Slechte slapers
De resultaten van het CM-onderzoek zijn verontrustend. Als we een score moeten plakken op onze slaap, dan komen we gemiddeld niet eens aan 6 op 10. Veel Vlamingen voelen zich niet uitgerust als ze ’s ochtends opstaan (41%), hebben overdag last van concentratieproblemen (26%) en zitten vermoeid achter het stuur van hun auto (13%).

Van de slechte slapers (dus zij die aangaven niet tevreden te zijn over hun slaap) zegt 74% zich – soms tot altijd – de hele dag door vermoeid te voelen. Maar liefst 91% heeft ’s ochtends het gevoel niet goed uitgeslapen te zijn. 79%  ligt ’s avonds in bed te piekeren.

Verontrustend
‘De cijfers baren ons zorgen’, zegt Griet Rummens, diensthoofd Gezondheidspromotie bij CM. “We leiden een jachtig leven, maar onze slaap boet erbij in. En dat is niet zo onschuldig. Een tekort aan slaap leidt niet alleen tot vermoeidheid, maar veroorzaakt ook concentratiestoornissen en prikkelbaarheid. Je bent ook minder goed bestand tegen ziektes.”

CM wil mensen op weg helpen door informatie te geven, misverstanden tegen te gaan en concrete tips aan te reiken. Dat doet het ziekenfonds onder meer met een gratis online slaaptest. Je ontdekt er je slaapprofiel en ontvangt er bruikbaar slaapadvies. Naast de slaaptest, geeft CM ook een doe-boekje uit en organiseert het regionale infosessies en workshops. De slaaptest en alle info over slaap zijn te vinden op www.cm.be/slaapwel.

Slaaptips
Zowel overdag als ’s avonds voor het slapengaan kun je ervoor zorgen dat je makkelijker de slaap kan vatten en beter doorslaapt, zegt CM.

Overdag
1. Kom overdag veel buiten.
2. Geef jezelf regelmatig de tijd om even tot rust te komen.
3. Let op je voeding. Gezonde en gevarieerde maaltijden geven je meer energie.
4. Beweeg voldoende: wandel, zwem, werk in de tuin, …
5. Let op je cafeïnegebruik. Cafeïne werkt ook in op je slaap.

’s Avonds
1. Schakel het uur voor je gaat slapen je tablet, smartphone of computer uit. Schermen hebben vaak zo’n sterk licht dat ze je wakker maken of houden.
2. Drink voor je gaat slapen geen alcohol meer. Je valt misschien wel sneller in slaap, maar het bezorgt je een onrustige nacht en een slechte slaap.
3. Eet niet te laat en vermijd zware maaltijden vanaf zo’n twee uur voor het slapengaan. Heb je ’s avonds honger? Eet dan een lichte snack.
4. Doe ’s avonds vooral ontspannende activiteiten, zoals een bad nemen.
5. Bouw een vaste slaaproutine op en ga pas slapen als je slaperig bent.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Slaapproblemen/article/detail/2190848/2015/01/22/Onderzoek-4-op-10-Vlamingen-slaapt-slecht-maar-met-deze-10-tips-lukt-het-wel-.dhtml

Ja het is soms moeilijk om de slaap te vatten, maar met enkele dingen kan het wel helpen en lukken om beter te slapen.
Ik geef er dan ook heel veel aandacht aan, omdat het lichaam er op een moment problemen kan hebben.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM