Hoe mindfulness letterlijk je brein verandert

Wie een uitlaatklep zoekt voor zijn drukke, stresserende bestaan, komt al snel uit bij mindfulness. Maar deze hype heeft niet alleen voordelen voor je mentale gezondheid; recent onderzoek heeft uitgewezen dat het beoefenen van deze meditatietechniek letterlijk je brein verandert.

Mindfulness is zowel een vorm van meditatie als een levenshouding, waarbij je bewust probeert te worden van de fysieke en geestelijke situaties van het moment, en deze bewust aanvaardt. Deze mentale tactiek wordt vaak gezien als een grote hulp bij het omgaan met stress.

Recent onderzoek heeft echter uitgewezen dat deze manier van leven ook letterlijk je hersenen kan veranderen. Een team van de University of British Columbia en de Chemnitz University of Technology verzamelden de resultaten van een 20-tal onderzoeken en stelden vast dat minstens acht verschillende zones in ons brein invloed ondervinden van mindfullness.

Zo wordt de cortex cingularis anterior, een zone die verbonden wordt met zelfregulatie en het onderdrukken van spontane reacties, beïnvloed: de activiteit van dit gebied verhoogt merkbaar. Mensen die mediteren blijken over een veel grotere zelfcontrole te beschikken, kunnen beter omgaan met afleiding en nemen correctere beslissingen.

Daarnaast bleek het aantal hersencellen in de hippocampus ook te groeien, een gebied waar omgegaan wordt met emoties en geheugen. Mensen met depressies en/of trauma’s blijken meestal een kleiner gebied te hebben. Wie aan mindfulness doet, zou hier dus beter mee kunnen omgaan.

Verder hebben neurowetenschappers ook positieve veranderingen opgemerkt op vlak van perceptie, lichaamsbewustzijn, tolerantie voor pijn, introspectie, complex denken en het gevoel van eigenwaarde. Misschien toch maar eens een kans geven, die mindfulness?

Door ook de oefeningen te doen kan mindfulness je anders doen denken en laten omgaan met een situatie. Natuurlijk komt het allemaal wel wat overeen met een levensweg die jezelf leert te bewandelen. En als je op momenten druk maakt om iets gaan dan naar de kern en probeer een oplossing te zoeken, zodat je de volgende keer je niet druk hoeft te maken.
Meditatie die je overal kan doen is net als mindfulness.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM