ZEVEN TIPS OM HET MOREEL HOOG TE HOUDEN EN SOMBERHEID TE VERDRIJVEN

Zeven tips om het moreel hoog te houden en somberheid te verdrijven

Gebrek aan licht, de grauwe lucht, de kou, de dagelijkse sleur en de stormloop op cadeautjes, het zorgt er allemaal voor dat we ons moe en misschien wel een tikkeltje deprivoelen. Maar er is goed nieuws: we kunnen onze emoties bijsturen en ons moreel opkrikken, zelfs in putje winter.

Fleur uw leven op

Welke kleur van kleren hebt u vandaag aan? Vergeet even het zwart en grijs en kies voor kleur. Misschien houdt u niet van een roze of flashy blauwe jas in uw wintergarderobe, maar niets houdt u tegen om met kleur te spelen via een bloes, een sjaal of een bontstola. Denk er ‘s morgens aan als u zich aankleedt en haal alles uit de kast wat iets meer kleur heeft.

Zet zo vaak mogelijk wat muziek op: op het werk, in de keuken, in de auto, in de tram, trein of bus, op straat, enz. Het weldoende effect van muziek is algemeen erkend en wordt zelfs gebruikt in de behandeling van bepaalde ziektes. Ontzeg het u dus niet, want muziek kan helpen om u gelukkig te maken! Durf u ook verbaal te uiten: ga in gesprek met de anderen en kies voor dialoog (met de kinderen, partner, collega’s, vrienden, buren, ouders, enz.). Dat kan oog in oog, maar ook aan de telefoon of op Skype. Leef u ook uit ook met uw lichaam: dans in de woonkamer, improviseer iets, alleen of met de kinderen.

Bekijk alles van een positievere kant

Herpak u en verander uw reflexen! Alles wat er gebeurt, hoe belangrijk of onbelangrijk het ook is, heeft ook een positieve kant. Soms vraagt het maar een klein beetje moeite om snel die reflex aan te nemen en de positieve kant van iets te zien. Positief denken werkt aanstekelijk. Als u de dingen van de goede kant leert zien, zullen ook de mensen om u heen misschien wel van houding veranderen.

Beweeg

Niets is zo goed voor het moreel en zo efficiënt om sombere gedachten te verdrijven als lichaamsbeweging. Als u geen frisse neus kunt halen met skiën, als het te vroeg donker is of als het te koud of te nat is om te gaan joggen, ga dan uw batterijen opladen in een fitnesscentrum. U vindt er zeker uw gading. Er zijn allerlei soorten groepslessen, maar u kunt ook een soloprogramma op uw maat laten samenstellen. Wat telt, is dat u uw energie kwijtraakt en dus ook calorieën, dat u spieren en meer tonus kweekt, dat u uw stresspeil vermindert en uw moreel opkrikt.

Breng kleur in uw menu’s

Verwen u eens met fruit en groenten en breng wat kleur in uw gerechten. Geef niet altijd toe aan de verleiding om een kaasfondue, raclette of een gegratineerde ovenschotel te maken. Bij koud weer krijgen we trek in dit soort schotels, maar ze zijn zwaar. Bewaar ze dus voor speciale gelegenheden. Stoof kleine gerechten met veel groenten, maak wat vaker soep of bereid eens een gemengd slaatje van fruit en groenten (walnoten, andijvie, rucola, avocado, rauwe ham, toast of brood met olijvenpasta, pompelmoes, enz.). En stap vooral af van het hardnekkige idee dat de maaltijden ‘s winters vetter en rijkelijker moeten zijn.

Vitamine D op een terrasje

Vitamine D verbetert het humeur. Een tekort aan vitamine D verhoogt het risico op depressies, dat is wetenschappelijk bewezen. Zoek bij het minste zonnestraaltje dus een terrasje op, want vitamine D wordt door onze huid aangemaakt onder invloed van de zon. Of zet anders bepaalde levensmiddelen meer op uw menu voor u naar voedingssupplementen grijpt. In vette vis bijvoorbeeld zit veel vitamine D… en omega 3.

Omega 3 en vis

Een andere voedingsstof die u w humeur opkrikt en die u dus zeker op uw menu moet hebben staan, zijn de omega 3-vetzuren. Deze meervoudig onverzadigde vetzuren zitten vooral in vette vis, maar ook in koolzaadolie en gedroogde dopvruchten (amandelen, hazelnoten, enz.). Een hogere omega 3-opname zal wel niet volstaan. Daarnaast moet ook uw omega 6-verbruik – die vetzuren zitten vooral in industriële voeding – naar omlaag. Misschien is het een duwtje in de rug om meer «huisbereide» gerechten te maken met basisproducten!

Sint-janskruid

Dit is dé plant bij uitstek tegen dipjes. Volgens sommige studies geeft ze zelfs betere resultaten dan antidepressiva. Maar kijk ermee uit, want de plant wordt afgeraden in combinatie met bepaalde geneesmiddelen, onder meer chemotherapie. Praat er eerst over met uw huisarts of uw apotheker.

Tot slot nog dit: we spreken hier wel niet over een «echte» depressie (permanente neerslachtigheid en blijvend verlies van elke belangstelling). In dat geval moet u zo snel mogelijk naar de dokter.

Als deze tips niets uithalen, koop dan een lamp voor lichttherapie. Deze lampen verspreiden licht van voldoende sterkte en stimuleren daardoor de productie van melatonine. Dat hormoon regelt onze biologisch klok en dus ook onze stemmingen.

BRON: http://www.e-gezondheid.be/zeven-tips-om-het-moreel-hoog-te-houden-en-somberheid-te-verdrijven/actueel/431

Het is niet altijd even makkelijk om je moreel goed te houden. Zeker niet in geuren dagen dat het dan al heel wat meer energie kost. Toch kan men er wat aan doen om je toch goed te voelen. En dan ga je merken dat dingen ook beter gaan. Het belangrijkste is om toch te bekijken of je Vitamine D bijneemt, want mensen hebben dit juist te kort zonder dat ze het weten. En in geuren dagen dan is er ook te weinig zon om dat op een natuurlijke manier binnen te krijgen. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM