Archive for 17 december 2014


Is deze dalai lama de laatste? “Beter dat deze traditie stopt bij een populaire dalai lama”

 
De huidige, veertiende dalai lama. © ap.

Tibet De Tibetaanse geestelijke leider, de dalai lama, suggereert dat hij wel eens de laatste zou kunnen zijn. Dat deed hij in een interview met de Britse omroep BBC. “Deze door mensen gecreëerde instituten zullen op een dag op hun einde lopen.”

In een interview met de BBC oppert de huidige dalai lama (79), die zijn functie al waarneemt sinds 1940, dat de traditie wel eens bij hem zou kunnen eindigen. Dat hangt af van de omstandigheden na zijn dood en is een beslissing van het Tibetaanse volk. Hijzelf is de veertiende in lijn. “Het instituut dalai lama stopt op een dag. Deze door mensen gecreëerde instituten zullen op een dag op hun einde lopen.”

China heeft sinds 2007 een rist maatregelen afkondigd om ervoor te zorgen dat het controle krijgt over het selectieproces voor de volgende dalai lama. Het land ziet de huidige dalai lama, die al sinds 1959 in ballingschap leeft, als een separatist, hoewel hij zelf altijd een gematigder beeld van ‘meer autonomie’ heeft verdedigd.

© reuters.

“Domme dalai lama”

Er is geen garantie dat hierna niet een of andere domme dalai lama komt, die zichzelf ten schande maakt

Dalai lama

Bovendien speelt de pänchen lama, de tweede hoogste figuur in het Tibetaanse boeddhisme, normaal gezien ook een belangrijke rol bij de selectie van de nieuwe dalai lama. Maar de jongen die daarvoor in 1995 werd aangeduid, is sindsdien verdwenen. De Chinese regering heeft toen een andere kandidaat laten selecteren. De huidige dalai lama heeft intussen al een beetje geanticipeerd door in 2011 zijn politieke taken door te geven aan de verkozen leider van de Tibetaanse regering in ballingschap, Lobsang Sangay.

“Er is geen garantie dat hierna niet een of andere domme dalai lama komt, die zichzelf ten schande maakt”, aldus de dalai lama aan BBC. “Dat zou erg triest zijn. Dus is het veel beter dat deze eeuwenoude traditie stopt bij een vrij populaire dalai lama.”

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2155081/2014/12/17/Is-deze-dalai-lama-de-laatste-Beter-dat-deze-traditie-stopt-bij-een-populaire-dalai-lama.dhtml

Een eeuwenoude traditie die wel eens verloren zou kunnen gaan. En dan staan de mensen van Tibet nergens meer, dan hebben ze geen vasthouden meer. Dan zullen ze helemaal geleid worden door China. Natuurlijk zoals in de laatste paragraaf te lezen is, is het wel zo. Liever dan met spijt en pijn in het hart stoppen met een opvolger dan iemand eraan zetten die er een schande van maakt.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

NAMEN NOEMEN

JE HOEFT GEEN NAMEN TE NOEMEN ANDERE ZULLEN DEZE WEL INVULLEN.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Body Stress Release

© thinkstock.

Van een whiplash over pijnlijke maandstonden tot slapeloosheid, constipatie en een burn-out, Body Stress Release (BSR) kan het allemaal verbeteren, zo lezen we in een folder. Dat moeten we testen!

Wat is het?
Body Stress Release (letterlijk het loslaten van lichaamsstress) is een techniek ontwikkeld door het Zuid-Afrikaanse echtpaar Ewald en Gail Meggersee. Toen hij vijf was viel Ewald uit een boom. Resultaat: een week coma, gevolgd door een onverklaarbare pijn in de rug en de benen. Dokters vonden via de klassieke beeldvorming geen oorzaak voor zijn problemen en konden hem dus ook geen oplossing bieden. Maar Ewald leed wel degelijk en het ging van kwaad naar erger: na verloop van tijd kreeg hij ook een dikke buik, maakte hij spastische bewegingen, hij kon niet meer door zijn neus ademen. Zijn leraren vonden hem irritant, zijn klasgenoten noemden hem ‘de clown’ omdat hij liep als een oud mannetje. En hoe ouder Ewald werd, hoe meer lichamelijke klachten hij verzamelde: hij had last van duizelingen, viel geregeld flauw, kampte met massa’s allergieën … Hoe hij er in deze fysieke toestand in slaagde om af te studeren als chemisch ingenieur is een raadsel, maar hij behaalde z’n diploma en trouwde met Gail. Enkele jaren later ontmoette Ewald een chiropractor die zijn neusademhaling wist te herstellen, waarop Ewald en Gail naar Amerika trokken om zelf een opleiding chiropraxie te volgen – om al snel te ontdekken dat dit toch niets voor hen was. Maar ze leerden er wel dokter Richard Van Rumpt kennen. De gepensioneerde chiropractor had een eigen techniek ontwikkeld waarin een centrale rol weggelegd was voor het luisteren naar het lichaam en het bevorderen van z’n zelfhelende vermogen. Ewald en Gail kregen toestemming om dokter Van Rumpts inzichten te gebruiken en verder uit te werken, keerden terug richting Zuid-Afrika en ontwikkelden er Body Stress Release: een milde gezondheidstechniek die het lichaam helpt bij het loslaten van vastgezette spierspanning of body stress. In 1980 opende het koppel een praktijk in Kaapstad.

Wat belooft het?
In 1987 begonnen Ewald en Gail andere geïnteresseerden op te leiden tot BSR-practitioners. De Vlaamse Nicole Broeckx is een van hen, ze volgde de opleiding in 2013. Nicole ontdekte BSR nadat ze zelf, als ex-topsporter en beoefenaar van een zittend beroep, worstelde met ernstige rugproblemen. BSR hielp haar opnieuw functioneren en maakte haar pijnvrij. Met haar ervaring en haar achtergrond als licentiaat lichamelijke opvoeding was de stap naar een eigen BSR-praktijk snel gezet. ‘Zowat alle practitioners zijn ervaringsdeskundigen’, lacht ze. Let vooral op het woord ‘practitioner’. Beoefenaars van BSR willen geen therapeut genoemd worden. Nicole: ‘Practitioners stellen geen diagnose en behandelen geen ziektes, BSR is geen vervanging van de reguliere geneeskunde en maakt ook geen gebruik van massage, manipulatie of drukpunten.’ Wat doen practitioners dan wel? ‘Twee dingen: lichamelijke spanning opsporen en die wegnemen. Het opsporen gebeurt via biofeedbacktesten op bepaalde plaatsen in het lichaam. Het weghalen met lichte drukimpulsen en strijkbewegingen. We focussen op de gehele wervelkolom en de aangrenzende spieren’, aldus Nicole.

Een mens kan flink wat spanning verzamelen. Fysieke spanning, veroorzaakt door een val of ongeval, verkeerde houding, zwangerschap, zware job … Emotionele spanning, opgewekt door heftige emoties, een zware werkdruk … Volgens de BSR-theorie bestaat er zelfs chemische spanning, uitgelokt door vervuiling in de lucht, onze voeding, cosmetica … Nicole legt verder uit hoe al die stress ons lichaam langzaam aantast: ‘We hebben een gezonde dosis stress nodig om te functioneren. Maar als we te veel stress ervaren, geraakt het lichaam overbelast en gaat het spanning opslaan in de spieren. Die spanning drukt op de zenuwbanen die vertrekken vanuit de wervelkolom, van aan de nek tot het heiligbeen, naar het hele lichaam. Samen vormen de zenuwbanen ons communicatiesysteem dat vertelt wat er waar en wanneer moet gebeuren om het lichaam gezond te houden. Te hoge druk op de zenuwbanen verstoort de communicatie en dus ons zelfhelende vermogen. Met een scala aan gezondheidsklachten tot gevolg.’ Nicole waarschuwt dat BSR geen quick fix is: ‘Verwacht niet dat je na één sessie van al je problemen verlost bent. BSR zet een proces in gang van loslaten en herstel dat tijd nodig heeft. We vragen mensen sowieso om initieel drie sessies in te plannen: op dag één, vier en elf. We willen hen terugzien, volgen wat er gebeurt in hun lichaam, ingrijpen als het na enkele dagen weer verstijft. Sommige cliënten zijn na die drie sessies klachtenvrij, andere hebben nood aan vervolgsessies. Stress die je gedurende vijftien jaar opgebouwd hebt, geraak je niet in drie beurten kwijt. Vergelijk het met een ajuin: langzaam maar zeker pel je de lagen stress en pijn af.’ Volgens Nicole zorgt BSR er uiteindelijk voor dat bij 75 tot 80 procent van de cliënten het ongemak vermindert of verdwijnt.

Voor wie is het?
BSR is geschikt voor heel wat mensen, kinderen en zelfs baby’s met fysieke klachten, ADHD, bedplasproblemen … Nicole: ‘Als vastgezette spanning de oorzaak is van je pijn of ongemak, kan BSR helpen. Maar de veiligheid van de cliënt primeert. Na een operatie werken we minstens een jaar lang niet op de betrokken zone. Als er bij iemand operatief metalen pinnen of structuren ingeplant werden, zal de practitioner niet op, maar rond dit gebied werken. Ook bij zwangere vrouwen zijn we extra voorzichtig en vermijden we specifieke zones. En als we merken dat iets het herstelproces tegenwerkt, zullen we altijd aanraden om medisch advies te vragen.’

Waar vind je een practitioner?
Er bestaat in België nog geen beroepsvereniging voor BSR, maar je vindt alle gediplomeerde practitioners (acht in ons land) via www.bsr-belgie.be.

Het proefkonijn Ann: ‘Nog voor mijn eerste afspraak bezorgt Body Stress Release practitioner Nicole Broeckx me per post een boekje over de techniek. ‘Body Stress Release, Ondersteuning van het zelfhelend vermogen’ werd geschreven door ene Edith Wiersma-Arts, zelf practitioner, maar in eerste instantie ervaringsdeskundige, want door een gebroken rug, scoliose en hernia was de Nederlandse enkele jaren geleden in een rolstoel beland. Ze besloot BSR een kans te geven en wat lees ik zowaar in haar schrijfsels? ‘Na drie sessies was de pijn van de hernia in mijn rug weg en kon de rolstoel aan de kant.’ Straf. Zeer straf. Dus trek ik op een ochtend hoopvol naar Oud-Heverlee, voor een eerste BSR-sessie met Nicole. Zij is het type mens dat iedereen dadelijk inpalmt met haar enthousiasme. Al snel na onze kennismaking hoor ik mezelf de details van mijn medische geschiedenis aan haar vertellen, Nicole noteert alles op een fiche die helaas te klein blijkt te zijn. Ik heb in mijn leven al wat rugletsels verzameld, met dank aan onder andere een slechte zithouding en een onoplettende vrachtwagenchauffeur. Nicole waarschuwt me dat de drie behandelingen die standaard ingepland worden (op dag één, vier en elf) misschien niet voldoende zullen zijn om mijn lichaamsstress en bijbehorende pijnklachten blijvend te reduceren. Mijn letsels zijn niet alleen talrijk, maar ook niet recent en oudere opgebouwde spanning blijkt moeilijker te tackelen. Maar dat zijn zorgen voor later.

Het boekje van Edith Wiersma-Arts indachtig hoop ik toch op enige verbetering, dus begeef ik me na het intakegesprek naar de speciale behandeltafel, die voorlopig nog verticaal staat. Ik mag er met mijn buik tegenaan gaan leunen, mijn gelaat piept door een smalle opening. Met een druk op de knop zet Nicole de tafel in beweging, zodat ik geleidelijk aan horizontaal kom te liggen – handig voor mensen die niet meer zelf kunnen neerliggen of rechtkrabbelen, maar ik vind het vooral een leuke attractie. Vervolgens begint Nicole via drukbewegingen mijn lichaam te verkennen en het eerste kwartier vraag ik me af hoe ze die klus in hemelsnaam klaart. Ik ben volledig gekleed, het kan toch niet makkelijk zijn om door mijn kleren heen mijn lichaam te analyseren? Af en toe hoor ik haar rond de tafel hollen en wiebelt ze met mijn voeten, blijkbaar functioneren die als een soort biofeedbackmonitor die aangeeft hoe mijn lichaam op drukbewegingen reageert. Maar ik heb mijn schoenen nog aan! Bottines zelfs, zitten die niet in de weg? ‘Helemaal niet’, antwoordt Nicole wel tienmaal, want ik blijf de vraag ook de volgende sessies ongelovig herhalen. Ik snap er niets van, maar besluit me toch geleidelijk over te geven aan de techniek. Volgens Nicole vallen sommigen tijdens een sessie in slaap, maar dat staat mijn lichaam niet toe: het protesteert geregeld met verkrampingen en extra spierspanning wanneer Nicole net probeert om de stress te verjagen. Een natuurlijke zelfbeschermingsreflex? Na een uurtje zit de eerste sessie erop en brengt Nicole de tafel weer recht. Ik duizel en moet even rondwandelen om weer bij mijn positieven te komen. Echt ontspannen ben ik niet, maar wanneer ik die namiddag overvallen word door vermoeidheid, kan ik niet anders dan mijn bed in kruipen en anderhalf uur slapen. Dat had ik duidelijk nodig.

De tweede sessie verloopt bijna op dezelfde manier als de eerste. De voornaamste verschillen zijn 1) dat Nicole nu ook de voorkant van mijn lichaam onder handen neemt; 2) dat mijn lichaam minder protesteert met verkrampingen; 3) dat ik me achteraf in de auto voel als een wiebelpopje waarvan het hoofd op en neer en heen en weer deint. Vreemd. Dat heeft mijn nek al jaren niet meer toegestaan. Na de derde sessie voel ik dat mijn lichaam veel meer ontspannen is dan bij het begin van dit BSR-avontuur. Maar pijnvrij? Nee, toch niet. En helaas sluipt de verjaagde spanning ook opnieuw ongegeneerd mijn lichaam binnen. Als je lichaam op een schroothoopje lijkt, heb je duidelijk meer nodig dan drie sessies. Nicole had me gewaarschuwd.’

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/640/Stress/article/detail/2154140/2014/12/16/Body-Stress-Release.dhtml

Door spanningen kan het lichaam raar beginnen te reageren, of door een bepaald ongeval waar de reguliere geneeskunde niets meer kan aan doen kan een massage of zoals dit zeker helpen. In eerste instantie is het de houding hoe de behandeling gegeven wordt al van belang. Hier legt men helemaal de aandacht aan nek rug en schouders. En is soms veel beter dan een liggende houding.
Natuurlijk zal het niet van enkele sessies weg zijn, en is het ook belangrijk om zelf eens te kijken wat je kan veranderen of je levensstijl. Want we mogen niet vergeten alles hoopt zich op in het lichaam en zal zich op plaatsen gaan vastzetten. Als je niets aan de oorzaak doet dan blijf je problemen of klachten houden.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Mediteren halveert de kans op hartaanval en beroerte

Er zijn al talloze onderzoeken gedaan naar de gezondheidseffecten van meditatie. Uit een prestigieus onderzoek, verricht door de American Heart Association, blijkt dat mensen die tweemaal per dag mediteren minder kans hebben op een hartaanval of een beroerte. Dit kan zelfs oplopen tot een daling van 48% van het risico op een hartaanval of een beroerte. Ook daalde de bloeddruk en namen woedeaanvallen af. Er was ook een trend te zien dat mensen die mediteerden, minder rookten.

1

“Het lijkt alsof transcendente meditatie een techniek is die de eigen ´apotheek´ van het lichaam inschakelt (het vermogen om het eigen lichaam te genezen en gezond te houden ) “, zegt hoofdonderzoeker Robert Schneider, directeur van het Institute for Natural Medicine and Prevention in Iowa. Dr. Schneider voegt hier aan toe: “Transcendente meditatie kan het risico op hartproblemen verkleinen, zowel voor gezonde mensen als voor mensen die al hartklachten hebben.” De kwaliteit van het onderzoek naar transcendente meditatie en hartziekten is zo goed dat artsen stressreductie veilig en routinematig aan hun patiënten kunnen adviseren, via dit praktische, gestandaardiseerde en eenvoudig te volgen programma.”

2

Het onderzoek, dat gefinancierd werd door het nationale instituut voor hart-, long- en bloedziekten, bewees dat simpelweg tweemaal per dag twintig minuten mediteren het risico op een plotse dood, een hartaanval of een beroerte direct kan halveren. Welk door mensen gemaakt medicijn is daartoe in staat? “Het TM-programma is een interventie die selectief op aspecten van de geest en het lichaam is gericht en significant de kans verkleint op overlijden of een hartinfarct significant bij mensen die al hart- en vaatziekten hebben. Deze veranderingen gingen gepaard met een lagere bloeddruk en afname van psychosociale stress. Daarom kan dit programma een belangrijke klinische rol spelen bij de secundaire preventie van hart- en vaatziekten.”

BRON: http://paranormaal.blog.nl/general/2014/12/17/mediteren-halveert-de-kans-op-hartaanval-en-beroerte

Mediteren brengt het lichaam tot rust en zo maak je de kans kleiner om dit te krijgen. Maar mensen het is nooit uitgesloten al zou je dagelijks mediteren. Een hartaanval of beroerte kan je ook krijgen door je op een moment zeer kwaad te maken en dan is het moment zelf. Dus ga nu niet intensief mediteren en zeggen nu krijg ik geen hartaanval of beroerte.
Het voordeel is wel, als mensen kunnen mediteren ga ze ook in moeilijke situatie proberen hun lichaam onder controle te krijgen of te houden. En dat kan dan weer wel schelen.
Maar sluit het niet uit in deze tijden van stress en maar doorgaan.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Body-Moving-Theo-Herbots

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheidsblog Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

Kleine dingen

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

WorldsApart 2.0

So Close & Yet So Far...

Life in Copenhagen

Life in Copenhagen, Denmark, after moving during Covid-19.

%d bloggers liken dit: