Klaar voor meer actie? 15 straffe redenen om meer te bewegen!

Dat bewegen bij een gezonde levensstijl hoort, lijdt allang geen twijfel meer. Toch leiden we nog al te vaak een voornamelijk zittend bestaan. Wedden dat deze vijftien redenen je wel uit je luie zetel zullen halen!

1. Je rug houdt ervan
Wie last heeft van rugpijn is vaak geneigd om zich zo rustig mogelijk te houden en net zo weinig mogelijk te bewegen. Het omgekeerde heeft echter een veel beter effect. Zo’n tien jaar geleden al bracht een Amerikaanse studie bij patiënten met chronische rugpijn aan het licht dat een aangepast oefenprogramma van acht tot vijftien weken effectiever pijn bestreed dan om het even welke vorm van passieve behandeling en dat patiënten zo ook weer beter konden functioneren. Volgens wetenschappelijk onderzoek zou bewegingsangst bij rugpijn zelfs een belangrijke factor zijn in het chronisch worden van die pijn. Vraag dus raad aan je arts als je rugpijn hebt en laat je door een rugschool leren hoe je ook met rugpijn veilig en gezond kan bewegen.

2. Het beschermt je tegen kanker
Kanker wordt weleens de ziekte van deze tijd genoemd: steeds meer mensen vallen eraan ten prooi. Helemaal voorkomen dat je een bepaalde kanker ontwikkelt, kan je door te bewegen helaas niet, maar wetenschappers uit alle hoeken van de wereld zijn er intussen wel van overtuigd dat je zo de kans dat je ziek wordt wel kleiner kan maken. Zo bleek enkele jaren geleden uit een studie die twaalf jaar liep bij 90.000 Franse vrouwen dat zij die minimaal vijf uur per week intensief sportten maar liefst 38 procent minder kans liepen om borstkanker te krijgen, zelfs als er sprake was van risicofactoren zoals overgewicht of familiale erfelijkheid. Ook tegen eierstokkanker zou bewegen helpen. Vrouwen die regelmatig matig sporten zouden een derde minder risico lopen om met die kanker geconfronteerd te worden dan vrouwen die weinig of niet fysiek actief zijn. Verschillende biologische processen zouden voor dat preventieve effect verantwoordelijk zijn. Zo zou bewegen onder andere de werking en interactie van hormonen positief beïnvloeden en het immuunsysteem opvallend verbeteren. Tegen darmkanker zou dit dan weer een gouden combinatie zijn: regelmatig bewegen en een gezonde tailleomtrek (maximaal 94 centimeter voor een man en 80 centimeter voor een vrouw). Die beide factoren zouden volgens een ziekenhuis in Melbourne je kans om de ziekte te overleven met 35 procent doen toenemen. Een van de redenen waarom beweging zo’n positieve invloed heeft op het tegengaan van darmkanker is dat fysieke activiteit de bewegingen van de darmen vlotter maakt, waardoor kankerverwekkende stoffen sneller door de darmen bewegen en er dus minder blootstelling is.

3. Je geheugen wordt beter
Wetenschappers van de universiteit van Toulouse konden in 2006 al vaststellen dat mensen op middelbare leeftijd die weinig actief waren en die overgewicht hadden minder goed scoorden op geheugen-, aandachts- en leercapaciteittests. Een Amerikaans onderzoek bracht dan weer aan het licht dat een veertiendaags programma van regelmatig bewegen, antistressoefeningen en gezonde voeding het geheugen van een gelijkaardige doelgroep opvallend verbeterde. Een mogelijke verklaring is dat bewegen de doorbloeding in het lichaam en dus ook in de hersenen verbetert en zo ook de aanmaak van bloedvaatjes en hersencellen in het voorste deel van de hersenen stimuleert, het deel dat heel bepalend is voor een goed functionerend geheugen.

4. Het maakt je botten en gewrichten sterk
Bang voor problemen met je knieën of heupen? Een belangrijke pijler als je die wil vermijden blijkt actief zijn. Beweging zou op veel manieren interessant zijn op dit vlak, maar dit zijn de vier belangrijkste: 1. het geeft je gewrichten de beweging waarvoor ze dienen, 2. het verhoogt hun flexibiliteit en maakt je spieren sterk, waardoor je gewrichten beter ondersteund worden, 3. door geregeld te sporten blijf je makkelijker op gewicht, waardoor je gewrichten minder gewicht moeten dragen, 4. het houdt je botten en kraakbeen gezond. Ook je botdensiteit blijft door regelmatig te sporten behouden en kan zelfs verhogen, zodat problemen zoals osteoporose afgeweerd kunnen worden.

5. Je leeft langer
Hoop jij op een mooie oude dag? Dan zit er volgens diverse studies maar één ding op: regelmatig aan een matige intensiteit bewegen. Zo zou je trouwens niet alleen de kwantiteit van je leven groter kunnen maken, ook de kwaliteit zou er op opmerkelijke wijze op vooruitgaan. In JAMA, The Journal of the American Medical Association, verscheen enkele jaren geleden een studie waaruit bleek dat vier factoren bepalend zijn voor een lang en gezond leven: regelmatig bewegen, gevolgd door niet roken, een mediterraan dieet en af en toe een klein glaasje alcohol.

6. Wonden genezen sneller
Nog een verrassende nevenwerking van een actief bestaan: de wonden die je oploopt zouden er sneller door genezen. Volgens Amerikaanse vorsers zou een wonde bij iemand die beweegt gemiddeld twintig procent minder tijd nodig hebben om te herstellen dan een wonde bij iemand die z’n tijd liever al zittend doorbrengt. Een vlugge wondgenezing heeft zo z’n voordelen, want hoe sneller een wonde geneest, hoe minder kans er is dat ze geïnfecteerd raakt.

7. Depressie krijgt minder kans
Een gezonde geest in een gezond lichaam: honderden studies hebben intussen uitgewezen dat het geen loze spreuk is. Meer zelfs: verschillende wetenschappers zijn ervan overtuigd dat bewegen bij een (milde) depressie net zo effectief kan zijn als antidepressiva. Daarom raadde de Britse organisatie voor mentale gezondheid bijvoorbeeld al in 2006 aan om patiënten met een depressie ook een oefenschema te geven in de strijd tegen hun ziekte. Voor het positieve effect van bewegen op depressie worden verschillende verklaringen gegeven. Zo zorgt sport voor een beter zelfbeeld, ervaart wie in groep traint een groepsgevoel dat helend kan werken, leidt een intensieve sportsessie je even af van de dagelijkse besognes en krijg je door je sportdoelen te behalen meer zelfvertrouwen. Ook de aanmaak van serotonine en endorfine, beter bekend als de gelukshormonen, wordt door fysieke activiteit gestimuleerd, waardoor je gemoed een natuurlijke boost krijgt.

8. Het houdt je aders gezond
Over het beschermende effect van bewegen op je aders zijn duizenden studies het eens: het voorkomt dat je aders verstopt raken en beschermt je zo tegen hart- en vaatziekten. En ook op andere risicofactoren die de gezondheid van je aders kunnen aantasten, zoals obesitas, een hoge bloeddruk of cholesterol en diabetes heeft het een goede invloed. Extreme inspanningen hoef je daar zelfs niet voor te doen: regelmatig een halfuur stevig wandelen volstaat al voor een gezonder adernetwerk. De universiteit van Indiana vond jaren geleden trouwens nog een verrassend effect: deelnemers aan hun studie die na het eten van een erg vetrijke maaltijd gingen sporten, verminderden niet alleen de schade die de vette maaltijd aan hun aders toebracht, maar zagen de functie van hun aders zelfs verbeteren in vergelijking met daarvoor.

9. Je buikgevoel vaart er wel bij
Regelmatig last van een opgeblazen gevoel, prikkelbare darmen of constipatie? Dan loont het de moeite om je bewegingspatroon eens onder de loep te nemen, want een gebrek aan fysieke activiteit zou een belangrijke rol spelen in het opduiken van dergelijke klachten. Door te sporten gaan je hartslag en energieverbruik de hoogte in, en daardoor gaat je hele lichaam, inclusief je darmen, harder werken. Beweging helpt je bovendien ontspannen, wat ook weer een positieve invloed heeft, want stress zorgt er niet zelden voor dat darmen in de knoop slaan.

10. Het is goed voor je carrière
Een Amerikaans online rekruteringsbedrijf ondervroeg enkele jaren geleden duizend managers en maar liefst 75 procent van hen geloofde dat fit zijn cruciaal is als je carrière wil maken tot in de hoogste regionen van een bedrijf. Ook andere studies kwamen tot de conclusie dat sporten je werkleven een boost kan geven. Zo bleek uit een Nederlandse rondvraag dat tijdens het sporten aan je werk denken vaak tot nieuwe, innoverende ideeën leidt. Een opvallend resultaat was bovendien dat sporters hun carrière veel belangrijker vinden dan onsportievelingen.

11. Het helpt beroertes voorkomen
Het aantal gezondheidskwalen dat je kan tegengaan door te bewegen lijkt wel eindeloos. Ook tegen beroertes zou het een belangrijke preventieve factor zijn. Een halfuur matig intensief bewegen, bij voorkeur vijf dagen per week, zou op dat vlak veel voor je kunnen betekenen. Volgens Amerikaanse onderzoekers zou je zo je risico met maar liefst 40 procent kunnen doen dalen. Een behoorlijke winst dus.

12. Je buikomvang blijft kleiner
Type 2 diabetes, een hoge cholesterol, hart- en vaatziekten. Het zijn maar enkele kwalen die gelinkt worden aan te veel vet rond je middel. Waarom buikvet schadelijker is dan vet op de heupen is nog niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat er in de buik veel metabole processen plaatsvinden die door een te grote aanwezigheid van vet verstoord kunnen worden. Voor je je als een zot in de fitness uit de naad gaat werken: drie uur per week stevig doorwandelen zou al helpen voorkomen dat er zich te veel vet opstapelt in je buikzone.

13. Je seksleven krijgt een boost
Volgens JAMA is elke dag een halfuur intensief bewegen dé truc voor mannen om hun seksleven met de jaren op peil te houden: het zou hun risico op erectiestoornissen met maar liefst de helft doen afnemen in vergelijking met hun meer sedentaire soortgenoten. Maar ook vrouwen hebben seksgewijs baat bij wat meer sport: zij zouden zich zo namelijk makkelijker seksueel aantrekkelijk voelen en op die manier dan weer een grotere zin in seks krijgen en er ook meer van genieten.

14. De menopauze wordt erdoor verzacht
Meerdere studies wezen het intussen uit: regelmatig sport beoefenen is ideaal om vervelende menopauzale kwalen zoals opvliegers, nachtelijk zweten, slapeloosheid en prikkelbaarheid tegen te gaan. Maar er is meer. Typisch voor de menopauze is ook dat je metabolisme trager wordt, vet zich makkelijker op je buik vastzet en je botaanmaak vermindert. Ook die factoren kan beweging helpen bestrijden.

15. Je loopt minder risico op dementie en alzheimer
De kans dat je dementie of de ziekte van Alzheimer ontwikkelt, wordt kleiner als je regelmatig beweegt, en niet zo’n klein beetje. Volgens sommige studies daalt het risico bijna met de helft als je minimaal drie keer per week sport. Waarom bewegen dat positieve effect heeft op de ziektes is weliswaar nog niet zo duidelijk. Door te bewegen breng je ook je hersenen in beweging, wordt weleens gezegd. Mogelijk zit de verklaring in het feit dat je er door actief te zijn voor zorgt dat ook schadelijke eiwitten actief blijven en zo voorkomt dat ze zich te veel in de hersenen vastzetten en die zo langzaamaan vernietigen

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/292/Sporttips/article/detail/2078361/2014/10/07/Klaar-voor-meer-actie-15-straffe-redenen-om-meer-te-bewegen-.dhtml

De meeste mensen hebben geen beweging niet meer. Hebben een zittende functie of nemen de auto om ergens te komen. Toch is bewegen goed voor lichaam en geest. En het verminderd bepaalde ziekte kwalen. Niet alleen beweging is belangrijk maar ook buiten komen. Niet alleen in de zomer maar ook in de herfst of winter is het gezond om een goede wandeling te maken of te gaan fietsen. Zo sterk je ook je immuunsysteem aan. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM