Archive for 7 oktober 2014


ELKE DAG ZIJN ER IN BELGIË BIJNA HONDERD ZELFDODINGSPOGINGEN

Elke dag zijn er in België bijna honderd zelfdodingspogingen

Elk jaar proberen in België zo’n 35.400 mensen een einde aan hun leven te maken.
Dit getal betekent dat er bijna honderd mensen per dag een zelfdodingspoging doen.

Zelfdoding bij jongeren is een bekend probleem. Minder bekend is dat het aantal zelfdodingen stijgt met de leeftijd.
Vooral oudere mensen zetten vaker de stap naar zelfdoding.

Zelfdoding, zelfdodingsgedachten en zelfdodingspogingen

De cijfers over het aantal zelfdodingen in België liegen er niet om en het reële aantal ligt vermoedelijk nog hoger. Volgens het Centrum ter Preventie van Zelfmoord haalt een aantal zelfdodingen de statistieken niet, omdat de familie het niet publiek wil maken of omdat het slachtoffer de daad heeft verhuld, bijvoorbeeld door een verkeersongeluk uit te lokken.

Officieel zijn er elk jaar 2000 gevallen van zelfdoding in België.
Bij jonge volwassenen (tussen 25 en 44 jaar) is het de belangrijkste doodsoorzaak, in de leeftijdsgroep van 45 tot 64 jaar is het de eerste externe oorzaak van een overlijden (na ziekten).

Het aantal zelfdodingspogingen ligt veel hoger.
Geschat wordt dat aan elke gelukte zelfdoding ongeveer achttien pogingen voorafgaan. Dat komt neer op een kleine honderd zelfdodingspogingen per dag in België.

Meer meisjes dan jongens

Zelfdodingsgedachten komen over het algemeen meer voor bij meisjes dan bij jongens. Het aantal is respectievelijk 15% en 13%.
Maar dat verschil is niet echt beduidend en het varieert ook met de leeftijdsgroep.

Zelfdodingsgedachten bij jonge en minder jonge mensen.
In de groep van jongeren (15 tot 24 jaar) zijn er veel meer meisjes die aan zelfdoding denken, in de leeftijdsgroep van 45 tot 55 jaar zijn de mannen in de meerderheid.

Zelfdodingspogingen en zelfdodingen
Ook bij de zelfdodingspogingen ligt de score het hoogst bij de vrouwen: 5,1% van de vrouwen heeft in haar leven al geprobeerd om zelfdoding te plegen, bij de mannen is dat 3,2%.
Het aantal effectief uitgevoerde zelfdodingen ligt bij mannen echter weer drie keer hoger dan bij vrouwen.

Ondanks al die verschillen staan twee dingen wel vast: België staat in Europa op de vijfde plaats van landen met het hoogste aantal zelfdodingen. De laatste jaren lijkt het aantal zelfdodingen zich te stabiliseren, maar het aantal zelfdodingspogingen en de zelfdodingsgedachten nemen nog altijd toe.

Hebt u hulp nodig?

Aarzel niet om te surfen naar de website van het Centrum ter Preventie vanZelfmoord (www.preventionzelfmoord.be). U vindt er tips voor mensen die zelfdodingsgedachten hebben en voor hun omgeving.

BRON: http://www.e-gezondheid.be/elke-dag-zijn-er-in-belgie-bijna-honderd-zelfdodingspogingen/actueel/1467

Harde cijfers maar het is de realiteit van nu. De maatschappij en de druk in het leven die sommige naar deze laatste stap zetten. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Blokkades opheffen, is makkelijker gezegd dan gedaan 

Regelmatig kom ik allerlei sites tegen die ik interessant vind. Ik ben daar altijd een beetje huiverig voor omdat het al snel riekt naar commercie. Wel is het zo dat veel mensen hun leven graag zo inrichten zoals ze voor ogen hebben. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zelf vind ik het een hele opgaaf om alles goed te laten verlopen.

blokkade

Als je een beetje rond surft en allerlei sites bezoekt, merk je algauw dat velen een eigen nieuwsbrief hebben. Aanmelden is gratis. Op deze manier word je maandelijks op de hoogte gehouden en krijg je allerlei achtergrondinformatie over paranormale zaken of wat je zelf kunt doen om beter/ anders in het leven te staan. Het zijn vaak blokkades die je tegenhouden om dat te doen wat je graag wilt. Zelf herken ik het gevoel dat ik elke keer tegen bepaalde zaken op loop. Wat ik ook doe, de verandering blijft achterwege.

blokkade-1

Hoe kunnen blokkades worden opgelost? Iedere site (praktijk enz.) gaat weer anders te werk. De enige manier om gezond te worden, is de oude, in het lichaam opgesloten spanningen en emoties los te laten. Vervolgens gaat de lichaamsenergie weer stromen en kan het lichaam een begin maken met het verwerven van gezondheid. Blokkades in het lichaam kunnen dus door diverse oorzaken ontstaan. Zowel uit vorige levens als uit dit leven door stress, opgekropte gevoelens, negativiteit enz.. Door het volgen van diverse therapieën kunnen blokkades worden opgelost en komt het lichaam weer in evenwicht. Neem dus gerust eens een kijkje op de diverse sites en meld je aan voor nieuwsbrieven en kom er zo achter welke richting voor jou interessant kan zijn.

BRON: http://paranormaal.blog.nl/general/2014/10/05/blokkades-opheffen-makkelijker-gezegd-dan-gedaan

Een blokkade kennen we allemaal maar ze ongedaan maken is niet altijd even makkelijk. Gevoel en gedachte moeten op dat moment op een lijn staan, dan pas kan men er iets aan doen. De meeste blokkades komen voor door emoties die je lichaam pijn doen. Door die emoties te zien te aanvaarden en te verwerken kan je ook de blokkade voelen weg trekken. De spanning die door een blokkade komt in het lichaam komt door onze gedachten. Eens men anders gaat denken los je zo een blokkade op. Maar zoals geschreven is het makkelijk gezegd dan gedaan, en sommige zullen nooit een blokkade los krijgen. Want soms moet je ook hulp durven zoeken. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Klaar voor meer actie? 15 straffe redenen om meer te bewegen!

Dat bewegen bij een gezonde levensstijl hoort, lijdt allang geen twijfel meer. Toch leiden we nog al te vaak een voornamelijk zittend bestaan. Wedden dat deze vijftien redenen je wel uit je luie zetel zullen halen!

1. Je rug houdt ervan
Wie last heeft van rugpijn is vaak geneigd om zich zo rustig mogelijk te houden en net zo weinig mogelijk te bewegen. Het omgekeerde heeft echter een veel beter effect. Zo’n tien jaar geleden al bracht een Amerikaanse studie bij patiënten met chronische rugpijn aan het licht dat een aangepast oefenprogramma van acht tot vijftien weken effectiever pijn bestreed dan om het even welke vorm van passieve behandeling en dat patiënten zo ook weer beter konden functioneren. Volgens wetenschappelijk onderzoek zou bewegingsangst bij rugpijn zelfs een belangrijke factor zijn in het chronisch worden van die pijn. Vraag dus raad aan je arts als je rugpijn hebt en laat je door een rugschool leren hoe je ook met rugpijn veilig en gezond kan bewegen.

2. Het beschermt je tegen kanker
Kanker wordt weleens de ziekte van deze tijd genoemd: steeds meer mensen vallen eraan ten prooi. Helemaal voorkomen dat je een bepaalde kanker ontwikkelt, kan je door te bewegen helaas niet, maar wetenschappers uit alle hoeken van de wereld zijn er intussen wel van overtuigd dat je zo de kans dat je ziek wordt wel kleiner kan maken. Zo bleek enkele jaren geleden uit een studie die twaalf jaar liep bij 90.000 Franse vrouwen dat zij die minimaal vijf uur per week intensief sportten maar liefst 38 procent minder kans liepen om borstkanker te krijgen, zelfs als er sprake was van risicofactoren zoals overgewicht of familiale erfelijkheid. Ook tegen eierstokkanker zou bewegen helpen. Vrouwen die regelmatig matig sporten zouden een derde minder risico lopen om met die kanker geconfronteerd te worden dan vrouwen die weinig of niet fysiek actief zijn. Verschillende biologische processen zouden voor dat preventieve effect verantwoordelijk zijn. Zo zou bewegen onder andere de werking en interactie van hormonen positief beïnvloeden en het immuunsysteem opvallend verbeteren. Tegen darmkanker zou dit dan weer een gouden combinatie zijn: regelmatig bewegen en een gezonde tailleomtrek (maximaal 94 centimeter voor een man en 80 centimeter voor een vrouw). Die beide factoren zouden volgens een ziekenhuis in Melbourne je kans om de ziekte te overleven met 35 procent doen toenemen. Een van de redenen waarom beweging zo’n positieve invloed heeft op het tegengaan van darmkanker is dat fysieke activiteit de bewegingen van de darmen vlotter maakt, waardoor kankerverwekkende stoffen sneller door de darmen bewegen en er dus minder blootstelling is.

3. Je geheugen wordt beter
Wetenschappers van de universiteit van Toulouse konden in 2006 al vaststellen dat mensen op middelbare leeftijd die weinig actief waren en die overgewicht hadden minder goed scoorden op geheugen-, aandachts- en leercapaciteittests. Een Amerikaans onderzoek bracht dan weer aan het licht dat een veertiendaags programma van regelmatig bewegen, antistressoefeningen en gezonde voeding het geheugen van een gelijkaardige doelgroep opvallend verbeterde. Een mogelijke verklaring is dat bewegen de doorbloeding in het lichaam en dus ook in de hersenen verbetert en zo ook de aanmaak van bloedvaatjes en hersencellen in het voorste deel van de hersenen stimuleert, het deel dat heel bepalend is voor een goed functionerend geheugen.

4. Het maakt je botten en gewrichten sterk
Bang voor problemen met je knieën of heupen? Een belangrijke pijler als je die wil vermijden blijkt actief zijn. Beweging zou op veel manieren interessant zijn op dit vlak, maar dit zijn de vier belangrijkste: 1. het geeft je gewrichten de beweging waarvoor ze dienen, 2. het verhoogt hun flexibiliteit en maakt je spieren sterk, waardoor je gewrichten beter ondersteund worden, 3. door geregeld te sporten blijf je makkelijker op gewicht, waardoor je gewrichten minder gewicht moeten dragen, 4. het houdt je botten en kraakbeen gezond. Ook je botdensiteit blijft door regelmatig te sporten behouden en kan zelfs verhogen, zodat problemen zoals osteoporose afgeweerd kunnen worden.

5. Je leeft langer
Hoop jij op een mooie oude dag? Dan zit er volgens diverse studies maar één ding op: regelmatig aan een matige intensiteit bewegen. Zo zou je trouwens niet alleen de kwantiteit van je leven groter kunnen maken, ook de kwaliteit zou er op opmerkelijke wijze op vooruitgaan. In JAMA, The Journal of the American Medical Association, verscheen enkele jaren geleden een studie waaruit bleek dat vier factoren bepalend zijn voor een lang en gezond leven: regelmatig bewegen, gevolgd door niet roken, een mediterraan dieet en af en toe een klein glaasje alcohol.

6. Wonden genezen sneller
Nog een verrassende nevenwerking van een actief bestaan: de wonden die je oploopt zouden er sneller door genezen. Volgens Amerikaanse vorsers zou een wonde bij iemand die beweegt gemiddeld twintig procent minder tijd nodig hebben om te herstellen dan een wonde bij iemand die z’n tijd liever al zittend doorbrengt. Een vlugge wondgenezing heeft zo z’n voordelen, want hoe sneller een wonde geneest, hoe minder kans er is dat ze geïnfecteerd raakt.

7. Depressie krijgt minder kans
Een gezonde geest in een gezond lichaam: honderden studies hebben intussen uitgewezen dat het geen loze spreuk is. Meer zelfs: verschillende wetenschappers zijn ervan overtuigd dat bewegen bij een (milde) depressie net zo effectief kan zijn als antidepressiva. Daarom raadde de Britse organisatie voor mentale gezondheid bijvoorbeeld al in 2006 aan om patiënten met een depressie ook een oefenschema te geven in de strijd tegen hun ziekte. Voor het positieve effect van bewegen op depressie worden verschillende verklaringen gegeven. Zo zorgt sport voor een beter zelfbeeld, ervaart wie in groep traint een groepsgevoel dat helend kan werken, leidt een intensieve sportsessie je even af van de dagelijkse besognes en krijg je door je sportdoelen te behalen meer zelfvertrouwen. Ook de aanmaak van serotonine en endorfine, beter bekend als de gelukshormonen, wordt door fysieke activiteit gestimuleerd, waardoor je gemoed een natuurlijke boost krijgt.

8. Het houdt je aders gezond
Over het beschermende effect van bewegen op je aders zijn duizenden studies het eens: het voorkomt dat je aders verstopt raken en beschermt je zo tegen hart- en vaatziekten. En ook op andere risicofactoren die de gezondheid van je aders kunnen aantasten, zoals obesitas, een hoge bloeddruk of cholesterol en diabetes heeft het een goede invloed. Extreme inspanningen hoef je daar zelfs niet voor te doen: regelmatig een halfuur stevig wandelen volstaat al voor een gezonder adernetwerk. De universiteit van Indiana vond jaren geleden trouwens nog een verrassend effect: deelnemers aan hun studie die na het eten van een erg vetrijke maaltijd gingen sporten, verminderden niet alleen de schade die de vette maaltijd aan hun aders toebracht, maar zagen de functie van hun aders zelfs verbeteren in vergelijking met daarvoor.

9. Je buikgevoel vaart er wel bij
Regelmatig last van een opgeblazen gevoel, prikkelbare darmen of constipatie? Dan loont het de moeite om je bewegingspatroon eens onder de loep te nemen, want een gebrek aan fysieke activiteit zou een belangrijke rol spelen in het opduiken van dergelijke klachten. Door te sporten gaan je hartslag en energieverbruik de hoogte in, en daardoor gaat je hele lichaam, inclusief je darmen, harder werken. Beweging helpt je bovendien ontspannen, wat ook weer een positieve invloed heeft, want stress zorgt er niet zelden voor dat darmen in de knoop slaan.

10. Het is goed voor je carrière
Een Amerikaans online rekruteringsbedrijf ondervroeg enkele jaren geleden duizend managers en maar liefst 75 procent van hen geloofde dat fit zijn cruciaal is als je carrière wil maken tot in de hoogste regionen van een bedrijf. Ook andere studies kwamen tot de conclusie dat sporten je werkleven een boost kan geven. Zo bleek uit een Nederlandse rondvraag dat tijdens het sporten aan je werk denken vaak tot nieuwe, innoverende ideeën leidt. Een opvallend resultaat was bovendien dat sporters hun carrière veel belangrijker vinden dan onsportievelingen.

11. Het helpt beroertes voorkomen
Het aantal gezondheidskwalen dat je kan tegengaan door te bewegen lijkt wel eindeloos. Ook tegen beroertes zou het een belangrijke preventieve factor zijn. Een halfuur matig intensief bewegen, bij voorkeur vijf dagen per week, zou op dat vlak veel voor je kunnen betekenen. Volgens Amerikaanse onderzoekers zou je zo je risico met maar liefst 40 procent kunnen doen dalen. Een behoorlijke winst dus.

12. Je buikomvang blijft kleiner
Type 2 diabetes, een hoge cholesterol, hart- en vaatziekten. Het zijn maar enkele kwalen die gelinkt worden aan te veel vet rond je middel. Waarom buikvet schadelijker is dan vet op de heupen is nog niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat er in de buik veel metabole processen plaatsvinden die door een te grote aanwezigheid van vet verstoord kunnen worden. Voor je je als een zot in de fitness uit de naad gaat werken: drie uur per week stevig doorwandelen zou al helpen voorkomen dat er zich te veel vet opstapelt in je buikzone.

13. Je seksleven krijgt een boost
Volgens JAMA is elke dag een halfuur intensief bewegen dé truc voor mannen om hun seksleven met de jaren op peil te houden: het zou hun risico op erectiestoornissen met maar liefst de helft doen afnemen in vergelijking met hun meer sedentaire soortgenoten. Maar ook vrouwen hebben seksgewijs baat bij wat meer sport: zij zouden zich zo namelijk makkelijker seksueel aantrekkelijk voelen en op die manier dan weer een grotere zin in seks krijgen en er ook meer van genieten.

14. De menopauze wordt erdoor verzacht
Meerdere studies wezen het intussen uit: regelmatig sport beoefenen is ideaal om vervelende menopauzale kwalen zoals opvliegers, nachtelijk zweten, slapeloosheid en prikkelbaarheid tegen te gaan. Maar er is meer. Typisch voor de menopauze is ook dat je metabolisme trager wordt, vet zich makkelijker op je buik vastzet en je botaanmaak vermindert. Ook die factoren kan beweging helpen bestrijden.

15. Je loopt minder risico op dementie en alzheimer
De kans dat je dementie of de ziekte van Alzheimer ontwikkelt, wordt kleiner als je regelmatig beweegt, en niet zo’n klein beetje. Volgens sommige studies daalt het risico bijna met de helft als je minimaal drie keer per week sport. Waarom bewegen dat positieve effect heeft op de ziektes is weliswaar nog niet zo duidelijk. Door te bewegen breng je ook je hersenen in beweging, wordt weleens gezegd. Mogelijk zit de verklaring in het feit dat je er door actief te zijn voor zorgt dat ook schadelijke eiwitten actief blijven en zo voorkomt dat ze zich te veel in de hersenen vastzetten en die zo langzaamaan vernietigen

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/292/Sporttips/article/detail/2078361/2014/10/07/Klaar-voor-meer-actie-15-straffe-redenen-om-meer-te-bewegen-.dhtml

De meeste mensen hebben geen beweging niet meer. Hebben een zittende functie of nemen de auto om ergens te komen. Toch is bewegen goed voor lichaam en geest. En het verminderd bepaalde ziekte kwalen. Niet alleen beweging is belangrijk maar ook buiten komen. Niet alleen in de zomer maar ook in de herfst of winter is het gezond om een goede wandeling te maken of te gaan fietsen. Zo sterk je ook je immuunsysteem aan. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

ALS JE LIEFDE TOELAAT, LAAT JE OPENHEID SPELEN EN IS ER NIETS OM VAST TE HOUDEN. WANT JE VOELT HET.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

29-jarige vrouw: “Waarom ik mijn leven zal beëindigen”

Ze is een formidabele vrouw met een enorme levenslust, maar toch zal de 29-jarige Brittany Maynard zich binnen een aantal weken van het leven beroven. Ze is allerminst suïcidaal, maar ziet geen andere uitweg. “Ik wou dat er een genezing bestond voor mijn ziekte, maar die is er niet”, legt ze uit in een emotionele YouTubevideo.

Ze heeft al halve marathons gelopen en Mount Kilimanjaro beklommen, maar de zwaarste taak staat Brittany nog te wachten: vrijwillig sterven. “Er is geen cel in mijn lichaam die niet wil leven”, aldus de jonge vrouw. “Ik wil niet sterven, maar voor deze verschrikkelijke ziekte is er geen genezing mogelijk.”

In januari werd eindelijk duidelijk waarom de 29-jarige actieve vrouw zo’n verschrikkelijke hoofdpijnaanvallen had. Ze bleek een kwaadaardige hersentumor te hebben: een glioblastoma, stadium 4. Het is de meest agressieve vorm van hersenkanker, en Brittany kreeg amper 6 maanden van de artsen. “En geloof me, voor een 29-jarige is dat een enorme klap.”

Volgens experts is de glioblastoma een “verschrikkelijke en pijnlijke” manier om te sterven, dus kiest Brittany zelf wanneer ze vertrekt. “Mijn man is jarig op 30 oktober, en ik zal twee dagen later sterven”, aldus de dappere vrouw. “In het bijzijn van mijn moeder, stiefvader, man en beste vriend. In mijn eigen bed, in mijn eigen slaapkamer. Misschien met wat van mijn favoriete muziek op de achtergrond.”

Brittany heeft echter moeten vechten voor het recht om haar eigen dood te bepalen. In de Verenigde staten is euthanasie nog steeds een onderwerp van discussie. De vrouw en haar familie moesten naar Oregon verhuizen, omdat er slechts enkele staten zijn die het mogelijk maken om “te sterven met waardigheid”. Dat is meteen waarom Brittany toestemde om haar verhaal in een YouTubevideo te gieten, in samenwerking met de organisatie ‘Compassion & Choices’. Ze hoopt zo meer staten te overtuigen om deze vorm van euthanasie goed te keuren.

Wie vragen heeft over zelfdoding, kan anoniem contact opnemen met de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/120/Kanker/article/detail/2078434/2014/10/07/29-jarige-vrouw-quot-Waarom-ik-mijn-leven-zal-beeindigen-quot-.dhtml

Soms doet het leven pijn zoals bij deze vrouw met hoofdpijn, dat dan een kwaadaardige hersentumor blijkt te zijn. Dan is het soms heel moeilijk om nog te willen leven. Als je weet wat er je te wachten staat. Het belangrijkste is dan praten, daarom vind ik het goed dat ze onderaan de tekst toch nog eens het nodige beschreven hebben. Deze mensen die naar je luisteren kunnen je dan medisch niet helpen maar ze kunnen je wel ondersteunen en bijstaan in moeilijke momenten en tijden.  

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

Ka Sry mala & INZICHT makerij

Inzicht in je eigen licht.

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

%d bloggers liken dit: