1 OP DE 5 VROUWEN WORDT IN HAAR LEVEN VERKRACHT

Schrikbarend: 1 op de 5 vrouwen wordt in haar leven verkracht

Veel te vaak horen we dat een vrouw is aangerand, of nog erger, verkracht. Het lijkt wel of we dit vreselijke nieuws steeds vaker horen en we vragen ons af hoeveel vrouwen dit overkomt. Het schokkende antwoord: 1 op de 5 vrouwen. 
Je moet er niet aan denken dat het jezelf overkomt, iemand die je dierbaar is of iemand die je niet eens kent. Verkrachting is iets wat je je ergste vijand nog niet zou toewensen. Huffington Postmeldt dat uit onderzoek van het CDC, Centers for Disease Control and Prevention, blijkt dat maar liefst 19,3% van de Amerikaanse vrouwen ooit is verkracht.
Schrikbarend
19.3% is ontzettend veel. Dit schokkende percentage komt neer op meer dan 23 miljoen vrouwen! Je zou je afvragen of de onderzoekers ook aangerande vrouwen hebben meegenomen in dit percentage, maar niets is minder waar. De onderzoekers hebben het begrip verkrachting gedefinieerd als: ‘voltooide gedwongen penetratie’, ‘poging tot gedwongen penetratie’, en ‘voltooide vergemakkelijkte penetratie door alcohol of drugs’.
Het onderzoek vond plaats in 2011, maar pas deze maand werd het onderzoek door het CDC gepubliceerd op hun website. Ongeveer 1,6% van de vrouwen gaf aan dat zij in het jaar daarvoor waren verkracht. Dat houdt in dat zo’n 2 miljoen vrouwen per jaar het slachtoffer zijn van seksueel misbruik.
Het onderzoek
Aan het onderzoek deden 6879 vrouwen mee van boven de 18 jaar. Het onderzoek toont ook aan dat het waarschijnlijker is voor een vrouw om voor haar 25ste te worden verkracht dan daarna. Van alle verkrachte vrouwen die meededen aan het onderzoek, was 80% van de vrouwen voor haar 25ste verkracht. 40,4% van de vrouwen overkwam dit zelfs voordat ze 18 jaar oud was.
Ook werkten er 5848 mannen mee aan het onderzoek. De enquête wees uit dat een kleine 2% van de mannen eens in zijn leven is verkracht. Het CDC deed niet alleen onderzoek naar verkrachting, maar ook naar andere vormen van seksueel geweld, huiselijk geweld en staking. Het volledige rapport van het onderzoek van het CDC vind je hier.
BRON: http://www.ze.nl/p/157177/schrikbarend_1_op_de_5_vrouwen_wordt_in_haar_leven_verkracht_
Dan zijn het cijfers van deze die het aangeven of melden. Maar er zijn er ook die het niet durven aangeven, of zoals in een relatie waar verkrachting ook voorkomt niet het nodige voor doen. 
Erg dat men met zulke cijfers naar buiten moet komen. Dat toch heel wat vrouwen te doen krijgen met aanranding ongewenst gedrag en verkrachting in hun leven. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

5 Comments:

  • Wereldwijd neem ik aan.
    In Nederland zal dat toch wat lager liggen mag ik hopen.
    Ik heb het ook meegemaakt. Een aanranding door een Italiaan die gewoon bovenop me ging liggen. Ik was toen net 18. En toen ik 20 was daadwerkelijk. Meegegaan met de verkeerde.
    En eigenlijk nog omdat ik gek werd van een andere man die als een hondje achter me aan liep die avond.

    Bij de man met wie ik mee ging Nasr huis voor “echt waar, alleen koffie, daarna breng ik je thuis”. waren nog twee vrienden. Ik mocht gewoon niet eerder weg. Ze hielden me gewoon tegen. Gelukkig is het bij die ene gebleven.

    Ik praat er niet vaak over. Maar vergeten doe je het nooit. Uiteindelijk ben ik op blote voeten naar huis gerend. 8km. En drie uurtjes later was ik aan het werk in de bakkerij.

    En ja, het was wel degelijk stom van mezelf. Zeg niet dat dat niet zo is.
    En nee, natuurlijk is het niet mijn schuld. Maar wel Stom dus.

    Het heeft me wel gehard op sommige
    punten.

    • Narda, ben ook meerdere keren met bruut geweld verkracht. Vond mezelf ook stom en schuldig. Je stom voelen is een zelfverwijt omdat je het heb laten gebeuren tegen je wil in. Om te verwerken ben ik in therapie gegaan en dat heeft me goed gedaan. Nu kan ik er anders tegenaan kijken, hoewel het soms nog eens omhoog komt, want je draagt het toch van de rest van je leven mee.

      • Wat erg ook voor jou Marianne.

        Zelfverwijt? Nou ja, veel keus had ik niet meer toen ik daar binnen was. De dreiging van wat er misschien zou gebeuren was heel erg beangstigend. Vooral omdat er bijna niet gesproken werd of antwoord werd gegeven. Die twee jongens lieten me gewoon niet bij de voordeur. Ze gingen daar staan. Stilzwijgend met hun armen over elkaar.
        Ik was al blij dat ze alleen maar toekeken en dat ik uiteindelijk levend kon vertrekken.

        Nu schaam ik me er niet meer voor. Maar ik praat er ook niet echt over.
        Nou ja, nu dan. En het mag ook best op internet.

        Nee wat daar is gebeurd verwijt ik mezelf niet. Wel over dat ik mee ben gegaan.

        Ja, soms komt het omhoog. Dat heb ik ook. Nu.

        Goed dat je er aandacht aan besteedt.

  • Vind het voor mezelf niet erg meer, de slachtofferrol is verleden tijd. Ook omdat ik mezelf en de dader vergeven heb, dat geeft vrijheid om er anders mee om te gaan. Schaam me er nu ook niet meer voor, hoewel ik de onsmakelijke details liever voor mezelf houd, dat is privé 😉

    Hoe of waar je het aan verwijt, het is blijft een zelfverwijt.
    Ja, ook bij mij komt het omhoog nu..

    Met mijn eigen ervaringen kan ik ook een luisterend en begrijpend oor zijn voor ander verkrachte vrouwen. Vandaar ook mijn reactie.

    Hopelijk neemt Bruno het me niet kwalijk om te reageren op Narda.

  • Beauninoblog je spreekt over stom van me dat je bent mee gegaan. Maar dat is eigenlijk niet de intentie want het was leuk met die persoon misschien. Je wist niet wat er zou gebeuren daar binnen. En dat maakt het zeer pijnlijk.
    Dat je niet weg kon dat je moest laten bekijken.

    Nu een vraagje heb je het ooit aangegeven?

    En dan merk je eigenlijk dat vrouwen die ermee in aanraking komen toch hard cijfers zijn en eigenlijk ook niet. De cijfers zijn uit Amerika, maar hier in Nederland en België zijn het ook redelijk hoge cijfers. En dan alleen van deze waar ze het van weten.
    Want zoals ik al beschreef het gebeurd ook op een werkvloer in een relatie waar men zomaar niet even mee naar buiten wilt komen.

    Ik heb respect voor de openhartigheid die hier beschreven wordt, en hoe je nu tegen de situatie aankijkt. Maar vergeet nooit het is een wonde die je toch heel je leven met je meedraagt.


Geef een reactie

Mieke Van Looy's

One Shot of Wonderness a Day

NeverendingNotes

Niksjes, Nutjes, Notities & Nieuwsgierigheden

'T is Maan

haken, breien, tuinieren, hardlopen en meer!

VanGodenEnMensen

(Nieuws) Over religie en filosofie door Paul Delfgaauw

Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Vier elk klavertje

Omdat je leven het vieren waard is.

The Victoria Tales

"We are not interested in the possibilities of defeat. They do not exist." - Queen Victoria

ECLECT

Humanistisch Eclectisch Religieus

heyesther

create your own health and happiness

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

Discobar Bizar

Welkom op de blog van Discobar Bizar. Druk gerust wat op de andere knoppen ook, of lees het aangrijpende verhaal van Hurricane Willem nu je hier bent. Welcome to the blog of Discobar Bizar, feel free to push some of the other buttons, or to read the gripping story of Hurricane Willem whilst you are here!

CountingCatbirds

Juju & Journaling

mieniliciousblog

Zopas gescheiden dus mijn leven is een rollercoaster van emoties. Schrijven is een uitlaatklep. Benieuwd of het leven echt begint op 40 ...

Wimmeke

A grandmother is a little bit parent, a little bit teacher, and always a best friend.

Coaching De Lotus - kinder-en gezinscoaching

Vindt hier het antwoord op je vragen....

Mandy van Ewijk

moeder baby ontwikkelingen & nog meer

Leven met Chronische Lyme en Co-infectie

Een ziekte die je vaak niet van de buitenkant ziet.

De tijd van uw keuzes

In uw hersenen zit een systeem, een stemmetje in uw hoofd en een tijdsbalk.

Liestoire

|| Lies Tanghe ||

Feelings With Music

A diary combined with lyrics

KoningsKrabbels | Weblog van Sandra de Koning - van de Pol

Lief, Leuk, Lachen, Leven, Lessen, Lezen, Luisteren, Langdradig, Lastig, Lanterfanten, Lef, Loslaten & Later...

GezondheidsCentrum-HealthCentre Ludwig Tummers

Full Service Para-medisch & para-psychotherapeutisch GezondheidsCentrum

Chantal van Sundert

Healer. medium, auteur, kunst met een boodschap, spiritueel genezen, alternatieve geneeskunde, gezonde voedings adviezen

Sattva Chandra

Bewustzijn,spiritueel,New Paradigm MDT, Hypnose,Hspers

Grensgevallen

Een grens is een wens

Balzarelli

Schrijft

Solivagante

Sightseeing while Soulsearching

Bubbliciously me

Living the life you love....

Vera schrijft puur

Inspirerende gedichten over eigen ervaringen en gevoelens

lifebyjoe

Hi! Gezellig dat je even een kijkje neemt op mijn pagina. Ik neem je graag mee in mijn liefde voor beauty, fashion, lifestyle en alles wat er verder bij komt kijken. Ook hou ik enorm van al het mooie wat het leven te bieden heeft. Veel liefs Joëlle ღ ( but feel free to call me Joeシ )

