SLAAPWANDELEN OF SOMNAMBULISME.

Ooit heb ik er al over geschreven https://shivatje.wordpress.com/2010/07/11/slaapwandelen/

Nu slaapwandelen is rondwandelen terwijl men slaap. Leuk om te zien, ja en nee. Want het kan beangstigend overkomen. Het gebeurd dan ook in een halfbewuste toestand. Men is bewust van het lichaam, maar de omgeving waar men zich bevind droomt. De ogen zullen open zijn en kan wel eens schrik aan wekkend zijn. Ook kunnen ze handelingen uitvoeren of praten tot zelfs reactie geven op of tegen andere. Maar het kan onverstaanbaar zijn.

Bewijzen zijn er niet echt dat je ze niet wakker mag maken. Maar hou er rekening mee dat ze gedesoriënteerd kunnen zijn boos tot zelfs agressief kunnen reageren. Wel is het van belang om de persoon terug naar het bed te leiden.

Nu de activiteit die ze uitoefenen zijn meestal onschuldig. Dit gaat van rechtop in bed zitten, gaan lopen door de kamer, eten, schoonmaken, aankleden. Maar kan ook gaan tot masturberen of zelfs slaapseks met de partner. Maar ook kan het zijn dat de persoon een kast zoekt op te plassen en denkt dat het de wc is. Toch kan het voorkomen dat de persoon gevaar loop, naar buiten kan gaan, ramen openen, tot zelfs gaan fietsen of autorijden. Daarom is het van belang om deuren en ramen goed te sluiten.

Nu als de slaapwandelaar overgaat tot slaapseks en het blijft tot masturberen of seks hebben met de partner is er geen probleem. Maar er zijn gevallen gekend van verkrachting aanranding en mishandeling tot zelf moord. En dat moet dan toch goed onder controle gehouden worden.

Meestal duurt het van enkele minuten tot een uur. Het kan zich in de nacht toch enkele keren herhalen. En dat maakt dat het bij de partner de nachtrust hard kan verstoren.

Contact maken is heel moeilijk zeker met praten, en men moet rekening houden dat de coördinatie slecht kan zijn, maar ook hun inschattingsvermogen. Daarom is het dan ook gewenst om te zien dat ze geen gevaar lopen.

De slaapwandelaar zal niets meer weten van wat hij/zij gedaan heeft als deze wakker wordt.

Het vaakst komt het voor bij jonge kinderen en zal rond de puberteit verdwijnen. Ook bij jongens is het voorkomen meer dan bij meisjes. Toch kan het ook op oudere leeftijd voorkomen. Dit heeft dan te maken met veel stress, medicijnengebruik, alcohol of drugs en oververmoeidheid. Maar ook door de dag niet echt af te kunnen sluiten en eigenlijk met heel wat in gedachten naar bed gaan. Ook een niet vertrouwde omgeving en licht en lawaai kunnen iemand tot slaapwandelen aanzetten. In bepaalde gevallen kan het ook erfelijk zijn.

Slaaptekort en vermoeidheid spelen een belangrijke rol en is een boosdoener voor slaapwandelaars. Een goed slaappatroon en ontspanningsoefeningen kunnen zeker nuttig zijn en helpen. Ontspanningstherapie en gedragstherapie kan ook een must zijn.

Ook is het van belang een veilige omgeving te creëren. Laat zeker geen gevaarlijke spullen liggen of rond slingeren, als men een trap heeft zet er een rekje voor. Sluit ramen en deuren goed af en laat zeker geen sleutels aan de deur. Want eigenlijk zijn ze slim om buiten te komen.

Het kan helpen om natte handdoeken voor het bed te leggen, of een speciale sensormat. Zodat er een alarm afgaat als de persoon uit bed stapt. En zo wakker wordt.

Nu even spiritueel gezien.

Is slaapwandelen een doel dat de persoon doet in de nacht. Dat alles en zeker geestelijk op volle toeren draait en dat men zo een teken van wakker worden krijgt maar toch niet wakker is. Ergens gaan zo ook dingen doen die eigenlijk niet altijd ter zake zijn, maar op zo een moment is het een verwerking. Eigenlijk zit men in een hypnotische toestand of trance. Hij of zij beschikken dan ook over bepaalde krachten of faculteiten die ze normaal niet hebben. Dat maakt dat er gevaar kan inzitten of zoals wel al eens gelezen is in de krant verkrachting of aanranding door iemand die slaapwandelt.

Men kan een slaapwandelaar niets laten doen, maar ze doen het (onbewust) zelf. En eigenlijk ook niet, ze worden geleid door iets of iemand daarom praten ze ook of doen bepaalde handelingen.

Nu iets dat ik onlangs zelf heb meegemaakt en waar ik gevraagd heb om dit te mogen gebruiken. Namen schrijf ik niet dit voor privé redenen.

DE SLAAP LOGE

Onlangs is er een week iemand komen logeren. Alles ging goed al is het iemand die dagelijks droomt en vroeg wakker is. En ook heel veel innerlijk vasthoud.

Nu op een zeker moment hoor ik een getik en zie ik de logé lopen. Ik op een rustige manier er naar toe. En proberen om te zien dat ik deze terug in bed kan leiden. Toch wat de logé deed was naar de raam gaan iets brabbelen en waaien naar buiten. Op een moment kreeg ik de logé terug in bed, maar dan nam deze in de terugweg een kussen mee. Dat deze op bed legde, er op een zachte manier met de handen over streek en dan ervoor ging zitten. Was eigenlijk mooi om te zien hoe deze de rust liet stralen. Na enkele minuten ging de logé liggen en heb ik deze met een nat washandje wakker gemaakt. Waarop ik de vraag kreeg waarom maak je me nat, je maakt me nat. Waarop ik als antwoord gaf je was aan het slaapwandelen. De persoon kon het niet meer herinneren.  

Terug in bed begon de loge hardop te dromen en ging deze terug uit bed om minden in de nacht een sigaret te roken. Ik er ook uit om te kijken dat de loge op het terras bleef zitten en heb dan maar ook een sigaret gerookt midden in de nacht.

Terug bed in begon deze te huilen en nadien heeft de loge toch nog goed geslapen.

Van het slaapwandelen weet de logé niets meer de droom kon deze helemaal vertellen en was zoals deze het ook vertelde als ik naast het bed stond.

Raar ik vind het niet. Het was juist voor mij zelf de eerste keer dat ik met een slaapwandelaar geconfronteerd werd.

Bij deze persoon weet ik dat op een moment vermoeidheid en heel veel geestelijk stress en het vasthouden de belangrijkste factor is. Maar ook geen lichamelijke rust vinden en zo eigenlijk met alles naar bed gaat.

Lezers ik wil wel vermelden dit is een echt waargebeurd verhaal.

Met dit stukje wil ik duidelijk maken dat slaapwandelen niet alleen voorkomt bij kinderen maar ook bij volwassenen en dat deze die denken dat het een mythe is dit zeker niet is.

Nu de persoon heeft de tekst gelezen en had toch nog enkele punten die soms van belang kunnen zijn.

De dag erna kan heel vermoeid zijn door wat er is gebeurd maar ook door de verhalen te horen. Dat kan dan ook een weerslag op de dag geven en het humeur van de persoon.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

