Archive for 15 juli 2014


SLAAPFABELTJES

10 slaapfabeltjes

Er bestaan veel weetjes en wijsheden van grootmoeders over slaap. Zo zouden dikke warme dekens helpen om sneller in slaap te komen. En oudere mensen hebben minder slaap nodig. Maar is dit allemaal waar? Zo zit de vork echt in de steel.

Fabel 1: Slaap kun je “inhalen”
Het is verleidelijk om in het weekend laat naar bed te gaan. Dit slaaptekort haal je later wel in door extra lang te slapen. Maar dit is niet per se nodig. Je lichaam haalt automatisch de schade in, niet door langer te slapen, maar door vooral de vaste slaap (REM) aan te passen. Je slaap wordt automatisch efficiënter. En op die manier geraak je netjes uitgerust na verloop van tijd. Onderzoek heeft ook aangetoond dat mensen van nature slechts 1/3 van de ‘gemiste uren’ kunnen inhalen. Het beste is daarom de hele week een regelmatig slaapritme aan te houden. Hierdoor val je ook sneller in slaap.

Fabel 2: Zware warme dekens zorgen ervoor dat je snel slaap vat
Je lichaamstemperatuur speelt een belangrijke rol bij het regelen van slaap. Gedurende de dag stijgt en daalt je lichaamstemperatuur met ongeveer 1 graad: rond 4 uur ’s ochtends is je temperatuur het laagst, rond 6 uur ’s avonds het hoogst. Om te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur gaan dalen.  Om te voorkomen dat je het te warm krijgt, is het raadzaam om je dekbed te verruilen voor lakens en dekens. Je kunt dan naar behoefte variëren met warmtelagen. Zorg ook dat het in je slaapkamer ongeveer 16 à 18 graden is. In een warmere kamer duurt het langer voor je lichaamstemperatuur daalt en kun je moeite hebben met inslapen.

Fabel 3: Sporten voor het slapen bevordert de nachtrust
Regelmatig bewegen bevordert de slaapkwaliteit en het gemak waarmee je in slaap komt. Maar zorg ervoor dat er minstens drie uur tussen je work-out en bedtijd zit. Een koeler lichaam valt namelijk eenvoudiger in slaap. Beweging zorgt voor een stijging van de lichaamstemperatuur en het duurt 6 uur voor het lichaam weer naar zijn normale temperatuur is teruggekeerd.

Fabel 4: Oudere mensen hebben minder slaap nodig
Het lijkt of oudere mensen toe kunnen met minder slaap. Ze worden immers zo vroeg wakker uit zichzelf. Maar ze hebben dezelfde hoeveelheid slaap nodig als jongeren – zo’n zeven tot negen uur per dag. Het is hun slaappatroon dat verandert. Gedurende de dag slapen ze meer door korte dutjes.

Fabel 5: Slaap is nodig voor de rust van je hersenen
Het is een feit dat je slaap nodig hebt. Maar deze behoefte heeft vooral je lichaam. Je hersenen werken door tijdens je slaap. Ze controleren nog allerlei lichaamsfuncties zoals de ademhaling.

Fabel 6: Het is goed om ruim voor het slapen tijd in de slaapkamer door te brengen
Dit zou goed zijn omdat het je “klaar” maakt om in slaap te vallen. Maar des te meer activiteiten je associeert met de slaapkamer – zoals tv-kijken of werken op de computer – des te lastiger wordt het om in slaap te vallen wanneer je dat wilt. Het is raadzaam om de slaapkamer alleen te gebruiken om te slapen en voor actie tussen de lakens. Zo versterk je de associatie tussen je bed en slaap.

Fabel 7: Seks houdt je alleen maar langer wakker
In feite zorgt seks ervoor dat je lichaam endorfine aanmaakt. Deze neurotransmitter brengt een gevoel van rust, kalmte, geluk en zaligheid met zich mee. Actie tussen de lakens vermindert hierdoor stress waardoor je sneller in slaap valt.

Fabel 8: Een glas wijn kalmeert waardoor je sneller in slaap valt
Het drinken van wijn maakt je inderdaad moe en zorgt dat je sneller in dromenland bent. Maar gedurende de nacht wordt je vaker wakker. Je slaap wordt dus gefragmenteerd en minder diep. Hoe mee alcohol je nuttigt, hoe meer je slaap verstoord wordt.

Fabel 9: Snurken is normaal en onschuldig
Voor de meeste mensen is snurken alleen maar vervelend voor hun bedpartner. Maar let op. Het kan ook een symptoom van de slaapaandoening apneu zijn. Apneu is een ernstige slaapverstoorder. Bij deze aandoening snurk je zeer luid en stopt de ademhaling tijdelijk, minimaal 10 seconden. Ga naar de dokter als hier sprake van is.

Fabel 10: Als je ’s nachts wakker wordt, kun je het beste stil blijven liggen
Veel mensen denken dat ze alleen maar meer wakker worden als ze bij verstoring van hun nachtrust even uit bed gaan. Maar als je niet binnen 15 tot 20 minuten weer in slaap valt, is het beter om uit bed te stappen. Ga even naar een andere kamer en doe iets wat je ontspant, bijvoorbeeld muziek luisteren of lezen. Gefrustreerd blijven liggen en piekeren over weer in slaap vallen werkt alleen maar averechts.

BRON: http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/psyche/32135/10-slaapfabeltjes

Goed om te weten dat sommige fabels echt fabeltjes zijn en dat je ze niet moet geloven. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Slaappillen? Nee, bedankt

Er zijn veel mensen met slaapklachten. Dat wil zeggen dat ze klagen dat ze niet in slaap kunnen komen, dat ze onrustig slapen of dat ze te kort slapen.

Als je mensen die over hun slaap klagen in een slaaplaboratorium volgt, blijkt vaak dat de mensen die beweren dat ze `geen oog dichtdoen’ toch ’s nachts flink wat af slapen. Ze kunnen dat zelf niet behoorlijk beoordelen.

Natuurlijk is het zo dat wie tot heel laat druk bezig is en dan gaat slapen niet zomaar in slaap valt. Ook proberen te slapen vlak nadat je een spannende film op tv hebt gezien is erg moeilijk. De spanningen zitten dan nog in je eigen lichaam en je ontspant onvoldoende om in slaap te vallen. Het geheim van lekker in slaap vallen is dus je goed te ontspannen, maar er zijn heel veel mensen die dat niet kunnen. Eén op de tien Nederlanders gebruikt slaapmiddelen. En dat is heel erg veel.

Bijwerkingen

In de jaren zestig verschenen de benzodiazepinen op de markt, die gebruikt werden als tranquillizers en slaapmiddelen. Valium, Temesta en Seresta zijn maar een paar van de merknamen uit deze groep. Al snel werden deze medicijnen erg populair. Mogelijk kwam het, omdat de artsen ze veilig meenden te kunnen voorschrijven. Zoals met alle nieuwe medicijnen waren er nauwelijks bijwerkingen bekend en de benzodiazepinen leek je overal tegen te kunnen slikken. Tegen angst, om te slapen, tegen vage onlustgevoelens, tegen stress. Al snel werden de vervelende kanten van de benzodiazepinen bekend en deskundigen begonnen zich ernstige zorgen te maken over het enorme gebruik. Nog steeds gebruikt ongeveer 12,2% van de Nederlandse bevolking jaarlijks wel eens benzodiazepine. Een derde daarvan betreft langdurige gebruikers. Dat komt neer op 600.000 langdurige gebruikers. Kunnen ze allemaal zo maar stoppen als ze dat willen?

Afkickverschijnselen

Uit onderzoek is gebleken, dat als je benzogebruikers aanspoort om hun gebruik te stoppen, slechts 1 op de 5 erin slaagt om er ook echt mee op te houden. De anderen moeten we dus als verslaafd beschouwen. We praten volgens deze redenering over 480.000 benzodiazepinenverlaafden: junkies dus.

Afkicken van een benzodiazepineverslaving gebeurt via de ‘gereguleerde dosisreductie’. Een gemotiveerde gebruiker die echt wil stoppen is belangrijk; dat is stap één. Dan gaat de gebruiker over van een kortwerkende naar een lang werkende benzodiazepine. Dat is belangrijk omdat het afkickproces dan niet schokkerig gaat, maar geleidelijk. Vervolgens mindert men geleidelijk. Elke week 25% minder. Na vier of vijf weken stopt men dan uiteindelijk. Dan zijn de ontwenningsverschijnselen op z’n ergst: hartkloppingen, slapeloosheid, angstaanvallen, prikkelbaarheid, gejaagdheid, spiertrekkingen, trillingen en harde gespannen spieren. Ook kunnen diarree, duizeligheid, overgevoeligheid voor licht, geluid of aanraking, brandende huid, interesseverlies, concentratiestoornissen, verlies van eetlust, misselijkheid, hoofdpijn, wazig zien en vermoeidheid optreden. Ongeveer 2 op de 3 mensen lukt het om op deze manier te stoppen en die voelen zich in de meeste gevallen beter dan toen ze nog benzo’s slikten.

Cursus

Slaapmiddelen hebben eigenlijk alleen maar bezwaren. Je kunt er verslaafd aan raken. Na een paar weken helpen de slaapmiddelen al niet meer, maar het lichaam wordt er wel afhankelijk van en daardoor kun je op den duur niet meer zonder. Tevens onderdrukken ze de droomslaap, waarin je juist het beste uitrust. Ook zorgen ze er vaak voor dat je de volgende dag zo suf als wat bent. En als je er te snel mee stopt kun je vervelende verschijnselen krijgen. Er zijn dus maar weinig redenen om in slaap te vallen met slaapmiddelen. Daarom is het vreemd dat er nog zoveel mensen zijn die een slaapmiddel slikken. Slaapmiddelen worden al enkele jaren niet meer vergoed door de verzekering. Dat is een goede zaak, want daardoor neemt het gebruik af. Maar er zou meer mogen gebeuren, bijvoorbeeld slechte slapers stimuleren een slaapcursus te volgen. Dat helpt namelijk wel en is niet verslavend.

BRON: http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/algemeen/32835/slaappillen-nee-bedankt

Hoe klein je dosis in het begin ook is je zal op een moment meer en meer moeten nemen. Dat maakt dat er een verslaving kan door ontstaan en dat eigenlijk de gedachte is ik moet het nemen of ik slaap niet. Laat dit het laatste zijn waar je naar grijpt. Er bestaan goed alternatieve die ook hun werk doen maar wel langen moeten genomen worden om resultaat te voelen of te hebben. Ook kan je voor jezelf gaan bekijken hoe het komt dat je niet slaapt, stress is meestal een van de zwaarste factoren of te moe zijn om te slapen. Er worden cursussen gegeven om dit allemaal op een andere manier op te lossen en toch op een moment goed te kunnen gaan slapen. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Krijgt de ‘Harige Vrouwenbenen Beweging’ poot aan de grond?

hairy-legged-womanVoor heel veel vrouwen is het een nachtmerrie: erachter komen dat er harige benen onder dat schattige jurkje uitkomen.

Maar net als dat voor schaamhaar al het geval is, is er nu ook een tegenbeweging tegen het dagelijkse scheren van de benen.

Jawel: The Hairy Legs Club!

Zij laten zij op hun Tumblr-account hun behaarde benen zien, om duidelijk te maken dat ze het niet eens zijn met het Westerse schoonheidsideaal en roepen andere vrouwen op hun voorbeeld te volgen.

De club die startte in Groot-Britannië, maar heeft inmiddels wereldwijde aanhang. Vrouwen inspireren en prijzen elkaar om hun ‘prikkende’ statements.

De Harige Benen Beweging: omhelzen of weer snel de benen laten nemen?

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.53.14

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.52.10

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.55.13

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.54.12

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.54.30

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.55.45

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.53.48

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.53.57

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.54.40

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.56.13

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.52.44

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.52.51

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.53.02

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.51.57

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.52.26

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.51.43

Schermafbeelding 2014-07-15 om 10.51.24

BRON: http://relatie.blog.nl/algemeen/2014/07/15/krijgt-de-harige-vrouwenbenen-beweging-poot-aan-de-grond

Het moet je maar overkomen he. Maar goed dan zie je maar weer dat er veel gekeken wordt naar wat ze te zien krijgen en wat weggestopt is een afknapper kan zijn.
Nu ik denk dat het als vrouw niet leuk is om haar op je benen te hebben en je moet panty’s gaan aantrekken.
Ook zal het wel een doel ooit gehad hebben, maar nu de tijd denk ik wel dat iedere vrouw een zachte huid wilt hebben overal. En dat ook graag zo laat zien dan met haar.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

BOOS

ALS MEN BOOS IS, ZAL DE BOOSHEID OVERSLAGEN OP DE ANDER EN BEN JE MET TWEE BOOS.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

5 tips voor als mediteren niet lukt

Je kunt gewoon niet mediteren. Je wilt het wel, je hebt het geprobeerd, maar het lukt je gewoon niet om je gedachten een halt toe te roepen of om genoeg te ontspannen. Je weet hoe goed meditatie is voor je lichaam en geest en je hebt al van alles gelezen over meditatie op gezondheids- en wellness websites en social media. Waarom lukt het jou niet? 

meditation-257189_640

Je bent niet de enige en er is helemaal niets mis met je! Mediatie kan verschillende vormen aannemen, maar in de kern gaat het om werkelijk aanwezig te zijn en bewust. Je bent je bewust van wat er binnen in je en buiten om je heen gebeurt en je accepteert dit. Meditatie gaat erover dat je jezelf aanleert mee te deinen op de flow van het leven terwijl je in balans blijft zodat je niet ten prooi valt aan je gedachten, emoties, andere mensen of gebeurtenissen. Je kunt ook mediteren zonder dat je het merkt, laten we eens kijken hoe dat in zijn werk gaat!

1. Doe iets alledaags

Kies iets wat je elke dag doet, zoals tandenpoetsen, je koffie drinken of je kleren strijken. De volgende keer dat je aan deze taak begint doe je het met aandacht. Je brengt de aandacht van alle zintuigen naar deze handeling. Als je je koffie drinkt, ruik dan eens het aroma, voel de warmte van het kopje terwijl je het in je handen vasthoudt en volg de warmte als je een slok neemt. Wanneer je al je zintuigen naar een taak brengt en je geeft deze taak jouw complete aandacht, dan bevind je je in het huidige moment. Dat is de essentie van meditatie.

2. Neem een bad of een douche

Een bad nemen is een van de weinige momenten dat we het fijn vinden om alleen te zijn en te genieten van onze privacy. We hebben geen computers, telefoons of onderbrekingen en we kunnen gewoon zijn. Water brengt ons tot rust, ontspant en reinigt ons. Geniet van het bad en word je bewust van het plezier dat schuilt in gewoon zijn. Als je dit regelmatig oefent zul je versteld staan hoeveel lichter en schoner je je vanbinnen zult gaan voelen.

3. Doe iets creatiefs.

Als we ons bezighouden met een creatieve hobby of passie zijn we in feite bezig om te mediteren. Iets creëren stelt ons in staat om ons te richten op wat er voor ons ligt en belemmert het zorgen maken over het verleden of de toekomst. We zitten midden in het absorberende proces, vol van de vreugde van het creëren en zijn potentieel. Of je nu schildert, bergen beklimt, paal danst of in de tuin werkt, alles wat je liefhebt zal je helpen aanwezig te zijn in het nu. Maak dus genoeg tijd vrij voor je hobby en passies, of begin vandaag met iets als je leven geen ruimte voor creativiteit meer laat. Begin nu, plan creatieve tijd in een keer per maand, per week of tover iedere dag om in een creatieve dag!

4. Ga wandelen.

Je kunt overal wandelen, maat kies als het mogelijk is, plaatsen uit die je mooi vind zoals de zee, het bos of de bergen. Er is een energie die ons naar dit soort plekken heen roept. Het maakt op zich niet uit waar je wandelt, als je er maar echt aanwezig bent. Voel het weer (de warmte van de zon, de wind of de sneeuw), wees je bewust van hoe je voeten contact maken met de aarde en hoe je lichaam beweegt. Wat kun je zien en horen om je heen? Hoe gaat je adem door je heen terwijl deze door je neusgaten vloeit? Als we dit doen, ervaren we pas echt wat het betekent om mindful te leven.

5. Word lid van een meditatiegroep

Als je dit doet weet je tenminste zeker dat je zult mediteren, maar het wordt tenminste niet moeilijk of eng. Lid worden van een meditatiegroep is een fantastische manier om je doel te bereiken omdat je mensen met dezelfde interesses zult ontmoeten en je zult een grotere kans hebben om te blijven mediteren vanwege de groepssteun. Je maakt bovendien nieuwe vrienden! Er zijn genoeg groepen om uit te kiezen, kijk eens in jouw stad.

Als je een of meerdere van deze tips in de praktijk brengt zul je merken dat je hoe dan ook zonder dat je het misschien had verwacht toch aan het mediteren bent. Zie je wel, niet zo eng of moeilijk als gedacht toch?

BRON: http://spiritualiteit.blog.nl/algemeen/2014/07/14/5-tips-voor-als-mediteren-niet-lukt

Sommige hebben het snel onder de knie andere lukt het echt niet. Men kan dan bepaalde dingen gaan uitproberen, maar in eerste instantie zou ik dan nog niet te snel in groep gaan werken. Dit omdat je met onbekende zit en dat kan toch een onaangenaam gevoel geven zeker als ze vragen je ogen te sluiten. Dan ga je merken dat je ook de rust niet echt vinden kan. Wel kan je het doen met vrienden. Wat ik wel een goede tip vind neem een bad of douche. Dat is toch een plaats waar je even alleen bent normaal en waar je het met een muziekje en kaarsjes rustig kan maken. Wandelen is zeker ook een optie als je dan ook je gaat concentreren op de wandeling wat zie je, wat ruik je, wat voel je, wat hoor je. Zo laat je alle zintuigen werken. En wat ook een goed is om te proberen gewoon op je bed gaan liggen, je legt een doekje over je ogen en je blijft gewoon liggen. Dit wel met het proberen om aan niets te denken.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

De orgasme-zangeressen krijgen een reality serie

Ze kwamen, ze zagen en ze overwonnen.

Meidengroep ADAM verbaasde dit voorjaar vriend en vijand door een nummer op te nemen met een clip waarin ze ‘Go To Go’ zingen en tegelijkertijd bevredigd worden door iets of iemand down under.

Deze spraakmakende video werd wereldwijd een hit op Youtube.

Het heeft ze geen windeieren gelegd. De meiden krijgen een eigen realityserie bij BNN.

Dat heeft de omroep vandaag bekendgemaakt.

De serie geeft een kijkje in de keuken van de girlband, bestaande uit Anna Speller, Eva Cleven, Loulou Hameleers, Sanne den Besten en Suzanne Kipping.

De realityreeks, ook ADAM geheten, is in het najaar te zien.

DutchGirlBandADAMtrytosingtheirmusicvideowhilehavinganorgasm-74800

BRON: http://seks.blog.nl/media/2014/07/14/de-orgasme-zangeressen-krijgen-reality-serie

Eigenlijk heb ik wel respect voor deze drie dames. Alleen al omdat men eigenlijk niet weet wat er onderaan gebeurd en dit toch op een bepaalde fantasie van de kijker berust is.
Ze zijn zoals ze zijn en dat is echt respectvol, ook hoe ze het brengen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

aardemeisje916141755.wordpress.com/

Terug naar onze eigen natuur

Kiran ✨

Reading And Writing is the best Investment of Time ✨ ( Motivational Thoughts) "LIFE IS A JOURNEY"

Ms. C. Loves

If music be the food of love, play on✨

Multidimensional_Art

L'illusione, la realtà oltre lo specchio.

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

%d bloggers liken dit: