Yoga: mijn eerste yogahouding

De yogahoudingen – of asana’s – hebben allerlei geheimzinnige namen die beginnelingen intrigeren.

We volgden voor u een praktijkles en sprokkelden zo wat informatie bijeen voor oefeningen bij u thuis. Zo kunt u eens proeven van wat yoga is en wordt u misschien ook een beoefenaar van yoga. Want yoga is goed voor lichaam en geest.

Yoga leidt de energie in goede banen

Yoga is niet zomaar wat turnen. Het is een heuse filosofie die gebaseerd is op een subtiele samenwerking tussen lichaam, geest en verstand. Ze steunt op het uitvoeren van houdingen, ademhalingsoefeningen en concentratieoefeningen.

Dankzij de ademhalingsoefeningen kan de adem, of de vitale energie, in ons lichaam circuleren.

De diverse energieën die door ons lichaam stromen, voeden de energiecentra of chakra’s. Die chakra’s – er zijn er alles samen zeven – liggen verspreid over de wervelkolom. Elke chakra is verbonden met een orgaan en voedt dat ook.

Als u aan yoga doet, leert u beter omgaan met stress en blijven uw gewrichten en spieren soepel.
Het levenslang beoefenen van yoga helpt ook om gezond oud te worden. Het vertraagt de ontwikkeling van osteoporose en van cardiovasculaire of neurodegeneratieve aandoeningen.

Yoga is ook een goede steun bij chronische pijn, ademhalingsstoornissen, spijsverteringsproblemen en problemen rond de menopauze. Het wordt zelfs aanbevolen als voorbereiding op een bevalling.

Yogahoudingen

Voor beginnelingen zijn de yogahoudingen intrigerend en dat gevoel wordt nog versterkt door de vaak bijzondere namen zoals cobra, hond, kat, krokodil, maar ook boog, ploeg, boom, kaars, enz.

Tijdens een yogales volgen de houdingen zich in een welbepaalde volgorde op die liefst worden gevolgd.

Let wel, sommige houdingen vergen erg veel van het lichaam en worden daarom aan bepaalde mensen afgeraden (hartpatiënten, mensen met schildklierproblemen of een prothese,…).

De hierna voorgestelde houding houdt evenwel geen enkel risico in. Ze wordt zelfs warm aanbevolen. Doe ze ’s avonds liggend in bed net voor het slapengaan. De oefening bevordert het inslapen want ze streeft naar een volledig geestelijke ontspanning.

Mijn eerste houding: de liggende ontspanningshouding (shava asana)

  • Ga op uw rug liggen, de ogen dicht, armen en benen lichtjes verwijderd van het lichaam en de handpalmen naar boven.
  • Blijf zo roerloos liggen.
  • Ontspan uw lichaam beetje per beetje. Ga eerst met uw aandacht naar uw voeten, dan naar uw enkels, uw knieën, heupen, vingertoppen, wenkbrauwen, plexus solaris, uw keel, het midden van uw voorhoofd en uw schedel. Stel u daarbij voor dat de lucht er naar binnen stroomt en dan weer naar buiten.
  • Adem op elk van deze plaatsen diep in en laat de lucht in uw hoofd stijgen. Ontdoe u dan van de lucht door zo lang mogelijk uit te ademen.

BRON: http://www.e-gezondheid.be/yoga-mijn-eerste-yogahouding/actueel/1589

Dit zelf vind ik de prachtigste houding om tot rust te komen. Om je ademhaling onder controle te krijgen en gewoon te genieten van alles wat je onder je lichaam voelt, en in je lichaam voelt stromen. Als je iets verder gaat kan je nog eens gaan werken met de chakra’s. En zo maak je een prachtige eenheid met je innerlijke zelf.
Het is ook een houding waar je lichamelijke kwaaltjes mee kan verzachten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Advertenties