Pluk de voordelen van gezond eten zonder te diëten

Of je het nu doet om wat kilo’s kwijt te raken, terug je conditie op te bouwen of gewoon omdat je het leuk en lekker vindt: gezond eten heeft heel wat voordelen. En hoewel het belang hiervan niet meer uitgelegd moet worden, blijft het leuk om enkele motiverende en positieve feiten op een rij te zetten. Lees hier de pluspunten van gezond eten.

1. Productiviteit
Net zoals een auto, hebben onze geest en lichaam heel wat brandstoffen nodig om optimaal te werken. Een gezond en evenwichtig menu waarbij regelmatig vlees en vis op tafel staan, leveren essentiële stoffen zoals omega-3 vetten, ijzer maar ook zuurstof aan om je brein optimaal te laten functioneren. De boost van deze gezonde reflex zal je merken in een verhoogde productiviteit.

2. Gelukkig gevoel
Wat je eet, heeft nog op een andere manier invloed op je hersenen: sommige voedingsmiddelen bevatten namelijk stoffen die de aanmaak van bepaalde hormonen stimuleren. Zo bevatten bananen het ‘actiehormoon’ dopamine en zwarte chocolade serotine, een stof die je stemming reguleert en in de strijd tegen depressie gebruikt wordt.

3. Stress
Ook cortisol, beter gekend als het stresshormoon, kan aanzienlijk verlaagd worden door de juiste voeding. Producten die rijk zijn aan vitamine C, omega-3 vetzuren en magnesium zijn hiervoor ideaal.

4. Verzadiging
Als het gaat om gezond eten, verslaat kwaliteit de kwantiteit. Verse voedingsmiddelen geven je sneller een verzadigend gevoel en worden door ons lichaam minder snel verbruikt. Je zal naar alle waarschijnlijkheid niet alleen minder eten maar ook langer voldaan zijn.

5. Smaakbom
Hoewel smaak subjectief is, heeft vers voedsel veel meer smaak dan kant-en-klaarmaaltijden. Frisse, kersverse groenten en fruit zetten de smaakpapillen in je mond dan ook extra aan het werk, mmm!

6. Veroudering
Waarom betalen voor dure botoxbehandelingen wanneer je huid ook heel veel voordelen kan halen uit gezond voedsel? Zo vertragen antioxidanten, die je onder andere in bessen en aardbeien vindt, vroegtijdige veroudering. Ze gaan daarbij niet alleen de strijd met vrije radicalen aan maar beschermen ons ook tegen de schadelijke invloed van zonnestralen.

7. Gezond
Een ongezonde levensstijl verhoogt op lange termijn de kans op kanker, diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten. Sommige studies stellen zelfs dat ten minste 30 procent van de kankers gekoppeld is aan slechte voeding. Wie te weinig eiwitten, vitaminen en mineralen eet, verliest daarnaast ook makkelijker zijn of haar spiermassa en bevordert de opbouw van een vetlaag.

8. Lang leven
Niet alleen maak je door een aangenaam voedingsschema minder kans op ziektes, het geeft je ook vooruitzicht op een langer leven. Groenten en fruit in combinatie met regelmatige lichaamsbeweging geeft vrouwen meer kans om de kaap van tachtig jaar te overschrijden. Voor mannen ligt dat cijfer iets lager, maar toch hoog genoeg om dit positief effect mee te pikken.

9. Goedkoop
Groenten en fruit kunnen op sommige momenten van het jaar veel kosten. Toch bespaar je door een gezond levensritme wel meer op je doktersrekening omdat vele vitaminen vaak kleine kwaaltjes verhelpen.

10. Gezond gewicht
Hoewel bovenstaande pluspunten niets te zien hebben met een dieet, kan een bewuste keuze, zoals frisdrank vervangen door water, bijdragen tot een gezond gewicht. Een ander voordeel dat zo voor het plukken ligt, niet?

© thinkstock
© thinkstock
Door op heel wat te letten kan je perfect een gewicht behouden. Gezond eten en leven is zo en zo de belangrijkste factor, maar ook een rustig leven. Waar dan in het lijst ook zou mogen voorkomen yoga of meditatie of een andere tak ervan. Dat maakt ook het lichaam en geest tot rust. En kan ook helpen om een gewicht op stand te houden. En men leest heel veel over dieet en diëten. Maar heel wat minder over hoe men eigenlijk op een gewone manier van eten ook enkele kilo’s kan verliezen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM