Moe? Dit zijn de 10 grootste slaapblunders

© thinkstock.

De allergrootste slaapblunder is onderschatten hoe waardevol voldoende rust eigenlijk is. Terwijl voeding en lichaamsbeweging steevast gezien worden als dé pijlers voor een goede gezondheid, wordt de waarde van op tijd gaan slapen en een stabiel slaappatroon vaak geminimaliseerd.

“Slapen kan je nog genoeg als je dood bent”, krijg je wel eens als antwoord wanneer je dat feestje vroegtijdig verlaat omdat je een volgepropte dag voor de boeg hebt. Ook al hecht je veel belang aan je nachtrust, nog is de kans groot dat je een aantal slaapblunders begaat die je energie saboteren.

1. Indommelen voor TV
Eén van de belangrijkste regels bij het inrichten van een rustgevende slaapkamer, is te zorgen voor kalmte, stilte én duisternis. De afwezigheid van (artificieel) licht zet namelijk je ingebakken slaapmechanismen in gang. Wie ’s avonds nog te veel en te lang blootgesteld wordt aan prikkels van televisie, computer, smartphone of tablet brengt zijn eigen lichaam in de war. Tijd voor een ‘techsabbat’.

2. Uitslapen (in het weekend)
Het is een natuurlijke reflex om op vrijdagavond te denken: “Olé, tijd om lekker lang te blijven liggen!”. Toch waarschuwen slaapexperts dat langer opblijven in het weekend én langer blijven liggen om te compenseren je bioritme compleet van slag brengt. Ze spreken in dit kader van een ‘sociale jetlag’, die je maandag meer dan onproductief zal maken. Bovendien verhoogt een verstoorde interne klok je kans op overgewicht. Wie dan toch eens wil doorzakken, is best ook ’s morgens een held door niet te fel af te wijken van het wekuur in de week. Het is namelijk vooral dat wat je bioritme verstoort.

3. Een slaapmutsje drinken
Het is zonder twijfel één van de meest gebruikte slaapmiddeltjes. Helaas doet alcohol eerder kwaad dan goed, aangezien het je berooft van die broodnodige REM-slaap. Net deze rustfase is cruciaal voor je geheugen en leerprocessen. De eerste REM-cyclus wordt bovendien uitgesteld door alcohol, waardoor je je minder uitgerust zal voelen. “Je valt er misschien ietsje sneller door in slaap, maar de kwaliteit van je nachtrust zal nooit goed zijn”, klinkt het.

4. Woelen wanneer je niet kan slapen
Het klinkt misschien tegendraads, maar experts stellen dat je terug moet opstaan wanneer je al veel te lang schaapjes aan het tellen bent zonder resultaat. Hoe langer je blijft woelen, hoe meer stress je jezelf bezorgt omdat je die 8, oei, 7, ai, nu amper 6 uur slaap maar niet kan krijgen. Doe liever iets ontspannends zoals een hoofdstukje in je boek lezen of een frisse neus halen door even in de tuin te slenteren voor een half uurtje. Kruip daarna gewoon terug in je bed wanneer je je echt moe voelt.

5. Rekenen op slaappillen
Je kan een slaappil vergelijken met een pleistertje: het maskeert het probleem, maar lost het niet op. Bovendien kan je razendsnel afhankelijk worden van dit middeltje, wat je gezondheid op termijn allesbehalve ten goede komt. Een rustgevende avondroutine kan bijvoorbeeld al wonderen doen. Door dagelijks dezelfde stappen te ondernemen bereid je je lichaam beter voor op een goede nachtrust.

6. Koffie, niet altijd uw vriend
Wie laat op de dag nog koffie drinkt, doet dat vaak om wakker te blijven. Dit stimulerend middeltje heeft echter een behoorlijk lange halfwaardetijd, wat wil zeggen dat je de effecten ervan zeer lang kan voelen. Wie een energiedip heeft laat in de namiddag, kan beter een energierijke snak eten (bijvoorbeeld een hardgekookt ei), een kort maar krachtig dutje doen, wat vitamine D opslorpen in de zon of een beetje lichaamsbeweging inlassen.

7. Een bed vol huisdieren
Toegegeven, zo een pluizige vriend in bed kan fijn zijn, maar eens je kat of hond genoeg heeft van het stilliggen, moet jouw slaap er ook aan geloven. Bovendien brengen huisdieren die regelmatig buiten komen de nodige pollen en huidschilfers mee, wat allerhande allergieën kan triggeren of verzwaren, waardoor je slaap nog meer verstoord wordt.

8. Proteïnerijk avondmaal
Wie graag een stevige maaltijd eet ’s avonds moet weten dat proteïnen het moeilijkste zijn om te verteren. Je lichaam hoort nu eenmaal niet zo hard te moeten werken wanneer jij wil slapen. Vervang daarom een deel van de eiwitten liever door volkoren producten en groenten.

9. De snooze-knop
Oh, nog 5 minuutjes. Het principe van de snooze-functie klinkt geweldig, maar in werkelijkheid zijn die kleine beetjes slaap stoorzenders voor je natuurlijke slaapcyclus. Al die snooze-sessies samen geven je dan ook geen kwaliteitsvolle rust. Zet je alarm liever wat later en sta in één keer op. Of nog beter: duik een half uurtje vroeger in je bed.

10. Kopzorgen over slaap
Hoewel het zeker snugger is om genoeg slaap op de planning te zetten, mag je het niet zien als een vastgelegde afspraak. Hoe meer kopzorgen je hebt over slaap, hoe moeilijker je het maakt om ontspannen in te dommelen. Bouw daarom liever een rustgevende routine op voor het slapengaan. Ook ademhalingsoefeningen, aromatherapie of een warm bad in kaarslicht kunnen wonderen doen.

Lig niet wakker van je rusteloosheid. Doe iets ontspannends tot je moet genoeg bent om in te dommelen. © thinkstock
Die pluizige vriend kan je van broodnodige nachtrust beroven. © thinkstock
BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Slaapproblemen/article/detail/1655868/2014/03/14/Moe-Dit-zijn-de-10-grootste-slaapblunders.dhtml
Soms kunnen we heel wat zelf doen aan slaapproblemen. Maar zien we niet altijd het inzicht wat we moeten veranderen. Toch kan je soms eens opschrijven wat je ’s avonds allemaal doet en eet en dit gedurende een week. Dan kan je eens bekijken wat je nachtrust probleem kan zijn. Weet je het echt niet kan je gaan beginnen met een week een bepaald punt niet te doen in de avond, en zo proberen om je probleem op te lossen. Lukt dit echt niet kan je raad vragen aan je arts.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM