Vijf gezondheidsvoordelen van pikante voeding

© thinkstock.

 

Het is algemeen geweten dat kruiden voor heel wat zaken goed zijn, zo kunnen ze een kalmerend effect hebben, stress verhelpen of voor een heldere geest zorgen. Kende je de gezondheidsvoordelen van deze pikante kruiden al?

Het helpt een dieet op gang trekken

Kruiden: rode pepers

Uit onderzoek blijkt dat mensen ongeveer 75 calorieën minder consumeren na het eten van voeding met rode pepers en dit in vergelijking met niet-pikante voeding. Onderzoekers aan de Purdue Universiteit ontdekten verder dat capsaïcines in pepers (de stof die voor het brandende gevoel zorgt) onze drang naar vette, zoute en zoete voeding vermindert. Let wel, dit geldt enkel voor mensen die niet gewend zijn aan pikante voeding, niet voor de doorwinterde chili-eters. Eens deze capsaïcines de darmen bereiken, zorgen ze er ook voor dat de ‘bruine vetcellen’ in ons lichaam verhogen en harder gaan werken. Hierdoor worden calorieën sneller dan normaal verbrand.

Hoeveel te gebruiken: minstens een halve theelepel pikante pepers per portie.

Het helpt ademhalingsproblemen voorkomen

Kruiden: kurkuma

Door de eeuwen heen gebruikten Ayurvedische dokters (een hindoeïstische gezondheisleer) kurkuma om ademhalingsproblemen te behandelen. Uit studies op dieren blijkt dat kurkuma wel degelijk helpt de longen te beschermen van irriterende en verontreinigende stoffen of stoffen die voor infecties kunnen zorgen zoals sigarettenrook, uitlaatgassen en virussen. Resultaat: een mogelijk lager risico op astma, keelontsteking, bronchitis en andere longaandoeningen. Dit, doordat kurkuma infecties kan voorkomen en een proteïne, genaamd NF-kB kan onderdrukken, wat infecties en slijmen op de luchtwegen veroorzaakt.

Gebruik voor medische doeleinden: doorgaans worden twee tot drie eetlepels kurkuma tot drie keer per dag aangeraden. Om het kruid beter te laten opnemen door je lichaam kan je het combineren met vette oliën en zwarte peper, zoals in curry.

Het kan voor een heldere geest zorgen

Kruiden: rozemarijn, pepermunt en kaneel

Hoewel onderzoek hierover nog in de kinderschoenen staat, wordt aangenomen dat het gebruik van deze kruiden het begin van Alzheimer kan uitstellen of de symptomen ervan kan verminderen. Uit een onderzoek bij muizen bleek dat rozemarijn en pepermunt het geheugen hielpen verbeteren dat door ouderdom aftakelde. Deze kruiden bevatten antioxidanten die ook stress verminderen in bepaalde delen van het brein die gebruikt worden voor het geheugen en leervermogen. Uit andere studies blijkt dat stoffen die voorkomen in kaneel neurale aandoeningen in het brein kunnen voorkomen die gelijkaardig zijn aan patiënten met Alzheimer.

Hoe te gebruiken: onbepaald, aangezien het onderzoek nog in de beginfase zit. Onderzoekers raden aan enkel hoeveelheden te gebruiken die ook bij het koken gebruikt worden.

Het kan de schade van een vetrijke maaltijd beperken

Kruiden: kurkuma, oregano, kaneel, rozemarijn, kruidnagel en paprika

Na het eten van vetrijke voeding gaan de waarden van triglyceriden (die gelinkt worden met hart- en vaatziekten en diabetes) de hoogte in, net zoals de insuline, die ongebruikte glucose als vet opslaat. Wanneer diezelfde vetrijke maaltijd gekruid wordt met de bovengenoemde kruiden lagen de insulinewaarden volgens een studie aan de Pennsylvania State Universiteit tussen de 31 en 21 procent lager. Hoe komt dit? Deze kruiden, vooral kurkuma en kruidnagel bevatten hoge waarden van antioxidanten die de insulinegevoeligheid verbeteren.

Hoeveel te gebruiken: ongeveer twee theelepels kruiden per portie.

Het helpt de carcinogenen in gebakken vlees verminderen

Kruiden: rozemarijn, kurkuma, galangal

Vlees grillen op de barbecue met temperaturen boven de 190 graden leidt tot het vormen van heterocyclische amines (HCAs), gifstoffen die gelinkt worden aan maag-, long-, pancreas-, borst- en prostaatkanker. Vooral knapperige, aangebrande stukken bevatten veel HCAs. Uit onderzoek aan de Kansas State Universiteit blijkt dat het marineren of inwrijven van hamburgers met rozemarijn de hoeveelheid HCAs met 61 tot 70 procent verminderde en dat een combinatie van de andere kruiden zorgden voor een vermindering van 40 tot 42 procent. Opnieuw komt dit door de antioxidanten die voorkomen dat de gifstoffen zich kunnen vormen.

Vermijd het gebruik van zoete sauzen aangezien de hoeveelheid HCAs verdubbelt en soms zelfs verdrievoudigt wanneer suiker blootgesteld wordt aan hoge temperaturen.

Hoeveel te gebruiken: voldoende om beide kanten van het vlees te marineren of in te wrijven voor het bakken.

© thinkstock
BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/article/detail/1809534/2014/03/11/Vijf-gezondheidsvoordelen-van-pikante-voeding.dhtml
Wel is het zo dat je pikant eten moet leren eten. Ga zeker niet overdrijven in het begin. Want het kan ook je maag en darmen overhoop gooien. Als we weten dat ons lichaam uit water vuur en lucht bestaat. En dat we deze instant moeten houden bij onze voeding dan komt daar ook pikant bij kijken. En niet alle kruiden zijn pikant maar kunnen een andere smaak hebben dan dat wij Westerlingen gewoon zijn. 
Zelf eet ik graag heel pikant, maar ik moet nog smaak hebben van wat ik aan het eten ben. En zo moet je dus leren koken en echt uitmaken wat jouw smaakorgaan aan kan, en ook nadien. Want meestal is het juist nadien of door iets kouds te drinken dat het pikant zich laat voelen in de mond.
Ook mag men niet vergeten als men pikant gegeten heeft dat de urine ook sterker kan zijn, en een branderig gevoel kan geven. Daarom en nogmaals begin rustig aan met pikant eten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM