Krijg controle over je dromen

© thinkstock.

 

Een gesprek voeren met een overleden grootmoeder of op een verlaten strand de liefde bedrijven, in de wondere wereld van het lucide dromen is alles mogelijk. Volg het vijfstappenplan en neem voortaan de regie over jouw dromen in eigen handen.

Ben je je er tijdens een droom weleens bewust van geworden dat je aan het dromen bent? Alsof je plots een openbaring krijgt: ‘Wacht eens even … Ik droom?’ Omdat je misschien ineens op een plaats verschijnt waar je normaal nooit zou kunnen zijn, in absurde omstandigheden, zoals in pyjama op de speelplaats van de middelbare school? Wel, dan heb jij in levende lijve ondervonden wat een lucide droom is. Namelijk, het vermogen om te weten dat je droomt terwijl je aan het dromen bent. Niets bijzonders, denk je misschien wel, maar met dit unieke bewustzijn ben je in staat om je tijdens dromen te gedragen alsof je wakker bent. Je kan beslissingen nemen, logisch nadenken en het landschap van de droom verkennen, zoals in de echte wereld. Voelen, proeven, kijken, ruiken en horen, alle zintuigen staan op scherp. Op die manier heb je rechtstreeks invloed op de hele droom en de inhoud ervan. Beeld je maar eens in dat je niet langer door je lichamelijke beperkingen wordt begrensd en je door de lucht kan zweven als een vogel of onder water kan zwemmen zoals een vis. Of dat je een boze droom kan ontkrachten door een immer aanwezige slechterik het hoofd te bieden. Bye bye nachtmerries, welkom heerlijk zoete dromen, waarin jij de hoofdrol speelt die jij spelen wil.

Maar de weg naar deze unieke nachtelijke luciditeit of helderheid is niet in een wip of zonder enige moeite te bewandelen. Het goede nieuws is echter wel dat iedereen een lucide droom kan hebben. Ook jij beschikt reeds over dit vermogen, je hoeft het niet te verwerven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meesten van ons minimaal één keer een lucide droom hebben gehad. Zonder wat voor training dan ook. Het enige wat je nodig hebt om lucide te worden in je dromen is een normaal stel hersenen, een gezonde dosis geduld en wat vrije tijd. En het vijfstappenplan dat de auteurs Dylan Tuccillo, Jared Zeizel en Thomas Peisel van het boek ‘Lucide dromen, zo doe je dat’ uitgedokterd hebben. Klaar om jouw slapende talent aan te boren?

Stap 1: dromen herinneren
Het herinneren van dromen is de eerste stap om lucide te kunnen dromen. En dat is niet meer dan logisch, want hoe kan je leren om bewust te worden in je dromen als je je ze niet eens kan herinneren? Doet dit al meteen enkele twijfels bij je oprijzen, omdat je nauwelijks of zelfs nooit in staat lijkt je dromen te onthouden, weet dan dit geen onoverkomelijk probleem hoeft te zijn. Je moet er enkel wat moeite voor doen. Nadat je eenmaal hebt geaccepteerd dat je eigenlijk elke nacht droomt, is het van belang dat je gaat slapen met de vaste overtuiging dat je je nachtelijke ervaringen zal herinneren. Goede voornemens zijn tenslotte reeds het halve werk. Een ander trucje om jouw geheugen ’s morgens vroeg te stimuleren is langzaam wakker worden. Volgens experts vergeten mensen over het algemeen meer dan vijftig procent van hun dromen binnen de vijf minuten nadat ze wakker geworden zijn. Na tien minuten is zelfs 90 procent verloren gegaan. Daarom is het belangrijk dat je jezelf, terwijl je uit je slaap ontwaakt, de tijd gunt om je je droom te herinneren en die neer te pennen. In een heus dromendagboek, dat je binnen handbereik naast je bed neerplaatst, en bovenhaalt zodra er zich een heldere droom of een droomfragment opdringt.

Stap 2: droomsignalen blootleggen
Als je een aantal weken na elkaar een dromendagboek bijgehouden hebt, zal je ontdekken dat je vaak over vergelijkbare dingen droomt. Een overleden dierbare, feeërieke droomwezens, catacombische verbouwingswerken of wat dan ook. Die steeds terugkerende elementen uit een droom worden droomtekens genoemd. Wanneer je die persoonlijke droomtekens eenmaal hebt leren herkennen, zullen ze gaan functioneren als wegwijzers in de droomwereld. Maar hoe helpen deze droomtekens je nu? Wel, als je vaak droomt over een overleden dierbare, dan kan je dat gebruiken als middel om jezelf erop te wijzen dat je aan het dromen bent. Je weet immers dat je onmogelijk met die persoon aan het praten kan zijn. En die heldere staat is de eerste echte stap om jouw dromen in een verder stadium positief te kunnen beïnvloeden.

Stap 3: dromen herkennen
Het mag dan wel een fluitje van een cent lijken om je droom daadwerkelijk als droom te identificeren, in de praktijk blijkt dit veel minder eenvoudig. Zeker wanneer je geen onrealistische droombeelden kan onderscheiden. Dromen kunnen immers behoorlijk levensecht lijken. Door de zogenaamde werkelijkheidscontrole uit te voeren ontwikkel je een gezonde achterdocht tegen de werkelijkheid. En dit doe je door je gedurende de dag regelmatig af te vragen of je al dan niet droomt. Het kan een beetje idioot klinken om je die vraag te stellen terwijl je eigenlijk weet dat je wakker bent, maar wanneer je deze vraag herhaaldelijk in wakkere staat repeteert, zal die uiteindelijk ook doordringen tot in je dromen. Ben je echter nog niet zeker of je droom je niet in de luren legt, dan voer je de lichaams-controle uit. Kan je je vinger door de palm van je hand steken? Als je je neus dichtknijpt, kan je dan toch nog ademen? Is het antwoord op deze vragen positief, dan weet je natuurlijk dat je slaapt. Zodra je dit kunstje onder de knie krijgt en ’s nachts ontdekt: ‘Wacht eens even, ik droom’, ben je helemaal klaar voor de volgende stap.

Stap 4: lucide worden
Dromen duiken voornamelijk op tijdens de remslaap, tegen het einde van de nacht, in de vroege ochtenduren. En daar schuilt een addertje onder het gras. Want na enkele uren diepe slaap zijn je goede voornemens om droomtekens te identificeren of een werkelijkheidscontrole uit te voeren behoorlijk afgezwakt. Dankzij de eenvoudige techniek die bekendstaat als ‘wakker worden en terug naar bed’ slaag je erin dit te omzeilen. Het komt erop neer dat je wakker wordt na zes uur te hebben geslapen en dan gedurende twintig minuten wakker blijft, om vervolgens opnieuw te gaan slapen. Net op het moment dat de laatste fase van de remslaap aanbreekt. Je stapt dus zodra je opnieuw inslaapt onmiddellijk jouw droomwereld binnen. Met jouw goede voornemens nog fris in het hoofd en klaar om die meteen uit te voeren.

Stap 5: lucide blijven
Eindelijk is het dan zo ver. Je bent in staat om jouw dromen als droom te identificeren en je kan opgetogen aan de slag. Maar het bewustzijn blijft jammer genoeg niet altijd lang voorhanden nadat je het gevonden hebt. Soms glijd je gemakkelijk weer weg in je droom of ontwaak je meteen. Om dat zelfbewustzijn in je droom vast te kunnen houden, moet je de gewoonte ontwikkelen je erin te verankeren. Dat doe je door even op te houden met wat je aan het doen bent en een techniek te gebruiken om je focus te versterken. Zintuiglijke prikkels kunnen daarbij helpen. Raak met elke vinger je duim aan of probeer met je droomlichaam een aantal keer om je eigen as te draaien. Door deze technieken te gebruiken zorg je voor een stabiele droomomgeving, een tastbaar landschap dat je kan verkennen en doorkruisen, net als de echte wereld. Maar dan zonder begrenzingen. Jij bepaalt jouw droom.

4 voordelen van lucide dromen
1. Beleef de meest ongelofelijke avonturen
In dromenland is niets onmogelijk. Jij hebt in jouw dromen immers zelf de touwtjes in handen. Niets houdt je met andere woorden tegen als jij als een volleerde Lara Croft op zoek wil naar een eeuwenoude schat of zelfs de meest erotische bedscènes wil beleven met een geheime minnaar. Een dosis avontuur aan je leven toevoegen, al was het maar in je dromen, waarom ook niet?

2. Ga effectief om met nachtmerries
Ongeveer vijf tot tien procent van alle volwassenen heeft minstens één nachtmerrie per maand. En al was het niet meer dan een ‘nare droom’, nachtmerries kunnen de slaap grondig verstoren, al helemaal wanneer ze in hoge frequentie voorkomen, en ze laten al te vaak een beklijvend gevoel achter. Niet meteen de meest geliefde manier om de dag te starten, toch? Maar wie in staat is zijn zoete dromen naar wens bij te sturen, wijzigt ook vlekkeloos het plot van een griezelverhaal. Een booswicht zelfvoldaan de huid vol schelden in plaats van vruchteloos weg te rennen of je eigen fictieve dood voorkomen, het kan perfect.

3. Doe tomeloze inspiratie op
Dromen zijn de speelplaats voor creatievelingen. Zoek je inspiratie voor een nieuw verhaal dat je wilt schrijven, een boeiend lesonderwerp of een nieuwe invalshoek voor een voordracht, dan komt die in je dromen misschien wel aangewaaid. Bovendien kan je je dromen gebruiken als een plaats om nieuwe vaardigheden uit te proberen. Oefen jouw speech alvast uit op een zelfgekozen publiek of scoor reeds dat winnende doelpunt tijdens die spannende volleybalmatch die binnenkort volgt.

4. Heel jezelf
Helen door middel van dromen wordt al duizenden jaren gedaan. Zelfs de oude Egyptenaren deden het al. Heel wat mensen – onder wie toonaangevende psychologen – geloven dat dromen de afspiegeling zijn van wat je in je wakkere leven zoal bezighoudt. Dramatische of stresserende gebeurtenissen manifesteren zich dus in je dromen. Grijp de kans om uit te zoeken wat je echt dwarszit. En of je dit nu klinklare onzin vindt of niet … baat het niet, dan schaadt het niet.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/11/Psychologie/article/detail/1806536/2014/03/06/Krijg-controle-over-je-dromen.dhtml

Probeer je daar niet te gaan op richten, om controle te krijgen over je dromen. Niet iedereen kan lucide dromen hebben. En hoe meer je het zou proberen hoe meer je problemen gaat krijgen met slapen. Dromen kunnen je veel vertellen en dat is soms nog het belangrijkste. Maar of je nu tegen die overledene praat of tegen een onbekend persoon in je droom, heel de droom is voor 90% gericht op jezelf en heeft een doel om er iets mee te doen. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM