Archive for 7 december 2013


BEWANDELEN

HET LEVEN IS ALS EEN TRAP.
IEDERE TREDE, IEDERE STAP, DIE JE NEEMT GA JE NAAR HET HOGERE ZELF

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

SAUNA: WAT ZIJN ECHT DE HEILZAME EFFECTEN?

Afbeeldingsresultaat voor sauna

Bent u een warmtefreak en houdt u van af en toe een uurtje ontspanning? Dan zal u een bezoek aan de sauna wel weten te waarderen.

Maar heeft dit warmtebad ook echte voordelen voor onze gezondheid? En zijn er contra-indicaties?

Sauna, hammam, enz.: eeuwenoude tradities

Een sauna zou de uitscheiding van afvalstoffen versnellen, het zweten stimuleren en de huid zuiveren. In de Scandinavische landen is het een stevig verankerde traditie. De felle kou nodigt de mensen er uit om zich regelmatig terug te trekken in deze eilandjes van warmte. Veel Scandinaviërs hebben thuis trouwens hun eigen sauna.

Sauna of hammam?

Ook bij ons heeft de Finse sauna veel aanhangers, al krijgt die vandaag concurrentie van de infrarode sauna. Die wordt meer en meer aangeboden in kuuroorden en andere wellnesscentra. De infrarode sauna komt oorspronkelijk uit Japan en verwarmt de huid rechtstreeks bij een omgevingstemperatuur tussen 40 en 60 graden, wat vaak «draaglijker» is voor beginnelingen.

De hammam is het «natte» en Oosterse equivalent van deze droge warmtebaden.

De gezondheidstroeven van de sauna

De echte fans schrijven de sauna allerlei gezondheidstroeven toe. De studies die eraan gewijd zijn, zijn minder enthousiast. De sauna zou geen rechtstreekse impact hebben op ziektes. Maar er zijn zeker voordelen aan:

  • De sauna bevordert de ontspanning, wat stress helpt tegengaan en ons moreel opkrikt.
  • Onze weerstand zou erdoor versterken: uit sommige studies blijkt dat wie regelmatig naar de sauna gaat minder verkoudheden oploopt.
  • De sauna vergemakkelijkt ook de afvoer van de dode cellen bij het douchen. We krijgen er dus een helderdere teint door.

Maar opgelet, de sauna heeft niet alleen voordelen:

  • Mensen met een gevoelige huid kunnen door het overvloedig zweten in de sauna een geïrriteerde huid krijgen. Zweet bevat namelijk veel zout.
  • De sauna wordt ook afgeraden bij eczeem of huiduitslag.
  • In tegenstelling tot wat veel mensen denken, doet de sauna ook niet vermageren! Een sauna veroorzaakt wel een groot vochtverlies en kan in de daaropvolgende uren daardoor wel die indruk geven op de weegschaal. Vergeet vooral niet om voor en na het verblijf in de cabine voldoende te drinken om uitdroging te voorkomen.

Sauna: te nemen voorzorgen om er optimaal profijt uit te halen

De sauna veroorzaakt makkelijk couperose (rode vlekken) in het gezicht, maar ook spataders en daarmee samengaande fenomenen in de benen.

Op zich is de sauna niet gevaarlijk, maar voor alle zekerheid vraagt u beter het advies van uw huisarts als u eerder al cardiovasculaire problemen of luchtwegenaandoeningen hebt gehad.

Ook mensen met een lage bloeddruk moeten voorzichtig zijn. Door de warmte gaan de bloedvaten sterk uitzetten en kan er een bloeddrukval optreden. Om elk gevaar voor misselijkheid uit te sluiten drinkt u voor een saunabezoek ook beter geen alcohol!

Het ritueel van de sauna

Neem eerst een douche en ga daarna in de cabine op uw badhanddoek liggen. Ontspan u 12 tot 15 minuten – normaal moet u dan al flink zweten – en neem daarna een koude douche. Ga enkele minuten liggen of zitten om te rusten en herhaal het ritueel dan een tweede en een derde keer.

Misschien vindt u het soms lastig om onder de douche te gaan, maar die stap is noodzakelijk om de bloedvaten die door de warmte zijn uitgezet weer te doen krimpen. Dat contrast in temperatuur activeert net de bloedsomloop en zorgt voor de echte ontspanning. De afwisseling van warm en koud is immers het grote geheim van de sauna!

BRON: http://www.e-gezondheid.be/sauna-wat-zijn-echt-de-heilzame-effecten/actueel/1383

Ook dat is een moment van ontstressen. Dat maakt dat je even je helemaal door de warmte het water en de vochtigheid laat nemen. Nemen in de vorm van rust van genieten, maar ook van al het vuil uit je lichaam te laten komen. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

9 manieren om relaxter te worden

Piep. Bliep. Ping. Dingdong. Waar je ook gaat, er is altijd iets dat aandacht vraagt. Een mailtje hier, een belletje daar, een app’je zus, een vriendin zo… Hoe houd je nu het hoofd wat koeler? De volgende tips helpen je op weg!

Dat iedereen tegenwoordig druk en dus weleens (nogal heel erg) gestrest is, is geen nieuws meer. Dat je er ook voor kunt kiezen de drukte soms te laten voor wat-ie is, of er wat relaxter mee om te gaan, misschien wel. Hoe je dat doet? Wij zetten negen manieren voor je op een rij!

Nighty night
News flash! Een goede nachtrust is voor iedereen essentieel. Het aantal uur dat je per nacht moet slapen om goed te functioneren, verschilt per persoon, maar zorg ervoor dat je de slaap krijgt die je nodig hebt. Wie namelijk voldoende slaapt, heeft meer energie en wordt daardoor ook minder snel uit zijn evenwicht gebracht.

Trek een kwartiertje extra uit
Altijd maar aan het stressen omdat je eigenlijk tijd tekort lijkt te hebben? Plan je bezigheden dan wat ruimer in. Trek bijvoorbeeld voor iedere activiteit een kwartiertje extra uit. Op die manier hoef je, simpelweg, minder te haasten. Blijk je na een activiteit tijd over te houden? Die hoef je natuurlijk niet meteen te gebruiken voor de volgende klus. Je kunt ook even een frisse neus halen of je benen strekken.

Extra ontspannende activiteiten
Ontspanningsoefeningen. YogaMediterenMindfulness. Al deze activiteiten zorgen ervoor dat je zowel op de korte als lange termijn relaxter wordt. Ze hebben gemeen dat je je bewuster van jezelf en je lichaam wordt, wat zal leiden tot meer alertheid, focus en innerlijke kalmte. Hierdoor zul je rustiger worden, maar ook lastige situaties beter kunnen oplossen. Interesse gewekt? Waag er eens een Google-zoektocht aan. Je zult geheid op handige en leuke oefeningen stuiten.

Telefoon uit
Even geen zin in WhatsApp of het zoveelste Twitter-pushbericht? Gek van al die bliepjes en piepjes? Logisch, want, hoe leuk sommige berichten ook zijn, ze storen je vaak wel in je bezigheid, ook al zit je alleen maar een beetje voor je uit te staren. Zet daarom, voor ultieme rust, je telefoon een paar uur of een dagje uit. Je zult zien hoeveel je kunt doen zonder continu ‘geroepen’ te worden.

Dikke pil
Jezelf even onttrekken aan de dagelijkse drukte kun je niet beter doen dan door een lekker dik boek te lezen. Niet alleen kan lezen heel ontspannend werken (veel mensen doen het dan ook om lekker in slaap te komen), ook kun je jezelf even helemaal laten meeslepen en de dagelijkse chaos daardoor voor een (paar) uur laten voor wat-ie is.

Lekker bewegen
Wat een dokter vaak adviseert tegen stress? Bewegen. Door bijvoorbeeld even lekker in de buitenlucht hard te rennen met je verstand op nul, kun je heel goed je hoofd leegmaken. Daarnaast maak je door flink te bewegen ook nog het stofje endorfine aan, een natuurlijke blijmaker. En het is uiteraard ook goed voor je conditie en een mooi lijf. Dikke tien voor een sprintje, dus! Niet zo van het hardlopen? Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op de woensdagavond achter een volleybalnet te gaan staan. Bijvoorbeeld. Door het wedstrijdelement dat teamsporten hebben, is sporten met anderen ideaal om even nergens anders mee bezig te zijn dan samenwerken en scoren.

Adem in, adem uit
Een simpele, maar heel effectieve truc om op korte termijn rustiger te worden: even goed diep in- en uitademen. Dit zal allereerst spanning laten ontsnappen. Doordat je daarnaast echt even stilstaat bij dat je in- en uitademt, word je je ook bewuster van wat je aan het doen bent. Op die manier kun je er ook voor kiezen om dat wat je stress oplevert, even te laten zitten of anders aan te pakken.

Eén ding tegelijk
Je kent het wel. Sta je net te koken, hoor je dat de wasmachine klaar is. Ben je in gesprek met die vriendin, hoor je Outlook weer krijsen. Het is heel verleidelijk om naast die ene activiteit, snel even die andere te doen, maar: waarom eigenlijk? Is het niet veel lekkerder het ene af te maken, voor je aan het andere begint? Zo kun je tenminste wel iets in alle rust goed afronden, in plaats van jezelf bijna in tweeën te moeten delen. Daarnaast maak je dingen veel meer mee als je er echt je volle aandacht aan geeft. Dus: relax, eet die boterham lekker op. De afwas komt straks wel!

Relativeren
Ja, het kan vervelend zijn, een kat die in je gordijnen hangt terwijl je een deadline moet halen, je moeder net aanbelt en je baas mailt of je morgen wat eerder kan beginnen. Adem in, adem uit. Je mag het ook best even irritant vinden. Maar mocht je er even geen trek in hebben om in een negatieve sfeer te blijven hangen, dan kun je jezelf het volgende afvragen: maakt dit alles over een jaar nog steeds uit (en moet ik me er dus écht heel druk om gaan maken)? Meestal niet!

Wij mensen hebben de laatste jaren een druk leven. Velen vergeten dan ook om met hun zelf bezig te zijn en te relaxen. Even alles aan de kant te laten, en te genieten. Doordat mensen zo een druk leven hebben, komen heel wat mensen in een stress fase waar ze zichzelf moeilijk uitkrijgen omdat ze hun levensstijl niet willen veranderen. Niet kunnen loslaten met wat ze bezig zijn. Toch hebben we dat allemaal nodig om even los van alles aan ons zelf en ons lichaam te denken. Zo kan het al wonderen doen als je in het weekend een uurtje gaat wandelen. En dan mag niets je tegenhouden. Het is je er alleen toe zetten om het te doen. Je gaat merken nadien kom je terug binnen met een heel ander gevoel, en kan je er terug tegen aan. Maar zelf zou ik zeggen doe dat niet te snel blijf nagenieten. Want ook dat is belangrijk. Even niet die agenda te nemen als je terug komt doe boeken om je erin te verdiepen omdat je denkt het moet om prestatie te leveren. Nee mensen presteren kan je alleen maar als je goed voelt en relax bent. Wat ook heel goed helpen kan is jezelf er toe dwingen om rustig in de bank te gaan hangen met of zonder boekje en gewoon niets doen.

En het laatste stukje van de tekst RELATIVEREN dat gebeurd nog heel weinig. Zodat mensen snel op hun tenen lopen, en niet veel meer kunnen hebben of verdragen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

aardemeisje916141755.wordpress.com/

Terug naar onze eigen natuur

Kiran ✨

Reading And Writing is the best Investment of Time ✨ ( Motivational Thoughts) "LIFE IS A JOURNEY"

Ms. C. Loves

If music be the food of love, play on✨

Multidimensional_Art

L'illusione, la realtà oltre lo specchio.

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

%d bloggers liken dit: