Archive for 1 december 2013


NOOIT ALLEEN

WAAR JE OOK GAAT OF STAAT, VOEL JE NOOIT ALLEEN.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Eten van grapefruit samen met kankermedicijn kan levensgevaarlijk zijn

 

Het eten van vette voeding of van ‘gezonde’ grapefruit samen met sommige kankermedicijnen, kan leiden tot gevaarlijk hoge concentraties van de medicijnen in het bloed. Medicatie tegen depressies kan de blootstelling aan het anti-kanker middel tamoxifen juist verlagen. Zo zijn er nog meer persoonlijke factoren die de werking van anti-kankermedicatie beïnvloeden en waar artsen en patiënten nu te weinig of geen rekening mee houden. Dat zegt prof.dr. Ron Mathijssen van het Erasmus MC.

Hoewel artsen behandelingen nu al steeds meer afstemmen op het individu, houden zij vooral rekening met opbouw van de tumor van de patiënt en bepalen ze welke medicijnen bij de specifieke tumor het beste zullen werken. Daarnaast moet je echter ook kijken naar tal van patiënt-gerelateerde factoren, zoals voeding, genetische kenmerken, comedicatie, alternatieve medicatie, rookgedrag, alcoholgebruik en de biologische klok.

Die kunnen allemaal in belangrijke mate invloed hebben op de concentraties van anti-kankermedicatie bij een individu. Het beste zou zijn de medicijn-concentraties in de bloedbaan regelmatig te meten. Doe je dit niet, dan is het toedienen van de medicatie als autorijden zonder snelheidsmeter. Je denkt dat je 130 rijdt, maar dat doe je mogelijk helemaal niet, aldus Mathijssen.

Voeding kan grote invloed hebben op de blootstelling aan anti-kanker medicatie. Het eten van grapefruit tijdens een behandeling met een anti-kanker medicijn is bijvoorbeeld uit den boze. Grapefruit kan ervoor zorgen dat enzymen in de lever tijdelijk minder goed werken, met als gevolg dat medicijnen minder goed afgebroken kunnen worden. Als gevolg hiervan kunnen medicijnspiegels verdubbelen, wat voor sommige medicijnen levensgevaarlijk kan zijn.

Anti-kankergeneesmiddelen kunnen ook reageren op vet in de voeding. Sommige medicatie lost op in vet, bijvoorbeeld het middel lapatinib, wat gebruikt wordt tegen borstkanker. Het slikken van dit medicijn tijdens het eten van vette voeding verviervoudigt de blootstelling. Patiënten wordt nu geadviseerd lapatinib op de nuchtere maag in te nemen.

Leefstijl beïnvloedt ook de concentratie van anti-kankermedicatie. Roken bijvoorbeeld kan de bloedconcentraties verlagen. Neem bijvoorbeeld patiënten die tegen darmkanker irinotecan krijgen en tegelijkertijd roken. Roken jaagt de lever aan, waardoor allerlei enzymen worden gestimuleerd om sneller te gaan werken. Ook gaan eiwitten die betrokken zijn bij de uitscheiding van irinotecan en haar afbraakproducten sneller werken. Rokers hebben een 40 procent lagere spiegel van het medicijn in hun bloed dan niet-rokers.

Naast voeding en leefstijl hebben mogelijk ook andere persoonlijke kenmerken invloed op anti-kankerbehandelingen. De biologische klok bijvoorbeeld. In het Erasmus MC loopt momenteel een onderzoek naar het tijdstip waarop patiënten hun medicatie het beste kunnen krijgen. Daarnaast kunnen alternatieve middelen en voedingssupplementen leiden tot gevaarlijke interacties. Zo’n 14 procent van de kankerpatiënten gebruikt sint janskruid, terwijl dat middel de concentratie van irinotecan met meer dan 40 procent vermindert.

BRON: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=14667

De zuren die in het fruit zitten kun een werking op de medicatie hebben. Daarom goede informatie vragen aan de oncoloog wat je wel en niet of minder mag eten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Minder stress met mindfulness

Ik leef vooral in het straks. Of ik ben bezig met wat ik morgen allemaal moet doen. Tijdens een lunch denk ik aan wat me die middag allemaal nog te wachten staat. Een vriendin volgde mindfulness. Leven in het hier en nu. Veel te zweverig voor mij. Of toch niet? 
Ik een Boeddha
Omdat ik nogal nieuwsgierig ben en zelf wilde ervaren wat mindfulness is, gaf ik me op voor een training. In zes avonden zou ik in elk geval kennis maken met de basisbeginselen van mindfulness. Dat betekende niet dat ik meteen zou transformeren in een volledig ontspannen en tot rust gekomen Boeddha. Ik zou in de bijeenkomsten in een groep van zeven mensen wel oefeningen gaan doen, maar dat betekende niet dat ik er al was. Net zoals bij elke levenskunst moet je oefenen, oefenen en nog eens oefenen om het ‘eigen’ te maken en te integreren in je leven.
Leven in het nu
De trainster legde uit dat mindfulness concrete tools biedt die je altijd kunt toepassen. Het vooroordeel dat mindfulness zweverig is, was gelukkig meteen van tafel. Opgelucht haalde ik adem. Mindfulness is juist heel concreet, door de wetenschap omarmd en bewezen als een werkzame methode bij serieuze klachten. Om beurten vertelden de cursisten wat hun persoonlijke doel was van de training. “Ik wil graag met mijn aandacht bij mijn zoon zijn als ik met hem bezig ben. In het nu leven. Ik zie hem voor mijn gevoel best weinig. Als ik bij hem ben wil ik ook echt met mijn hoofd bij hem zijn”, hoorde ik mezelf zeggen.
Human beings
Marjolein vertelde dat we inderdaad vaak wel lijfelijk aanwezig zijn, maar dat ons hoofd dan met gisteren bezig is, of met dat wat je straks allemaal nog moet doen. “We moeten niet vergeten dat we human beings zijn, en geen human doings.” Mindfulness is met bewuste aandacht in het huidige moment zijn, zonder te oordelen. Daardoor kun je meer genieten van het leven en krijg je inzicht in jezelf en in je leven. Inzicht in wat jij werkelijk belangrijk vindt en bewust aandacht wilt geven. Je krijgt ook zicht op je automatische patronen en op datgene dat je belemmert en tegenhoudt voluit te leven. Door jezelf helder te observeren kun je juist bewuster en veel wijzer je handelen en denken op een positieve manier inzetten.
Mindful eten 
De eerste oefening van de mindfulnesstraining vond ik ongelooflijk. We zaten op onze matjes met gesloten ogen. De trainster vertelde ons dat ze iets in onze hand zou leggen. We mochten het dingetje aanraken, eraan ruiken en dat alles zonder oordeel te geven. Uiteindelijk mochten we het in onze mond stoppen. Voorzichtig kauwde ik en ik beleefde een geweldige smaakexplosie. Ik wist al vrij snel tijdens de sessie dat het een rozijn was. De beleving was puurder en intenser dan ik ooit geproefd had. Met weemoed dacht ik aan de gedachteloos weggewerkte stukken chocola… Genieten mogen we. Met kleine hapjes.
Ontstressen met een app
Tijdens de weken waarin ik mindfulness deed, merkte ik dat ik bewuster stil stond bij dingen. Als ik snel even een was aan wilde zetten terwijl mijn zoon speelde, wachtte ik even. Ik ging bij hem zitten. Vanaf nu geniet ik vaker van het moment en laat het huishoudelijke klusje voor wat het was. Mijn kind groeit al zo snel. Ik wil alles van hem meemaken en mindfulness biedt me daar het gereedschap voor. Ik maak gebruik van de app, mindfulnesstrainer, die Marjolein heeft aangeraden. Voor het slapen gaan doe ik geregeld een bodyscan. Dat is een meditatieoefening waar we met volle aandacht het lichaam afscannen, lichaam en geest trainen en heerlijk ontspannen en ontstressen. In de training hebben we geleerd dat we minimaal 20 minuten per dag moeten mediteren. Ook krijgen we meer laagdrempeliger oefeningen mee. Zoals elke eerste hap van het diner met aandacht eten. Ik sta er nu ook meer bij stil hoe snel ik iets in mijn mond stop. Een oefening die ik ook heel praktisch vind, is mijn pas vertragen. We deden het in de training met lopen door de zaal. De cursisten lopen door de zaal. We voelen heel bewust waar we onze voeten neerzetten. Uiteindelijk vertragen we onze pas. We leren meer stil te staan bij het moment. Een oefening die je op elk gewenst moment van de dag kunt inpassen. Je leert te stoppen, adem te halen, te voelen, te kijken en daardoor bewuster te reageren en handelen.
Minder stress met mindfulness
Mindfulness geeft concrete tools. Als je dagelijks een mindfulmoment inlast, kun je je beter concentreren, je slaapt beter en kunt meer genieten van het leven en de kleine dingen. Mensen die mindfulness toepassen in hun leven kunnen beter omgaan met stress, ze slapen beter en kunnen zich beter ontspannen. Mindfulness is geen dweperige zweverigheid zoals nog veel gedacht wordt. Ik zie mindfulness als iets wat ik altijd toe kan passen.
Dus: vertraag je pas, geniet van je chocola en leef voluit.
In het leven is het van belang dat men ontstressen. Doet men dat niet op tijd en stond zal men met heel wat stress gaan leven. Dat van kwaad naar erger kan gaan. Het belangrijkste is leren aanvoelen, alles wat je doet, doe je met je zintuigen met je gevoel. Zo leer je echt wat je aan het doen bent. Eten is daar een mooie oefening in. Iedere hap bekijken ruiken en dan in je mond nemen en voelen. Net zoals je aankleden, in plaats van het heel snel te doen voel hoe de kleding met je lichaam in contact komt en hoe het over je lichaam schuift als je het aantrekt. Echt bewust worden. En zeg niet, ja maar daar het ik geen tijd voor. Dan ben je al bezig met je lichaam vol stress te voeden. 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

De meest gemaakte bh-foutjes

Wij vrouwen kunnen niet zonder onze beha (tenzij we meedoen aan de zonder-beha-over-straat-trend). Toch zijn er nog een aantal foutjes die we maken met betrekking tot onze lingerie. Als je beha maar goed zit!

Want het is toch best moeilijk om een beha te hebben die goed past, de boel mooi omhoog lift, er goed uitziet onder kleding en niet in je tedere velletje snijdt. Geen wonder dat we af en toe de fout in gaan, toch?

Size does matter
Kijk eens in de spiegel. Zit de sluiting van jouw boobie holder ergens in je nek of snijdt-ie in je vel? Of houden je borsten een gezellig feestje nu ze zo dicht bij elkaar gedrukt zijn? Misschien heb je dan toch echt de verkeerde maat. Laat je eens adviseren in een lingeriewinkel en koop vervolgens de goede maat.

Buitenste haakje
En als je dan een nieuw exemplaar koopt, moet je ‘m dichtmaken op het buitenste haakje en kijken of-ie dan goed zit. Dus: níet zo strak mogelijk doen en hem vastzetten op het binnenste haakje. Er is namelijk slecht nieuws: een beha gaat uitrekken na een tijdje en daarvoor zijn die andere haakjes. Kun je ‘m altijd nog wat strakker doen. Je bent dus niet afgevallen, je beha is alleen uitgerekt. Helaas.

Rust
Draag je je beha meestal een week of twee achter elkaar? Oké, een paar dagen dan. Guilty?Stop daar dan mee, want een beha heeft ook haar rust nodig. Wissel elke dag van bra zodat het elastiek binnenin weer haar kracht terugkrijgt. Zie ‘m dus maar als een soort spier, als die eenmaal uitgerekt is, wordt ‘ie niet meer korter.

Wassen
Gooi jij jouw exemplaar ook altijd lekker makkelijk tussen de vieze sokken en natte washandjes in de wasmachine? Slecht nieuws, want met de hand wassen is eigenlijk beter. In de wasmachine kunnen de haakjes van je beha andere kleding beschadigen en ook in de droger worden ze er niet mooier op. Mocht je geen geduld hebben voor de handwas, doe dan in ieder geval een waszakje om je beha’s heen en was ze zo min mogelijk. Gaan ze ook nog langer mee, scheelt meteen in de portemonnee!

Vervanging
Veel vrouwen kopen járenlang dezelfde behamaat en houden er geen rekening mee dat deze maat nog weleens kan veranderen met de jaren. Een kilootje minder (of meer, meestal), een jaartje ouder… Daarnaast is het sowieso wel nodig om versleten beha’s uit het jaar nul eens weg te gooien. Je bustenhoudertje mag dan heel veel emotionele waarde voor je hebben, soms is het echt tijd om elkaar los te laten…

Vrouwen een goed zittende beha ga je zeker voelen aan je lichaam. Heel wat vrouwen kopen een beha te klein, of is de maat niet juist zodat het pijn gaat doen aan de rug. Het is ook niet altijd goed om beugels te dragen, ook kan je in een gespecialiseerd winkel daar meer info over krijgen. Een beugel kan soms heel hard snijden in de borst onderaan. Voel ook altijd aan dat je tegen het stof kan. Soms kan de stof irritatie veroorzaken door zweten. Toch allemaal puntjes waar je als vrouw rekening mee kan houden als je voor een nieuwe beha of setje gaat.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf 💙|| Daily Information in 💌 in 1️⃣1️⃣0️⃣ Languages ✅

You can translate any page and post on this "GREAT" Blog into 110 Languages with the Google Translate Widgete 😀‼ || Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚||

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

%d bloggers liken dit: