Meer energie? Verander je gedrag!

© thinkstock.

 

Lijd je aan een chronisch gebrek aan energie? Volgens het boek ‘Super me’ wordt dat voor een groot deel bepaald door je attitude. Met deze kleine gedragswijzigingen blaak je voortaan van vitaliteit!

1. Neem tijd
Wie het gewend is om op het werk veel tegelijk te doen aan een hoog tempo, zal zich vaak ook in z’n vrije tijd bij alles beginnen te haasten. Daardoor krijg je al snel het gevoel dat je geen tijd meer hebt voor jezelf of je familie en vrienden. Sta daarom eens stil bij alle zaken die je aan het doen bent. Zijn het ook de dingen die je wil doen? Als je bij alles wat je doet eigenlijk het gevoel hebt dat je iets anders wil doen of ergens anders wil zijn, dan zal dat voortdurend voor een onrust en gejaagdheid zorgen, en dat zijn echte energievreters. Probeer er daarnaast voor te zorgen dat je altijd voldoende tijd voorziet tussen je afspraken, of ze nu privé of voor het werk zijn. Op die manier kan je rekening houden met onvoorziene omstandigheden en tussendoor de tijd maken om te eten, een wandeling te maken of een praatje te slaan. Door in die pauzemomenten iets leuks te doen, krijg je gedurende de hele dag weer nieuwe energie.

2. Plan je vrije tijd niet
Niets waar we zo naar kunnen uitkijken als naar een vrije dag, maar eens het zover is, zit die dag vaak al helemaal vol gepland: eerst gaan we naar de kapper, dan moet het huis opgeruimd worden, daarna gaan we een terrasje doen … Je vrije tijd is niet meer zo ‘vrij’. Voorzie eens een vrije dag waarvoor je op voorhand niets plant en vraag je op de dag zelf af waar je zin in hebt. Door te kunnen doen waar je naar verlangt, laad je vanzelf weer op.

3. Doorbreek routines
Een mens is een gewoontedier. Of het nu gaat om onze ochtendgewoontes of de route die we volgen naar het werk: we bouwen allemaal bepaalde routines op. Makkelijk, maar daar raken je batterijen na verloop van tijd niet meer mee gevuld. Door al die ‘gewone’ dingen regelmatig eens op een andere manier te doen, word je daarentegen wel geprikkeld en kan je een frisse wind door je leven laten waaien.

4. Daag jezelf uit
Energieverlies heeft vaak te maken met angst: je ziet op tegen dingen die zouden kunnen mislopen en daardoor doe je de dingen die je eigenlijk zou willen doen toch maar niet. Nochtans stelt dat gevreesde risico in de praktijk vaak niets voor. Stel jezelf daarom regelmatig een uitdaging en doe iets wat jij als risicovol beschouwt maar wel graag wil doen. Je zal merken dat de uitkomst vaak veel leuker is dan je vooraf gedacht had.

5. Wacht niet, maar ontspan
Of het nu aan de kassa in de supermarkt is of in de wachtzaal bij de dokter: moeten wachten vinden we vooral tijdverspilling. Het zadelt ons op met een opgejaagd gevoel. Waarom gebruik je die wachtmomenten niet om te ontspannen, om gewoon wat rustig om je heen te kijken of een beetje te mijmeren? Dat doe je uiteindelijk ook wanneer je tijdens de zomer op een terrasje zit en het is zalig.

6. Ga voor gegarandeerd genot
De momenten die je tegelijk het meeste rust en energie geven, zijn die ogenblikken waarop je echt geniet. Las daarom elke dag momenten in waarvan je weet dat ze gegarandeerd voor genot zorgen. De een bevindt zich meteen in een andere, aangename wereld als hij naar z’n favoriete cd luistert, de ander beleeft dat als hij een wandeling in de natuur maakt. Op zo’n prettige momenten kan je vaak nog uren teren, voeg ze daarom bij voorkeur dagelijks aan je agenda toe.

7. Geniet van het alledaagse
‘Als ik vrij ben, dan ga ik genieten’, het is een gedachte die door heel wat hoofden speelt. Maar waarom zou je wachten op een moment om te beginnen te genieten? Elke dag gebeuren er kleine dingen waar we heel wat plezier aan kunnen beleven, maar die we zelden nog opmerken: een warme douche, een lekkere maaltijd, de bloemen die bloeien in de tuin … Door je aandacht weer te richten op die alledaagse pleziertjes, creëer je heel wat extra positieve energie, en hoef je niet te wachten met genieten tot je er zogenaamd tijd voor hebt.

8. Hang de toerist uit
We besteden vaak heel veel aandacht aan de plek waar we gaan wonen, maar al snel verliezen we de aandacht voor onze omgeving. Wees geregeld eens toerist in je eigen stad of dorp en kijk met een frisse blik en open geest om je heen, zoals je dat ook doet op vakantie. Je zal heel wat dingen ontdekken die je nooit eerder gezien had.

9. Wees niet bang voor later
Sommige mensen hebben de neiging om voortdurend te zitten piekeren over later. Zonde, want je bent nooit zeker wat de toekomst zal brengen en gepieker is een van de grootste energievreters die er bestaan. Door geen energie meer te stoppen in tobben over morgen, kan je ze weer gebruiken om te genieten van alles wat vandaag gebeurt. Is er iets specifieks wat je bang maakt voor de toekomst, probeer daar dan een praktisch plan voor te bedenken, zodat je je angst kan verminderen. Ben je bijvoorbeeld bang om ziek te worden, ga dan gezonder leven door je voeding te verbeteren en te sporten. Heb je schrik dat je relatie zal stuklopen, praat er dan over met je partner of een relatietherapeut. Probeer ook weer vertrouwen te hebben in jezelf, dat is de beste manier om niet meer bang te zijn: vertrouw erop dat, wat er ook gebeurt, je de kracht hebt om daarmee om te gaan.

10. Doe alles wat trager
Als je agenda vol gepland staat, heb je de neiging om al je opdrachten zo snel mogelijk af te werken. Zelfs een praatje maken met een collega of lunchen moet dan in zo weinig mogelijk tijd gebeuren. Probeer in zo’n situaties toch je tempo te vertragen en alles bewust wat langzamer te doen. Begin desnoods met iets kleins en drink je koffie wat trager op. Je zal verbaasd zijn hoe weinig tijd je hier eigenlijk mee verliest. Maar door wat minder gejaagd te zijn, beleef je alles wel weer bewuster en intenser.

11. Sta stil bij je geklaag
We klagen allemaal weleens, maar merk je dat jouw klachten steeds vaker over hetzelfde onderwerp gaan, sta er dan eens bij stil. Achter elk geklaag gaat namelijk een verlangen schuil. Klaag jij voortdurend over je werk, dan zou het weleens kunnen dat je eigenlijk toe bent aan een nieuwe job of uitdaging. Probeer daarom te achterhalen welke persoonlijke wens er achter jouw klacht kan zitten en ga na of je iets kan veranderen aan die zaken waar jij niet tevreden over bent.

12. Heb zelfvertrouwen
‘Doe ik het goed?’, ‘Wat zullen de mensen denken?’, ‘Zie ik er wel goed uit?’ … Onzekerheid put je uit. Een gebrek aan zelfvertrouwen komt vaak voort uit het feit dat je jezelf niet accepteert zoals je bent en hoge eisen aan jezelf stelt. Daardoor ga je je voortdurend aanpassen aan anderen of aan bepaalde normen waarvan jij vindt dat je eraan moet voldoen. Het is een energievretende manier van leven. Heb vertrouwen in jezelf: door een goed gevoel te hebben over jezelf, zullen ook anderen zich tot je aangetrokken voelen, en zo ontstaat er vanzelf heel wat positieve energie om je heen.

13. Trakteer jezelf
Aan anderen geven we graag cadeautjes, maar voor onszelf denken we nogal gauw: ik heb dat niet nodig. Toch is het goed om jezelf af en toe eens te verwennen met iets wat jij echt leuk vindt, of het nu een dagje sauna, een nieuw paar schoenen of een wandeling aan zee is. Beloon jezelf ook op mentale wijze. Aan het einde van de dag onthouden we dikwijls enkel wat fout gelopen is of wat we – in eigen ogen – niet goed gedaan hebben. Sta in het vervolg eens stil bij wat wel goed ging: een moeilijke taak die afgerond is, een inspirerend gesprek dat je met een collega had … Door de prettige gebeurtenissen op een rij te zetten, eindig je de dag met een goed gevoel en dat zorgt voor meer vitaliteit.

14. Drijf mee met de stroom
Maak je op voorhand niet nodeloos zorgen over mogelijke problemen, maar drijf gewoon mee op de stroom van het leven. Obstakels komen onvermijdelijk op je pad, maar besef dat die je niet tot stilstand hoeven te brengen, je vindt na een tijd wel een weg eromheen.

15. Wacht af
Ben jij iemand die zich eindeloos druk kan maken als je een meningsverschil hebt met iemand en er vaak over blijft doorbomen? Doe de volgende keer eens het tegenovergestelde: reageer niet en wacht af. Je zal merken dat een oplossing soms uit onverwachte hoek kan komen, of dat de tijd soms wonden zal helen. Laat je verrassen door wat er gebeurt, het zal veel minder energie van je vergen.

16. Richt je op wat goed gaat
Iedereen heeft in z’n leven wel een aantal dingen die niet lopen zoals hij of zij het zou willen. En jammer genoeg hebben we vaak de neiging om ons daar op te richten. Dat is zonde, want het zijn net de goede dingen die ons energie bezorgen. Probeer je daarom te concentreren op die dingen die wel goed gaan, die je plezier bezorgen en waarvoor je dankbaar bent. Dat positieve denken heeft nog een leuk gevolg: het is besmettelijk. Zodra je merkt dat het je gelukkiger maakt op het ene gebied, ga je het vanzelf ook toepassen op andere gebieden.

17. Aanvaard complimenten
Niets zo fijn als een compliment krijgen, maar toch hebben we de neiging om die positieve commentaren te bagatelliseren door ze te beantwoorden met ‘Oh, maar het stelt niets voor’ of ‘Dat is toch normaal’ of … Doe dat niet, en antwoord in het vervolg eens gewoon met ‘Dank je wel’. Die reactie is zowel voor jou als voor de gever van het compliment veel leuker. Probeer complimenten weer te aanvaarden zoals een kind dat doet: zij gaan ervan stralen en krijgen er extra energie van.

18. Maak fouten
Veel mensen streven naar perfectie en kunnen dagenlang piekeren als ze een fout gemaakt hebben. Maar fouten maken is menselijk, zelfs de meest succesvolle personen hebben dikwijls heel wat grote blunders gemaakt. Onthou dat een fout maken niet het einde van de wereld is. Bekijk in de plaats liever wat je eruit zou kunnen leren en ga door met je leven.

19. Uit je gevoelens
We durven de mensen die we graag zien zelden te vertellen wat we voor hen voelen. Zeg voortaan wel eens tegen je familie en vrienden dat je hen graag ziet, waardeert of bewondert. Lieve woorden zijn het mooiste cadeau dat je kan geven: ze zorgen voor kracht en energie.

20. Geef je grenzen aan
Het gevoel hebben dat je geleefd wordt, laat je met een leeg gevoel achter. Vaak is dat gevoel een gevolg van het feit dat je te weinig ‘nee’ durft te zeggen, waardoor anderen je belasten met vervelende klussen, extra werk … en jij de controle over je eigen leven mist. Durf je eigen keuzes te maken en pas je niet voortdurend aan anderen aan. Durf gerust ‘nee’ te zeggen als iemand je vraagt om iets te doen en jij dat niet ziet zitten. Vind je dat moeilijk? Denk er dan eens aan hoe vaak anderen al ‘nee’ tegen jou gezegd hebben. Veel kans dat je dat toen heel normaal vond.

21. Wees bevlogen
Je kent ze vast, mensen die bevlogen zijn in alles wat ze doen. Ze gaan op in hun bezigheden en hebben tonnen energie. En zijn ze al eens moe, dan zijn ze na een nachtje slapen weer helemaal fit. Zoek bij jezelf ook naar de dingen die jou echt enthousiast maken. Vind je weinig voldoening meer in je job? Zoek dan naar ander werk dat je wel aantrekt. Niet alleen je vrije tijd zou mogen dienen om op te laden.

22. Volg je intuïtie
Je intuïtie is een aangeboren vaardigheid om je de weg te wijzen: het is je vermogen om te voelen of iets goed of slecht voor je is. Veel mensen durven hun intuïtie weliswaar niet meer te volgen. Ze wantrouwen het feit dat er geen logische verklaring te vinden is voor wat ze voelen. Durf weer te steunen op je buikgevoel, het is meestal de goede richtingaanwijzer.

23. Maak een onderscheid tussen moeten en willen
We hebben dikwijls het gevoel dat we vanalles moeten, waardoor we gespannen en uitgeput raken. Sta daarom wat vaker stil bij de dingen waarvan jij vindt dat ze moeten. Moet je huis echt elke zaterdag spic en span gepoetst worden of kan je ook tevreden zijn met wat minder schoon? Het woordje ‘moeten’ komt vaak voort uit wat we denken dat de verwachtingen van anderen zijn, maar wat wil jij eigenlijk zelf?

24. Wacht niet
Veel mensen stellen het verwezenlijken van hun dromen uit tot de omstandigheden beter zijn. ‘Als de kinderen het huis uit zijn, ga ik weer studeren’, of ‘Over twee jaar ga ik eindelijk tijd maken voor die hobby’. Waarom zou je wachten om aan iets te beginnen dat je nieuwe energie kan bezorgen? Maak nu een plan om te kunnen doen wat je graag wil, de omstandigheden zullen zich dan vanzelf wel schikken.

25. Doe wat je leuk vindt
Je houdt van hardlopen, naaien, in de tuin werken … maar door je drukke agenda heb je er geen tijd voor? Flauw excuus. Als iets belangrijk voor je is en je energie oplevert, maak er dan elke dag minstens een halfuur tijd voor. Je zal merken dat het niet eens zoveel moeite kost, maar wel heel wat opbrengt om elke dag even bezig te kunnen zijn met wat je graag doet.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/11/Psychologie/article/detail/1742327/2013/11/18/Meer-energie-Verander-je-gedrag-.dhtml

Je voelt je even niet zo goed en je voelt je leeg. Dat is zoals men dan zegt je energie is op het vlammetje is aan het uitgaan. Daar kan je zelf heel wat aan doen. En de punten die hier beschreven staan zijn zeker een begin. Maar eigenlijk is het simpel weg van alle kleine dingen te genieten aanvoelen en die energie in je vast te houden. Nu hoor ik al denken ja maar als je de energie niet voelt. Wel leg je handen eens gewoon op je hart en voel het tikken sluit je ogen en op iedere tik die je voelt adem je in en denk je in jezelf ik adem energie in. Na enkele minuten moet je maar eens kijken hoe je voelt.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM