Archive for 16 november 2013


Deze winterse blunders verpesten je nachtrust

© thinkstock.

 

Nu de temperaturen opnieuw dalen, is het verleidelijk om te vervallen in een aantal slechte gewoontes die behoorlijk nefast kunnen zijn voor je nachtrust. Doe daar nog de feestdagen bij en eventueel een griepje of verkoudheid, en je begint het nieuwe jaar meteen met een pijnlijk slaaptekort.

Voorkom deze winterse slaapblunders:

1. Te warm / te koud
De verwarming ’s avonds op volle toeren laten draaien, kan behoorlijk wat schade toebrengen aan je nachtrust. Wanneer we slapen, past ons lichaam zich vlotjes aan de kamertemperatuur aan. Door te zorgen voor een frisse, verluchte kamer daalt je lichaamstemperatuur net genoeg om beter te slapen.

Uiteraard is ook het omgekeerde niet ideaal. Het is begrijpelijk dat je wil besparen op de energierekening, maar sidderen en beven in bed kan je missen als kiespijn. Tast dus af wat voor jou de ideale temperatuur is en probeer die te behouden in de slaapkamer.

2. Gebrek aan licht
Om alert te zijn, heeft ons lichaam nood aan zonlicht, iets dat in het najaar niet altijd vanzelfsprekend is. Een gebrek aan licht zorgt voor een slaperig gevoel doorheen de dag, waardoor de duisternis ’s avonds geen belletje meer doet rinkelen bij ons bioritme. Je lichaam beseft met andere woorden niet meer dat het tijd is om te gaan slapen omdat je bijna de hele dag in zombie-modus bent.

Experten raden daarom aan om zoveel mogelijk licht mee te pikken ’s morgens. Wanneer dat echt geen optie is, kan je altijd opteren voor artificieel blauw licht. ’s avonds is het dan weer belangrijk om ‘overbelichting’ te vermijden. Dit doe je door een uurtje voor je gaat slapen je televisie, tablet, smartphone of computer uit te schakelen. Neem liever nog een warm bad of duik even in een boek met een tas thee.

3. Winterkost
Nood aan stevige winterkost bij koud weer is perfect normaal, alleen kan het je slaap aardig verstoren. Wie ’s avonds nog een zware maaltijd eet, doet zijn lichaam overuren kloppen omdat het veel meer moeite moet doen om alles verteerd te krijgen. Deze activiteit kan je effectief wakker houden. Het is niet voor niets dat je ideaal gezien 4 of 5 uur moet inlassen tussen je avondeten en bedtijd.

4. Luieren
Geen beter excuus om sport aan de kant te schuiven dan koud, miezerig weer. Toch hebben heel wat studies al uitgewezen dat lichaamsbeweging diepe slaap bevordert. Je hoeft uiteraard geen marathon te lopen om te profiteren van deze voordelen. Een pittige wandeling kan al wonderen doen, net als consequent de trap nemen.

5. Doezelen
Vooral op winterse weekends zijn we geneigd om de warmte van ons donsdeken langer te koesteren dan gezond is. Hoe fijn ook, uitslapen is één van de grootste slaapblunders die je kan begaan. Door te sterk af te wijken van je slaappatroon tijdens de week, is je biologische klok al snel ontregeld. In een ideale wereld mag je ook op zaterdag en zondag maximaal een uur later opstaan dan op een gemiddelde weekdag.

6. Droge lucht
De winter gaat gepaard met drogere, koudere lucht, ideaal om de vochtigheid van je neus te saboteren. Wie slaapt met een uitgedroogde neusholte, gaat al snel de mond openen (en snurken). Slaapexperten raden een luchtbevochtiger of kleine waterval aan voor in de kamer. Ook wanneer je griep hebt of verkouden bent, kan een gebalanceerde luchtvochtigheid helpen omdat het de keel verzacht en – mits wat hulp van een goede spray of dampsessie – ook je neus vrij houdt.

© thinkstock
De winter kan zeker je nachtrust verpesten. Denk maar aan de koude die in de kamer kan komen, is het te warm doordat bepaalde mensen de verwarming aan laten ga je ook ongemakkelijk voelen. En dan zijn er nog die van die warmte dekens gaan komen zelfs op elektriciteit. Dat toch relatief gevaarlijk is. 
Als je wakker wordt probeer gelijk de gordijnen te openen zodat je natuurlijk licht binnen krijgt. Dan kan je nog even lekker onder de dekens blijven liggen en daarvan genieten. Je gaat merken dat het je goed zal doen.
Een heel belangrijk puntje is droge lucht kijk daar zeker voor uit. Daarom zet altijd een bakje met water op de verwarming al zet je ze niet aan. Het zal op zijn manier verdampen.
Ontlucht ’s morgens goed de kamer en probeer in de avond de kamer niet echt warmer te maken dan 16 graden. 
Ik wens iedereen een fijne nachtrust in de winter periode.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

JE VERWACHT JE AAN NIETS, MAAR ALLES KOMT UIT HET NIETS.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Hoe troost je iemand écht?

Ai. Je collega/beste vriendin/kennis barst in snikken uit en goed ook. Wat nu? Want iemand troosten doe je niet dagelijks. Sterker nog: het is verdomde lastig. Wat moet je namelijk zeggen? En wat juist niet? Wij geven tips.

Het is en blijft een moeilijk iets: iemand opvangen die (heel) verdrietig is. Je kunt natuurlijk iemands verhaal aanhoren en hopen dat je begripvol overkomt, maar hoe doe je dat écht? Zeven tips.

Luister aandachtig
Als je iemand goed wilt troosten, is het belangrijk dat je ook écht luistert naar wat diegene kwijt moet. Richt je dus even volledig op die persoon en laat hem of haar zijn verhaal doen. Het kan zijn dat diegene je tijdens het luchten van zijn hart aankijkt, maar zo niet: laat het geen reden zijn om, terwijl je af en toe wat bemoedigende rugklopjes geeft, iets anders te gaan doen. WhatsApp’en of kijken of je scharrel nog iets van zich heeft laten horen terwijl iemand anders zich een partijtje kwetsbaar op staat te stellen, is echt een no go.

Wees voorzichtig met (te veel) vragen
Meestal wil iemand die troost zoekt graag gewoon zijn of haar verhaal kwijt. Natuurlijk is het fijn als je dit dan op een geïnteresseerde manier aanhoort, maar vuur niet meteen allerlei vragen op degene die verdrietig is af. Dat kan namelijk overkomen alsof het je vooral om feiten gaat (“hoe komt het dat je ziek bent?”/ “heb je nog wel een moeder?”), terwijl het op dat moment even om de emoties, het gevoel draait. Wacht dus liever even tot degene die je troost wat bedaard is, dan kun je altijd nog dingen vragen.

Kom niet direct met je eigen ervaring
Weleens verdrietig geweest en moed verzameld je ziel en zaligheid op tafel te leggen, en dat iemand dan zei: “O meid, ik weet precíes hoe je je voelt!”? Hoe goedbedoeld het ook kan zijn, op zulke woorden zit je vaak niet te wachten. Het draait namelijk even niet om het verhaal van de ander, maar om dat van jou. Mocht iemand dus zijn hart bij je luchten, laat het dan ook om hem of haar gaan. Je kunt iemand zich namelijk ook gesteund laten voelen door te laten blijken dat je je in hem of haar inleeft. Dit kun je doen door zijn of haar gevoelens te benoemen (“dus als ik het goed gehoord heb, ben je boos omdat je je niet gerespecteerd voelt?”). Later, als de tranen verdwenen zijn en het verhaal verteld is, kun je altijd nog vragen of iemand behoefte heeft jouw ervaring te horen. Doe dit wel alleen als je denkt diegene ermee te kunnen helpen, niet om zonodig zelf ook aan het woord te zijn.

Oordeel niet (meteen)
Natuurlijk vind je de ex-vriend van je vriendin een klootzak omdat-ie is vreemdgegaan en je haar nu dus ziek van verdriet op de bank hebt zitten. Het is dan ook verleidelijk lekker met haar mee te schelden, maar probeer je toch in te houden. Het kan best voorkomen dat jij ook een mening hebt over de reden dat iemand verdrietig is, maar er nog een schepje bovenop doen door even te vertellen wat jij er wel niet van vindt, kan een flinke schop tegen het been van de verdrietige zijn – met nog meer verdriet, boosheid (“het was wél ‘háár klootzak, ja?!”) en wanhoop tot gevolg. Hou je mening dus liever even voor je of bespreek hem met iemand anders. Tenzij degene die je troost om je mening vraagt – maar onthoud: die hoef je niet agressief te brengen.

Geen woorden? Spreek het uit!
Soms is iemands verdriet zo groot, dat je er eigenlijk geen woorden voor hebt. Dat is niet erg. Vaak vindt iemand het al fijn als hij of zij gewoon even zijn of haar verhaal kwijt kan. Daarnaast is het af en toe ook lastig de juiste woorden te vinden. Wat je dan kunt doen, is zeggen dat je diegene graag zou willen troosten, maar dat je niet zo goed weet wat je moet zeggen. Wat ook kan, is vragen waar iemand behoefte aan heeft. Er zijn weinig mensen die dat niet waarderen.

Laat het opvrolijken even zitten
Hoewel het vaak uit een goed hart komt, kunnen mensen soms met niet zo handige opmerkingen komen als je zit te snotteren. Ze zeggen bijvoorbeeld dat het vast wel meevalt, dat het zeker weten goedkomt en dat je niet bij de pakken neer moet gaan zitten. Het is, nogmaals, lief bedoeld en misschien hebben ze ergens (uiteindelijk) wel een punt, maar op het moment dat je écht verdrietig bent, wil je dat ook echt kunnen zijn. Geef degene die jij troost dan ook de kans zich te voelen zoals hij zich op dat moment voelt. Dat zou gewoon moeten kunnen, want negatieve emoties horen nu eenmaal ook bij het leven. (Meteen) opvrolijken kan daarnaast de indruk wekken dat zijn of haar emoties er niet mogen zijn, waardoor hij of zij zich onbegrepen voelt.

Vergeet de verdrietige niet
Het komt weleens voor dat iemand heel liefdevol wordt getroost door zijn omgeving, maar daarna steeds minder van mensen hoort. Natuurlijk draait jouw eigen leven gewoon door, maar het kan heel fijn zijn als iemand laat merken aan je te denken. Vraag dus na het troosten nog eens hoe het met iemand gaat. Is het verdriet heel groot en zal het even duren voor het slijt, laat dan ook zo nu en dan eens van je horen via een kaartje, mailtje of belletje.

Soms is het heel moeilijk iemand te troosten of een schouder te geven. Omdat je misschien niet weet hoe je ermee om moet gaan, of omdat je eigen gevoel erin zou kunnen laten spelen. Troosten is er zijn laten voelen dat de persoon even bij iemand terecht kan. Dit zonder eigenlijk al teveel vragen te stellen, omdat als de persoon wilt vertellen toch zelf zijn verhaal zal delen. Allemaal hebben we wel eens verdriet emotie en kunnen we iemand even nodig hebben. Als deze er dan ook is op dat moment is het zo een goed gevoel, je laat het dan even los en nadien kan je nog altijd aan de persoon vragen hoe het gaat met hem/haar. Soms kan het dan ook nuttig zijn om contact te houden, maar geef nooit het gevoel dat je wilt opdringen. Meestal zal de persoon zelf contact zoeken, en zo kan je dan weer een goede communicatie vormen, waar zeker nog dingen naar boven kunnen komen. 
Als je iemand troost laat zeker je eigen gevoel en problemen niet meespelen. Want zo ben je de persoon niet aan het troosten, maar ben jezelf je een troostende hand aan het geven. Daar komt niemand verder mee.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

De kleine dingen

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

%d bloggers liken dit: