15 MINUTEN ONTSPANNING VOOR HET SLAPEN GAAN, KAN DE NACHTRUST BEVORDEREN

15 minuten ontspanning voor het slapen gaan, kan de nachtrust bevorderen

Enkele traditionele bedrituelen kunnen parasomnia of slaaponderbrekingen helpen voorkomen

Wie zijn wagen in de garage parkeert, moet eerst even op de rem gaan staan. Hetzelfde moet gebeuren alvorens we gaan slapen. Na een drukke dag is het belangrijk dat er stoom wordt afgelaten. Daarom is belangrijk dat een bepaalde tijd voor het slapen gaan het werk wordt onderbroken of dat we niet rechtstreeks van het joggen of sporten willen gaan slapen. Zelfs een deugddoende douche zal niet volstaan om een goede slaap te garanderen.

15 minuten ontspanning voor het slapen gaan, kan de nachtrust bevorderen. Die ontspanning kan verschillende vormen aannemen, iedereen moet zoeken welke formule het best bij hemzelf past. Van die formule kan vervolgens een gewoonte worden gemaakt, bijvoorbeeld door elke avond voor het slapen gaan even na te denken, te bidden, yoga te doen, gecontroleerd ademhalen enzovoort. Enkele traditionele bedrituelen kunnen parasomnia of slaaponderbrekingen helpen voorkomen, zodat van slaapproblemen geen sprake hoeft te zijn.

Maar wat moeten we dan eigenlijk wel onder slaapproblemen verstaan? Deze zijn uiteraard zeer verschillend van karakter. Sommige mensen raken moeilijk in slaap, liggen urenlang te woelen in hun bed om uiteindelijk niet of pas tegen de morgen in slaap te vallen. Anderen slapen dan weer zo vast dat ze zich keer op keer overslapen. Maar tijdelijke slapeloosheid is een probleem dat nog eens een aparte aanpak vergt.

Moeilijk slapen of parasomnia komt veel vaker voor dan u denkt. Het scenario is genoegzaam bekend: u bent doodmoe, valt als een blok in slaap om vervolgens ergens midden in de nacht wakker te worden. Met de beste wil van de wereld kan u de slaap niet vallen. Vaak is stress de oorzaak van deze vorm van slaapproblemen. Slapen onder stress met regelmatig ontwaken kan op verschillende manieren bestreden worden, wie er last van heeft hoeft dus de hoop niet op te geven.

BRON: http://www.gezondheidsweb.eu/slapeloosheid/15-minuten-ontspanning-voor-het-slapen-gaan-kan-de-nachtrust-bevorderen

Dit klopt wel. Mensen zouden voor het slapen gaan eens even aan zichzelf moeten denken en ontspannen. Alles uit doen zelfs het licht en even gewoon gaan zitten je mag ook liggen maar zeker niet in slaap vallen. Echt de rust de ontspanning voelen en vinden. Dan ga je merken na 15à30 minuten dat je veel rustiger bent om te gaan slapen. Dit kan de slaap wel eens bevorderen.
Uit ervaring kan ik meegeven, dat je rustiger het bed ingaat. Zelf mediteer ik altijd voor het slapen gaan en wil dat ook zeggen dat ik aan niets denk, me helemaal leeg maak. En met dat gevoel kruip ik onder het dekbed.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM