Wat een extra uurtje slapen met je lichaam doet

© thinkstock.

 

De sprong van zomer- naar winteruur heeft een aantal gezondheidsvoordelen, al moet je daar natuurlijk effectief een uurtje meer voor slapen. Wie daar de voorbije week nog niet van heeft geprofiteerd, vindt hier misschien de nodige overtuiging om vroeger tussen de lakens te kruipen.

De kracht van een uurtje extra slaap:

1. Gezonde genen
Uit een onderzoek van de BBC blijkt dat een uur meer slapen bepalend is voor de werking van ruim 500 genen. Tijdens de studie werden vrijwilligers ingedeeld in 2 groepen. Terwijl de ene helft een week lang 6,5 uur mocht slapen, kreeg de rest 7,5 uur nachtrust. Tijdens week 2 van het experiment werden de rollen omgedraaid. Iedereen onderging bloedonderzoeken en moest cognitieve testen uitvoeren om te zien wat de impact precies was. Een extra uurtje slaap bleek bepalend voor de werking van wat de genetische expressie wordt genoemd. Meer nachtrust zorgde voor een betere bescherming tegen stress, ontstekingen, diabetes en zelfs kanker.

2. Competitief kantje
Of je nu een marathon op de agenda hebt staan of een belangrijke presentatie, de sleutel tot succes blijkt slaap te zijn en niet zozeer meer voorbereiding. Slechts één extra uurtje slaap kan je prestaties al aanzienlijk verbeteren. Maak er dus een goede gewoonte van.

3. Gerust hart
De sprong naar het zomeruur gaat volgens onderzoek gepaard met een groter risico op hartaanvallen. Dat extra uur slaap doet net het omgekeerde. Wie gemiddeld 7 uur per nacht slaapt, heeft 33 procent minder kans op kalkafzettingen in de slagaders. Ook wie last heeft van een te hoge bloeddruk kan soelaas vinden in een uurtje extra nachtrust.

4. Geheugen
Het perfecte aantal uren slaap is moeilijk te bepalen, maar wie weinig rust, krijgt ook onvoldoende REM-slaap. Doorgaans val je in een REM-cyclus na 90 minuten. Naarmate de nacht vordert worden de cycli langer, wat van de ochtend een belangrijk moment maakt. Wakker worden voor je wekker is een goed teken. Het wil namelijk zeggen dat je lichaam de rust heeft gekregen die het nodig heeft, iets wat belangrijk is voor de werking van je brein. REM-slaap zorgt er namelijk voor dat je nieuwe kennis stevig verankert in je geheugen.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Slaapproblemen/article/detail/1734711/2013/11/04/Wat-een-extra-uurtje-slapen-met-je-lichaam-doet.dhtml

Men zegt wel dat men een uurtje langer mag slapen, maar heel wat mensen zijn vroeger wakker of gaan later na bed. Dat maakt dat eigenlijk het uur niet is slaap genomen wordt. Zelf heb ik het vermoeden dat het ons gedachte is dat denkt langer te slapen.
Ik weet dat er ooit testen zijn gedaan zowel voor zomer als winter uur en deze kwamen in slaaptijd juist hetzelfde uit.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM