Moe de herfst in? Zo pas je je bioritme na de zomer aan

 

© Thinkstock.

 

De zomer is een periode dat het leven iets meer ontspannen verloopt. Ook je slaappatroon is dan iets minder strikt door de langere dagen en de lossere dagelijkse routine. Nu de herfst is aangebroken voelen velen zich moe omdat ze het moeilijk hennen om hun slaappatroon aan te passen aan het nieuwe ritme.

Velen blijven hun herfstavonden even vol plannen als in de zomer, maar zo val je moeilijker vroeger in slaap. Dit maakt dat je bij de start van het nieuwe seizoen ook overdag voortdurend moe bent. Daarom enkele tips om nu sneller in je bed te kruipen.

1. Donker
Dim de lichten en kijk niet meer naar een beeldscherm een uur voor je gaat slapen. Bij het zien van licht maken je hersenen namelijk melatonine aan, dit is een natuurlijk hormoon dat de slaap opwekt en je een hele nacht doet doorslapen. Felle lichten kunnen de productie van melatonine beperken, blauw licht is het schadelijkst voor je slaappatroon.

2. Ontspannen
Het uur voor je gaat slapen, hou je je best rustig bezig. Zoek iets dat je kalmeert en ontspant, dit is niet het tijdstip om mails te beantwoorden of nog wat te werken.

3. Fel licht
Wanneer je ’s ochtends wakker wordt, moet je wel alle gordijnen meteen openen. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk natuurlijk licht opneemt. Geniet van je ontbijt voor je raam, felle lichten stoppen de productie van melatonine, maken je wakker en helpen je dagelijkse ritme constant te houden.

4. Hele week
Zorg ervoor dat je de hele week je op hetzelfde uur opstaat. Je lichaam kent namelijk het verschil tussen een weekdag en weekenddagen niet. Het is belangrijk om in het weekend je ritme van tijdens de week aan te houden, want anders raak je zondagavond niet in slaap.

5. Elke dag beetje vroeger
Als je het echt moeilijker vindt om vroeger te gaan slapen, kun je elke dag een kwartiertje eerder in bed kruipen en een kwartier vroeger opstaan. Dit betekent ook dat je vroeger moet beginnen met het doven van de lichten.

6. Voeding
Tijdens de zomermaanden is het moeilijk om met ijsjes en zomerse cocktails om een gezond eetpatroon aan te houden. Voor een goede slaap is het belangrijk om de suikeropname te beperken en cafeïne te vermijden in de namiddag. Drink geen alcohol meer drie uur voor je gaat slapen, want ook dit kan je slaappatroon verstoren.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Slaapproblemen/article/detail/1709733/2013/09/23/Moe-de-herfst-in-Zo-pas-je-je-bioritme-na-de-zomer-aan.dhtml

Het is toch van belang om je bioritme aan te passen zowel qua levensstijl als qua voeding. Ook is het van belang om toch niet binnen te blijven zitten. Ook in de herfst kan je mooie wandelingen maken, en nadien genieten als je thuis komt van een warm chocomelk en het napraten met deze waar je de wandeling hebt mee gedaan.
Ook wat de herfst je brengt om nadien er creatief mee aan de slag te gaan. Maar raap het van de grond en laat bomen en het nodige groen ook van hun rust genieten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM